אחרי שנים של ציפייה, אפל הודיעה אחר הצהריים (יום ב') כי המכירה של משקפי המציאות המעורבת (Mixed Reality, או MR) שלה, Vision Pro, תתחיל ב-2 בפברואר 2024. המכירה המוקדמת של המשקפיים שיעלו 3,500 דולר תצא לדרך כשבועיים לפני כן, ב-19 בינואר. כצפוי, המשקפיים ישווקו בשלב הראשון בארה"ב בלבד ויהיה ניתן להשיג אותם אך ורק ברשת החנויות של אפל או באתר המכירות שלה.
1 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro
(צילום: Josh Edelson / AFP)
ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי לצד המשקפיים תושק חנות אפליקציות חדשה שתכלול יותר ממיליון יישומי iOS ו-iPadOS שהותאמו למכשיר החדש, לצד אפליקציות ייעודיות חדשות. אפל גם חשפה לראשונה כמה יעלו עדשות ראייה ייעודיות של חברת ZEISS למשתמשים הזקוקים להן: עדשות לקריאה יעלו 99 דולר ועדשות מרשם יעלו 149 דולר.
"עידן המחשוב הסביבתי הגיע", הכריז מנכ"ל אפל טים קוק, "אפל ויז'ן פרו הוא מכשיר הצריכה האלקטרוני המתקדם ביותר שאי פעם נוצר. ממשק המשתמש המהפכני והקסום שלו יגדיר מחדש את הדרך שבה אנחנו מתחברים, יוצרים וחוקרים". באופן מקרי, או שלא, אפל מכריזה על תאריך ההשקה של Vision Pro בשעה שעיניו של עולם הטכנולוגיה נשואות ללאס וגאס, שם מתקיימת תערוכת הטכנולוגיה CES שהחברה באופן מסורתי בוחרת שלא להשתתף בה.
האם Vision Pro צפויים להגיע גם לישראל? פנינו לאפל עם השאלה הזאת, אך לא קיבלנו תגובה. מארק גורמן, כתב בלומברג שנחשב לבקיא בתוכניותיה של אפל, פרסם כי החברה שוקלת להתחיל למכור את המשקפיים בקרוב גם בסין, קנדה ובריטניה. גורמן דיווח בעבר כי תהליך המכירה של ה-Vision Pro יהיה מורכב במיוחד, שכן בניגוד לטלפונים ושעונים חכמים, מדובר במכשיר שצריך להתאים ספציפית למימדים הפיזיים של המשתמשים. בנוסף, חנויות אפל יצטרכו להחזיק במלאי ציוד נלווה כמו רצועות ואביזרים לחסימת אור בגדלים שונים. אפל הציגה את Vision Pro לראשונה לפני כחצי שנה - אחרי שנים של הדלפות ושמועות - בכנס המפתחים השנתי שלה, WWDC, שם גם אנחנו זכינו לראות אותם מקרוב. אפל מכנה אותם "מחשב מרחבי" (Spatial Computer), אך מדובר למעשה במשקפי מציאות מעורבת (MR) שמשלבים שתי טכנולוגיות מרכזיות: מציאות מדומה (VR) שמאפשרת למשתמשים להיטמע בחללים וירטואליים תלת-ממדים, ומציאות רבודה (AR) שמשלבת אלמנטים דיגיטליים בסביבה הפיזית של המשתמשים.

חצי מיליון יחידות בשנה בלבד

ה-Vision Pro מעוררים עניין רב, בין היתר בגלל שמדובר בכניסה הראשונה של אפל לקטגוריית מוצרים חדשה אחרי כעשור ומכיוון שמשקפי מציאות מעורבת נחשבים ליורשים פוטנציאליים של הסמארטפון. הכניסה של אפל לתחום עשויה להתגלות כנקודת מפנה עבורו. עם זאת, המשקפיים לא צפויים להפוך ללהיט בסדר הגודל של האייפון בשנים הקרובות: האנליסט מינג-צ'י קו, שנחשב לאחד המהימנים והמדויקים בכל הנוגע לאפל, מעריך שהמשלוחים של המכשיר ב-2024 יסתכמו בכ-500 אלף יחידות בלבד; מדובר בשבריר ממכירות האייפונים של החברה שעומדות על יותר מ-200 מיליון יחידות בשנה.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
המפרט של המכשיר כולל שני מסכי Micro-OLED ברזולוציית 4K עם 23 מיליון פיקסלים; מסך חיצוני שמטרתו לשקף את העיניים של המשתמשים; מעבד M2, שנמצא גם במחשבי מק, ומעבד R1, שתוכנן במיוחד עבורם; שטח אחסון של 256 גיגה בייט; 12 מצלמות, חמישה חיישנים ושישה מיקרופונים; מערכת אודיו מרחבי שגורמת לצליל להישמע כאילו הוא מגיע ממקומות שונים בחלל; ו"כתר דיגיטלי", מעין גלגלת פיזית שמאפשרת למשתמשים לעבור בקלות ממציאות מדומה (VR) למציאות רבודה (AR) ולבחור את מידת ההיטמעות בתוכן.
אפל
מדובר במפרט מרשים ומתקדם - מה שמסביר את תג המחיר הגבוה - אולם יש למשקפיים גם חסרונות מהותיים: הסוללה חיצונית ומחוברת אליהם בכבל, מה שהופך את חוויית השימוש למסורבלת למדי, והיא מספיקה לשעתיים של עבודה בלבד (אם כי ניתן לחבר את המכשיר לחשמל וכך לעבוד ללא הגבלת זמן). בנוסף, המשקפיים שוקלים כחצי ק"ג (לא כולל הסוללה החיצונית) מה שהופך אותם ללא נוחים להרכבה לאורך זמן. המשקפיים של אפל צפויים להתחרות ישירות בקווסט 3 של מטא, שהושקו בסתיו 2023. היכולות של קווסט 3 פחותות משמעותית מאלה של Vision Pro, אך הם עולים 500 דולר בלבד - מה שהופך אותם להרבה יותר נגישים לצרכנים; הדור הקודם של קווסט, שהושק בשנת 2020, הפך למשקפי המציאות המדומה (VR) הפופולריים בעולם. בהמשך השנה צפויה גם סמסונג להצטרף לתחרות ולהשיק משקפיים משלה בשיתוף עם גוגל וקוואלקום.