ההכרזה על המשקפיים החדשים Vision Pro הייתה האירוע המשמעותי ביותר של אפל מאז השקת האייפון ב-2007. מבחינת ענקית הטכנולוגיה, מדובר בלא פחות מאשר תחילתו של עידן חדש בתחום המחשוב, ובהמצאה שלא נופלת בחשיבותה מהמחשב האישי או מהסמארטפון. גם אם היא צודקת, הדרך של המשקפיים האלה למיינסטרים תהיה ארוכה מאוד.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עם תג מחיר שעומד על 3,499 דולר - 2,500 דולר יותר מהמשקפיים היקרים ביותר של המתחרה מטא - Vision Pro נמצאים בקצה העליון של הסקאלה, שלא לומר מגדירים מחדש את גבולותיה. המשמעות של תג המחיר הזה היא שהמשקפיים האלה יהיו סמל סטטוס שרק מעריצי אפל מושבעים שהפרוטה מצויה בכיסם יוכלו להרשות לעצמם, ולצדם מפתחי אפליקציות.
3 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro. רק 3,499 דולר
(צילום: Josh Edelson / AFP)
סיבה נוספת היא העיצוב: נכון, אפל הצליחה ליצור משקפיים מרשימים שנראים הרבה יותר טוב מכל מוצר מתחרה, ועל הדרך גם נפטרה מהצורך בשלטים מסורבלים לטובת שליטה באמצעות תנועות עיניים ומחוות ידיים. ובכל זאת, לא נוח להסתובב עם מכשיר בגודל ובמשקל הזה על הפנים לאורך זמן רב. בגלל תשומת הלב שהוא מושך, גם בכלל לא בטוח שזה מכשיר שאנשים ירצו לצאת איתו לרחוב (סיטואציה תיאורטית שאפל כלל לא התייחסה אליה באירוע ההשקה, אולי מסיבות בטיחותיות).
הסוללה החיצונית שמחוברת בכבל למכשיר אומנם איפשרה לאפל להפחית את המשקל של המשקפיים ולהפוך אותם לנוחים יותר להרכבה, אבל את הסוללה הזאת אתם תצטרכו להכניס לכיס או למצוא מקום אחר להניח אותה בו. זה מסורבל. ואם כבר מדברים על הסוללה, היא מספיקה לשעתיים של עבודה בלבד.
בעיה נוספת היא היעדר מה שמכונה "קילר-אפ". הכוונה ליישום מצליח שיעודד אימוץ המוני של המכשיר. אפל הציגה באירוע ההכרזה כל מיני תסריטי שימוש מעניינים - מעבודה עם מסכים מרובים במקביל דרך צפייה בסרטים בתלת-ממד ועד לתרגול מיינדפולנס עם אובייקטים תלת-ממדיים - אבל ספק אם אחד היישומים האלה יהפוך את Vision Pro ללהיט.
אפל כמובן מודעת לכל הבעיות האלה: לפי דיווחים, היא הציבה לעצמה יעדים צנועים והיא מתכננת לייצר השנה פחות ממיליון יחידות של Vision Pro. לשם השוואה, בשנה שעברה מכרה החברה יותר מ-200 מיליון אייפונים. צריך להסתכל על ההשקה הזאת כצעד ראשון, שאחריו יגיעו עוד מכשירים שיהיו נגישים יותר ומגושמים פחות.
3 צפייה בגלריה
אפל ויז'ן פרו
אפל ויז'ן פרו
Vision Pro. מה עושים עם הסוללה?
(תמונה: צילום מסך)
אחת המשימות של אפל כרגע היא לגייס את קהילת המפתחים על מנת שתבנה אפליקציות עבור המשקפיים שלה. חנות האפליקציות של האייפון עזרה להפוך אותו ללהיט, ואפל מקווה שתצליח לשחזר את ההצלחה גם עם Vision Pro. זאת אחת הסיבות שהיא הכריזה עליהם דווקא במסגרת כנס המפתחים השנתי שלה, WWDC, שמביא מדי שנה מפתחים מרחבי העולם למטה שלה בקופרטינו.

המצפן של התעשייה

ואי אפשר להתעלם מהתזמון של ההכרזה: אפל נכנסת לשוק המציאות המורחבת דווקא בתקופת שפל. לפי נתוני חברת המחקר IDC, מכירות משקפי המציאות המדומה (VR) צנחו בשנת 2022 ב-21%. ההייפ סביב המטאברס (מושג שלא תתפסו את טים קוק מוציא מהפה, אגב), שהגיע לשיאו בסוף שנת 2021 כאשר פייסבוק החליפה את שמה למטא, כבר דעך מזמן והתחלף בבהלה ל-AI.
אבל אם יש חברה שמסוגלת להפוך את היוצרות, מדובר באפל: בזכות המכשירים המלוטשים ויכולות השיווק יוצאות הדופן שלה, היא יודעת לעורר התלהבות בקרב הצרכנים והיא המצפן שהתעשייה מתיישרת לפיו. בכוחה להמציא מחדש קטגוריות שלמות: ראינו את זה עם האייפון, עם האייפד, עם האפל ווטש ועם האיירפודס. סביר להניח שבחודשים הקרובים נראה לא מעט הכרזות שקשורות למציאות מורחבת, גם מחברות שעד עכשיו לא הביעו עניין יוצא דופן בתחום.
3 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro. "בשביל מה אנחנו בעצם צריכים את זה?"
(צילום: Josh Edelson / AFP)
אפל
אחת השאלות שנשמעו לא מעט סביב ההכרזה על המשקפיים היא "בשביל מה אנחנו בעצם צריכים את זה?". זאת בהחלט שאלה חשובה, אבל ספק אם לאנשים רבים הייתה תשובה לשאלה הזאת כאשר אפל השיקה את האייפון הראשון ב-2007. מה שקרה בשנים שלאחר מכן זה אחת המהפכות הגדולות ביותר בתחום המחשוב, שקשה להפריז בהשפעה שלה על חיינו.
אנחנו רגילים כל כך למחשבים ולטלפונים כפלטפורמות המחשוב העיקריות שלנו, שקשה לנו לחשוב על צורות אחרות. אבל האמת היא שמשקפיים חכמים יכולים לפתור הרבה מהמגבלות של המכשירים שקיימים היום ולאפשר לנו שימושים חדשים שעוד לא חשבנו עליהם. אז לא, אתמול לא ראינו את היורש של האייפון, אבל זה בהחלט צעד בכיוון הנכון.
הכותב היה אורח של חברת אפל באירוע ההכרזה בקופרטינו