שלושה סנאטורים משתי המפלגות בארה"ב הגישו אתמול (יום ד') הצעת חוק שמטרתה לרסן את אפל וגוגל ואת אחיזתן בשוק האפליקציות: ההצעה תיאלץ את שתי ענקיות הטכנולוגיה לוותר על התנאים המרכזיים שהן כופות על המפתחים שמוכרים אפליקציות באמצעות החנויות הדיגיטליות שלהן, אפסטור וגוגל פליי. אם ההצעה תאושר, היא צפויה לטלטל את המודל העסקי של חנויות האפליקציות ואף לגרום לשינוי במבנה של מערכות ההפעלה למובייל.

עוד כתבות בנושא:

2 צפייה בגלריה
גוגל ואפל
גוגל ואפל
על הכוונת של הסנאט. גוגל ואפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
ההצעה, שנקראת "שוקי האפליקציות הפתוחים" (The Open App Markets Act), הוגשה על-ידי הסנאטורים הדמוקרטים ריצ'רד בלומנטל ואיימי קלובשר ועל-ידי הסנאטורית הרפובליקנית מרשה בלקברן. אם תאושר, היא תאפשר לנציבות הסחר הפדרלית (FTC), לתובעים הכלליים במדינות בארה"ב וגם למפתחים להגיש תביעה במקרה של הפרה.

אלה הסעיפים המרכזיים של הצעת החוק:

  • אפל וגוגל לא יוכלו להתנות הפצה של אפליקציה בכך שהמפתחים לא ישתמשו במערכת תשלומים פנימית משלהם
  • חנויות האפליקציות לא יוכלו למנוע ממפתחים להציע למשתמשים "הצעות עסקיות לגיטימיות"
  • אפל וגוגל לא יוכלו למנוע ממפתחים להפנות משתמשים למערכות תשלום אחרות עם תמחור שונה
  • אפל תאפשר למשתמשים להוריד אפליקציות באופן עצמאי (גוגל כבר מאפשרת זאת)
  • החברות לא יוכלו להשתמש במידע שאינו חשוף לציבור כדי להקים שירותים מתחרים לאפליקציות שנמצאות בפלטפורמה שלהן
הסעיפים האלה עונים על הטענות המרכזיות שהעלו מפתחי אפליקציות נגד אפל וגוגל בשנים האחרונות. שתי החברות גובות עמלה של 15-30% על רכישות בתוך אפליקציות ומשחקים והן אוסרות על מפתחים להשתמש במערכות תשלום עצמאיות או להפנות משתמשים לפלטפורמות ואתרים אחרים כדי לבצע בהם את הרכישות. אם ההצעה תאושר, מפתחים יוכלו לעקוף את אפל וגוגל ולבצע עסקאות באופן ישיר מול המשתמשים. מפתחים התלוננו גם על כך שאפל, בניגוד לגוגל, אינה מאפשרת להוריד אפליקציות מחנויות אחרות או להתקין אותן באופן עצמאי על מכשירי אייפון ואייפד, מצב שמאפשר לה שליטה מוחלטת על שוק האפליקציות למכשירים אלה. אפל, שידועה בגישת "הגן הסגור" שלה, מתנגדת בתוקף לאפשר למשתמשים להתקין אפליקציות באופן עצמאי בטענה שחוויית השימוש ואבטחת המכשיר ייפגעו. חלק מהמפתחים, בהם ספוטיפיי, טוענים כי היא נמצאת בניגוד עניינים משום שהיא גם מנהלת את חנות האפליקציות וגם מוכרת דרכה שירותים. זה מאפשר לה לקדם מוצרים שלה על פני מתחרים (למשל אפל מיוזיק על פני ספוטיפיי) וגם מעניק לה גישה למידע עסקי על מתחרים.
2 צפייה בגלריה
ספוטיפיי ואפל מיוזיק
ספוטיפיי ואפל מיוזיק
ספוטיפיי ואפל מיוזיק
(צילום: shutterstock)
לצד ההגבלות המשמעותיות, הצעת החוק נותנת לאפל וגוגל גם מרווח פעולה מסוים: בהצעה מובהר כי שתי החברות לא יפרו את החוק אם ינקטו פעולה כלשהי כדי להגן על הפרטיות או הבטיחות של המשתמשים, בשביל למנוע הונאה או על מנת לציית לחוק פדרלי או מדינתי בארה"ב.

"אבן דרך חשובה"

אחת המבקרות הקולניות של גוגל ואפל היא Epic Games, מפתחת המשחק הפופולרי פורטנייט, שאף תבעה את שתיהן בעקבות מחלוקת על העמלה שהיא נדרשה לשלם להן. המשפט שלה נגד אפל הסתיים לפני כמה חודשים ושתי החברות מחכות להכרעת בית המשפט. המשפט של Epic Games נגד גוגל טרם נפתח. קורי רייט, סגן נשיא למדיניות ציבורית באפיק, אמר כי הצעת החוק החדשה היא "אבן דרך חשובה במאבק המתמשך לפלטפורמות דיגיטליות הוגנות יותר". בספוטיפיי הפצירו בקונגרס לאשר את הצעת החוק במהירות: "ללא פעולה, אנחנו יכולים לצפות מאפל ומאחרים להמשיך לשנות את החוקים לטובת השירותים שלהם ולגרום עוד נזק למשתמשים, למפתחים ולכלכלה הדיגיטלית". מאפל נמסר בתגובה: "מאז שהוקמנו, תמיד שמנו את המשתמשים במרכז של כל דבר שעשינו, והאפסטור היא אבן הפינה של העבודה שלנו שמטרתה לחבר מפתחים ולקוחות בצורה בטוחה ואמינה. התוצאה של זה היא מנוע חסר תקדים של צמיחה כלכלית וחדשנות, שתומך כעת ב-2.1 מיליון משרות בכל 50 המדינות בארה"ב. אנחנו מתמקדים בשמירה על האפסטור כך שאנשים יוכלו להיות בטוחים שכל אפליקציה עומדת בקריטריונים המחמירים ביותר ושהפרטיות והבטיחות שלהם מוגנת". בגוגל סירבו להגיב להצעת החוק.