השקת אייפון 15 שהתקיימה לפני פחות מחודש עוררה עניין רב במכשירי הדגל של אפל. החברה שינתה לראשונה את הרכב המסגרת לסגסוגת טיטניום חזקה במיוחד, ציידה את דגמי הפרו במעבד A17 פרו שיוצר לראשונה בגודל של 3 ננומטר, והתגאתה ביכולות המכשיר להחליף אפילו קונסולת משחקי וידאו כדי למשוך גיימרים. אבל אליה וקוץ בה, מסתבר שהאייפון החדש גם מגיע עם שלל בעיות ילדות שבחלקן עשויות להיות לא ממש פתירות באמצעות עדכון תוכנה בלבד.
1 צפייה בגלריה
אייפון 15 פרו
אייפון 15 פרו
אייפון 15 פרו
(תמונה: אפל)

עוד בנושא:

הבעיה העיקרית שעליה יש דיווחים רבים היא ההתחממות של האייפון פרו ופרו מקס. הדיווחים של המשתמשים והבודקים החלו לפני מספר ימים. אך כעת יש גושפנקא רשמית בדמות אנליסט אפל המוכר והאמין מינג-צ'י קו. לדבריו מדובר בבעיה שנובעת ככל הנראה ממנגנון הקירור המובנה שאינו מספיק כדי להתמודד עם החום שהמעבד החדש מייצר. על פי דבריו, בגלל הניסיון של אפל להפוך את האייפון לקל יותר, מעצביו הקטינו את שטח נידוף החום, מה שגורם לו להצטבר ולחמם את המכשיר. חשוב לציין שלא כולם נתקלו בבעיה ויכול להיות שהיא קשורה גם לאופי השימוש במכשירים, או אולי לחומרים שונים שמשמשים במנגנון הקירור בהתאם למקור האייפון. בכל מקרה מדובר בבעיה שהדרך היחידה של אפל לפתור אותה היא להגביל את עוצמת המעבד.
ריפרש
סדרת מתח: מאחורי המאבק באתר "סדרות" / עם עו"ד עומר כרמל
38:41
אבל כאן לא נגמרות הבעיות של האייפון. אתר iFixit המתמחה בתיקון עצמי של טלפונים בדק את קלות ופשטות התיקון של האייפון 15 פרו מקס. מדובר בבדיקה שמעניינת הרבה מאוד אמריקאים, לאחר שעבר החוק האמריקאי שמכריח את היצרנים לאפשר למי שמעוניין בכך לתקן בעצמו את המכשיר האישי שלו. אך הבדיקה גם מעידה על העלויות הפוטנציאליות של תיקון, ובמקרה של האייפון 15 פרו מקס הן צפויות להיות די גבוהות. לדברי מומחי האתר שפתחו ובדקו את המבנה הפנימי, אין שינוי מהותי בעיצוב ביחס לדורות הקודמים.
עם זאת הם גם מצאו שרכיבים רבים של האייפון מקושרים לתוכנה הפנימית, וכך קשה מאוד להשתמש ברכיבים חליפיים או אפילו מקוריים וכן לתקן במעבדות שלא קיבלו הסמכה של אפל. האתר העניק לאייפון 14 לסוגיו ציון 4 מתוך 10 בקלות התיקון, והאייפון 15 לא קיבל ציון גבוה יותר ואף זכה להסתייגות מבחינת אפשרויות התיקון. התוצאה של זה היא שאם חס וחלילה האייפון 15 ידרש לתיקון, הסיכוי שלו לצאת מהמעבדה כמו חדש נמוך יחסית, למעט אם משלמים את המחיר המלא. כלומר, לפעמים עלות התיקון עשויה להיות יקרה מאוד.
עוד בעניין עלות התיקון הגבוהה - מתברר שתיקון גב הזכוכית למשל עשוי לעלות בארה"ב כ-200 דולר. איך יודעים? כי יוטיובר מוכר, JerryRigEverything, הצליח לרסק את הגב של האייפון 15 פרו מקס באצבעותיו בלבד. הבדיקה ניסתה לברר האם שלדת הטיטניום של האייפון החדש אכן עמידה יותר. ובכן התשובה הקצרה היא כן, היא כל כך עמידה שניסיון לעקם אותה גבה את חיי זכוכית הגב, שעשויה מסוג של זכוכית קרמית עמידה מאוד שפותחה עבור אפל בידי קורנינג - יצרנית הגורילה גלאס. עם זאת חשוב לציין שזו בעיה שנצפתה רק בדגם הפרו מקס. בדגם הפרו הקטן הניסיון לשחזר את הניפוץ לא צלח. הסיבה היא שהפרו הרגיל קטן יותר, והלחץ על הזכוכית כשמנסים לעקם את המכשיר לא מספיק כדי לנפץ אותה.
לקינוח, אפל השיקה את גרסת iOS 17 החדשה וכרגיל - כמו בכל גרסה חדשה של תוכנה - החלו להופיע שלל באגים שחלקם תוקנו וחלקם אולי יתוקנו ואולי לא. הבאג העיקרי שהדאיג את המשתמשים הראשונים הוא "תקיעה" של העברת הנתונים ממכשיר אייפון ישן לאייפון 15 החדש. למעשה, הבאג עשוי לגרום למכשיר החדש להישאר על מסך הלוגו שמקבלים בתחילת העברת המידע. ההמלצה של אפל היא לעדכן את האייפון לגרסה האחרונה של iOS 17.02. ניתן לקבל כאן את ההסבר באתר התמיכה של אפל עם המלצות לפעולה במקרה וזה מאוחר מדי עבורכם. אבל בכך לא תמו התלאות של משתמשי האייפון החדשים.
על פי בדיקה שבוצעה בידי חוקרי חברת Mysk, עדכון התוכנה האחרון של אפל מחזיר את הגדרות המיקום המדויקות ואת ההסכמה לשליחת מידע לאפל חזרה לברירת המחדל. זו כמובן הסכמה של המשתמש. כלומר אפל מקבלת מכם את כל המיקומים או המידע על פעולת המכשיר שלכם, וזאת גם אם דאגתם לא לאשר זאת בגרסה הקודמת. זה אולי נשמע קטנוני, אבל עבור חברה שחרטה על דגלה את הפרטיות של המשתמשים זו קצת פדיחה. אם זה מה שהיינו מצפים מגוגל, אנחנו לא צריכים להשלים עם התנהלות דומה מצד אפל. יצרנית האייפון בינתיים הבטיחה להתייחס לנושא וכנראה שתתקן זאת בעדכון עתידי.
אם אתם מתפלאים כיצד אפל מאפשרת לבאגים ולבעיות האלה להעיב על המוצר "הקסום" שלה, ובכן, זו לא הפעם הראשונה. פרשת ה"אנטנגייט" של האייפון 4 היא אולי הידועה מכולן, לאחר שהתברר שהמכשיר לא קולט היטב בגלל עיצוב לקוי של האנטנה הפנימית. הפתרון של סטיב ג'ובס עליו השלום היה להחזיק את האייפון בצורה מסוימת כדי לפתור את הבעיה. הציטוט שלו: "אתם מחזיקים אותו לא נכון", הפך עם השנים לסמל לאטימות של אפל ביחס לתלונות המשתמשים על בעיות במוצריה. אבל חייבים להודות שטים קוק, היורש של ג'ובס, הרבה פחות קנאי ולוחמני ממנו. אפל מתייחסת לרוב הבעיות שמדווחות במוצריה ומטפלת בהן אם היא רואה שמדובר בבעיה שעשויה לגרום לה נזק תדמיתי. לא בשונה מרוב החברות בעולם. לכן אנו תמיד ממליצים לא לרכוש מוצר טכנולוגי בעת ההשקה של הדגם, אלא לחכות לפחות כמה שבועות עד שאפשר להיות בטוחים שרוב הבעיות טופלו.