מטא לא מוותרת על חזון המטאברס. קווסט 3, משקפי המציאות המעורבת (MR) שהחברה הציגה השבוע בכנס Connect, הם ניסיון נוסף של החברה ליצור שער כניסה לאותו אינטרנט תלת-ממדי שהחברה השקיעה כבר עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח שלו.
4 צפייה בגלריה
קווסט 3
קווסט 3
תקווה חדשה. קווסט 3
(צילום: Godofredo A. Vásquez / AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

קווסט 3 הם היורשים של קווסט 2, שהושקו ב-2020 והפכו למשקפי המציאות המדומה (VR) הפופולריים ביותר בעולם. החברה אינה חושפת את המספרים, אבל לפי ההערכות היא מכרה כ-20 מיליון יחידות, אם כי לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל רבות מהן שוכבות כאבן שאין לה הופכין לאחר שההתלהבות הראשונית של הקונים שככה.
במטא מקווים שהצרכנים ינהרו גם אחרי הקווסט 3 בזכות מתיחת פנים משמעותית שהמשקפיים עברו: הפרופיל שלהם הצטמק בכ-40% בזכות מזעור הרכיבים האופטיים, הרזולוציה הוגדלה ל-2064×2208 וכוח המחשוב שופר בזכות מעבד סנאפדרגון XR2 Gen 2 של קוואלקום. גם הבקרים עוצבו מחדש והם נוחים יותר לשימוש. אבל החידוש המשמעותי של קווסט 3 הוא התמיכה במציאות מעורבת (MR), טכנולוגיה שמאפשרת לשלב אלמנטים דיגיטליים בסביבה הפיזית של המשתמשים. "משקפי המציאות המעורבת (MR) הראשונים להמונים", מכנים את קווסט 3 במטא.
ריפרש
פמטק: ההייטק מתחבר לצד הנשי / עם שלי בלוך
32:55
משקפי מציאות מעורבת (MR) הם שלב ביניים בדרך למשקפי מציאות רבודה (AR), שנחשבים לגביע הקדוש שחברות טכנולוגיה רבות מנסות להגיע אליו - אלה יהיו משקפיים עם עיצוב רגיל שעל העדשות שלהם יוקרנו אלמנטים דיגיטליים. קווסט 3, לעומת זאת, עושים שימוש במצלמות שמתעדות את הסביבה של המשתמשים בצבע על מנת לשדר להם אותה באמצעות מסכים פנימיים. גם קווסט 2 איפשרו לתעד את הסביבה של המשתמשים, אבל עשו זאת בשחור-לבן וברזולוציה נמוכה הרבה יותר. הפוקוס שלהם היה מציאות מדומה (VR), שבה המשתמשים מוטמעים בסביבה דיגיטלית לחלוטין.
4 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את קווסט 3
מארק צוקרברג מציג את קווסט 3
מארק צוקרברג מציג את קווסט 3
(צילום: Godofredo A. Vásquez / AP)
התוצאות מרשימות למדי: במהלך הכנס שהתקיים במטה של מטא במנלו פארק, קליפורניה, התנסינו לשעה קלה במשקפיים החדשים. באחד המשחקים שהודגמו שם, First Encounters, התמודדנו עם זרם בלתי פוסק של יצורים צבעוניים שניסו לחדור לחדר שבו שהינו באמצעות חורים וירטואליים שנפערו בקירות. האלמנטים הדיגיטליים השתלבו בצורה בלתי מורגשת עם הסביבה הפיזית. הרזולוציה אומנם לא קרובה עדיין לרמה של העיניים האנושית, אבל היא מספיק גבוהה כדי שזה לא יפגום בהנאה מהמשחק.

מסך וירטואלי במקום טלוויזיה

מטא פונה עם הקווסט 3 בעיקר לגיימרים והיא עובדת קשה כדי לשכנע אותם לרכוש את המשקפיים שלה: בחברה אומרים כי מאה משחקים חדשים יגיעו לקווסט 3 השנה, וחצי מהם יתמכו במציאות מעורבת (MR). רובלוקס, פלטפורמה פופולרית למשחקים וחוויות בתלת-ממד, זמינה החל מהשבוע ובדצמבר יגיע לקווסט 3 שירות אקבקוס קלאוד גיימינג של מיקרוסופט. בין המשחקים שיגיעו בקרוב לקווסט 3 אפשר למנות את Assassin's Creed Nexus VR, מגרשי השדים ודברים מוזרים.
עם משקפי קווסט פרו שהושקו בשנה שעברה ניסתה מטא לפנות לשוק הארגוני ונכשלה - אבל מתברר שהחברה לא ויתרה לגמרי על הנישה הזאת: המנכ"ל מארק צוקרברג הכריז על פלטפורמת קווסט לעסקים שבין היתר תאפשר למשתמשים ארגוניים לעבוד על יישומי מיקרוסופט 365 עם המשקפיים. לצד זאת, קווסט 3 משווקים גם כמכשיר בידור ביתי שיכול להחליף את הטלוויזיה ולאפשר לצפות בתוכן באמצעות מסכים וירטואליים ענקיים או לראות משחקי ספורט בצורה אימרסיבית.
"אלה הולכים להיות משקפי המציאות המעורבת (MR) הראשונים שמגיעים למיינסטרים", אמר סמנכ"ל המוצר של מטא, כריס קוקס, בשיחה עם עיתונאים, "ומה שמציאות מעורבת מאפשרת זה למשל חוויית כושר שמתרחשת בחדר שלך, במקום להסתיר את הסביבה ולשכוח שאתה בסלון שלך, מה שיכול לבלבל לפעמים. אחותי כל הזמן מתלוננת שהיא נותנת מכות לספה. הבעיות האלה נעלמות עם מציאות מעורבת".
קווסט 3 יגיעו לחנויות בארה"ב ב-10 באוקטובר ויעלו 499 דולר לגרסת 128 גיגה בייט ו-649 דולר לגרסת 512 גיגה בייט. ל-ynet נודע כי מטא לא מתכוונת למכור אותם באופן רשמי בישראל, אבל כמו את הדור הקודם, סביר להניח שגם אותם יהיה אפשר להשיג באמצעות יבואנים לא רשמיים.
4 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
המשקפיים המתחרים, Vision Pro של אפל
(צילום: Josh Edelson / AFP)
מטא משיקה את קווסט 3 בנקודת זמן אסטרטגית: בתחילת 2024 צפויה אפל להשיק סוף-סוף את משקפי המציאות המעורבת שלה, Vision Pro, שיעלו 3,500 דולר. אומנם מדובר במשקפיים מתקדמים הרבה יותר מאלה של מטא, אולם קווסט 3 מציעים רבות מהתכונות שלהם במחיר נמוך ב-3,000 דולר.
למעשה, ההשקה של אפל דווקא עשויה לסייע למכירות של קווסט 3. Vision Pro צפויים להגדיל העניין של הצרכנים בקטגוריה כולה, בדיוק כמו שעשו האייפון, האייפד, האיירפודס ואפל ווטש לפניהם. מי שידם אינה משגת את המשקפיים המשוכללים והמתקדמים של אפל, "יסתפקו" במוצר המתחרה של מטא.
מטא, אגב, לא החמיצה את ההזדמנות לעקוץ את אפל במהלך ההכרזה על קווסט 3: בלי להזכיר את שמה של המתחרה, צוקרברג וסמנכ"ל הטכנולוגיות אנדרו בוסוורת' הזכירו שוב ושוב שהמשקפיים של מטא מגיעים ללא כבלים או סוללה חיצונית שהופכים את חוויית השימוש למסורבלת יותר (בניגוד ל-Vision Pro, שמחוברים לסוללה חיצונית באמצעות כבל).
4 צפייה בגלריה
ריי-באן סטוריז
ריי-באן סטוריז
המשקפיים החכמים של מטא וריי-באן
(צילום: יובל מן)

מסלול חלופי למשקפי AR

לצד קווסט 3 הכריזה מטא גם על משקפיים חכמים בשיתוף המותג ריי-באן - הדור השני של ריי-באן סטוריז שהושקו ב-2021. המשקפיים, שיעלו 299 דולר, מציעים שדרוגים משמעותיים במערך הצילום, תומכים באודיו מרחבי ומאפשרים לראשונה להעביר שידור חי ישירות מהמשקפיים לרשתות החברתיות של מטא. בנוסף הם תומכים בעוזר האישי החדש Meta AI ובעתיד הם יאפשרו לתרגם טקסטים משפות שונות ולספק מידע על האובייקטים שהמשתמשים מתבוננים בהם. לדוגמה, הם יוכלו לתרגם לכם תפריטים של מסעדות בחו"ל או לספר לכם על איזה פסל או אתר היסטורי אתם מביטים.
אם בסדרת הקווסט מטא מנסה למזער את המכשירים מדור לדור, עם משקפי הריי-באן היא נוקטת באסטרטגיה שונה: היא לוקחת משקפיים עם עיצוב סטנדרטי, ומנסה להלביש עליהם כמה שיותר טכנולוגיה מדור לדור - מסלול אלטרנטיבי לפיתוח משקפי מציאות רבודה (AR) שנראים בדיוק כמו משקפי השמש או הראייה שלכם. הכותב היה אורח של מטא בכנס