OpenAI בוחנת במרץ, תוך חשאיות גמורה, סוגים חדשים של פרסומות בצ'אטבוט הבינה המלאכותית הפופולרי שלה, ChatGPT, ובשבועות האחרונים פותחו בחברה אופציות שונות לשילוב פרסומות כאלה בתוך הצ'אט. כך עולה מדיווח חדש במגזין The Information.
למרות שבחודש מאי האחרון טען מנכ"ל החברה, סם אלטמן, כי פרסומות יהיו עבור OpenAI "המוצא האחרון", בפודקאסט שהתארח בו בחודש אוקטובר הוא כבר נשמע אחרת: "אני חושב שפרסומות הן אולי מעט לא נעימות, אבל לא בלתי אפשריות". לפי תחזיות שונות, פרסומות ראשונות כאלו יתחילו להופיע בצ'אט כבר בחודשים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל OpenAI סם אלטמן
מנכ"ל OpenAI סם אלטמן
מנכ"ל OpenAI סם אלטמן
(Getty Images)

האתגר הגדול: לא להרתיע משתמשים

האתגר הגדול של המפתחים ב-OpenAI הוא להציג מודעות בלי להרתיע את המשתמשים, שיחששו לשתף שיחות אישיות אם יחשדו כי התגובות מושפעות ממפרסמים. עם זאת ולפי הדלפות שונות, בחברה מתמקדים כרגע בדרכים לתת עדיפות למידע ממומן בתגובות של ChatGPT, כאשר משתמשים שואלים שאלות רלוונטיות.
דוגמה אפשרית אחת שנבחנה: כאשר משתמש מחפש המלצות לסומק, למשל, תינתן בתשובה עדיפות ל"תוכן ממומן" על מוצרי יופי. אפשרות אחרת: פרסומות שמופיעות רק לאחר שהשיחה מתקדמת לכיוון מסוים, כשהמשתמש מביע עניין במידע נוסף.
לדוגמה, אם ChatGPT מתבקש להכין מסלול טיול לפריז, הוא יכול להציע לבקר במגדל אייפל. ההצעה הזו אמנם לא תקבל חסות, אבל אם המשתמש ילחץ על קישור לאייפל, תופיע הודעה קופצת עם מספר קישורים ממומנים לסיורים בתשלום במגדל.
כבר בנובמבר דיווחו מפתחים ברשת X, כי גרסת הבטא העדכנית של אפליקציית ChatGPT לאנדרואיד כללה אזכורים למילים כמו "תכונת פרסומות" עם "תוכן שיווק", "פרסומת בעת חיפוש" ו"קרוסלת פרסומות בעת חיפוש". OpenAI הכחישה את הדיווחים, וטענה כי מדובר ב"המלצות ליישומים חיצוניים".
3 צפייה בגלריה
אפליקציית ChatGPT
אפליקציית ChatGPT
אפליקציית ChatGPT
(צילום: Diego Thomazini / Shutterstock)
אולם בהמשך נודע, כי לאחר שנחשפה להתקדמות הדרמטית של גוגל בגרסה האחרונה של ג'מיני המתחרה, הכריזה OpenAI על "קוד אדום" דחוף, והחליטה לדחות את התוכנית להוספת הפרסומות ולהתמקד קודם בשיפור ובשדרוג ChatGPT.
עם זאת, OpenAI מתכוונת לחזור לתוכניתה לתת עדיפות לתוכן ממומן כדי להבטיח שייכלל בתשובות הבינה המלאכותית. לפי דיווחים ברשת, משתמשים בודדים נתקלו באחרונה בסרגל צד חדש לצד חלון התגובה הראשי של ChatGPT, שכלל מידע ממומן.
ככל הנראה, מדובר במהלכים ניסיוניים ראשוניים של החברה. בשנה האחרונה OpenAI גייסה גם עובדים בתחום הפרסום הדיגיטלי, והוסיפה כמה תכונות ייחודיות לקניות, שיכולות לשמש קרש קפיצה לפרסומות ממוקדות.
ב-OpenAI אישרו כי החברה אכן "חוקרת את תחום הפרסומות": "ככל ש-ChatGPT הופך לנפוץ יותר, אנו מחפשים דרכים להמשיך להציע יותר מידע לכולם. כחלק מזה, אנחנו בוחנים איך עשויות להיראות פרסומות במוצר שלנו. לאנשים יש מערכת יחסים אמינה עם ChatGPT, והגישה שלנו לנושא נועדה לכבד את האמון הזה", אמר דובר OpenAI.

הצורך במודל מסחרי אפקטיבי

אנליסטים ומומחי רשת עוקבים בדאגה אחרי החיפוש הקדחתני של חברות הענק אחר מודל מסחרי מוצלח, שישלב פרסומות באפליקציות ה-AI. גוגל כבר החלה בכך ב"מצב AI", מנוע התשובות של החברה, שהיא כוללת בו מודעות שנושאות את התווית "ממומן".
3 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי
(צילום: Jose Luis Magana / AP)
מעבר של OpenAI לפרסום עלול להוות אתגר משמעותי עבור גוגל, מטא ואמזון, השולטות כיום בכ-60% משוק הפרסום הדיגיטלי העולמי (למעט סין). מכל הענקיות הפועלות בתחום, OpenAI, שנוסדה במקור כחברה ללא כוונות רווח, היא היחידה שממשיכה להוציא מיליארדים ללא מקור הכנסה משמעותי אחר.
אמנם ל-ChatGPT יש כיום כ-900 מיליון משתמשים שבועיים פעילים, עם שאיפה לגדול ל-2.6 מיליארד עד 2030, אך רק 5% מהם משלמים על גרסאות מתקדמות למנויים. אם תצליח לפצח את סוגיית שילוב הפרסומות, OpenAI תעקוף את הרשתות החברתיות והחיפוש הגדולות, ותתחרה ישירות בענקיות הטכנולוגיה.
החשש הוא, כי פרסומות כאלו עשויות להגדיר מחדש את כלכלת הרשת, בעיקר כיוון שהמידע האישי הנאגר במודלי ה-AI על המשתמש ועל תחומי העניין שלו בשיחות מפורטות גדול משמעותית מזה הנאגר עליו בחיפושי גוגל למשל.
במילים פשוטות - פרסומת מותאמת אישית שתופיע ב-ChatGPT, תהיה אפקטיבית בהרבה מזו שתופיע בגוגל או אמזון, ממש "מכרה זהב למפרסמים" שיקדם מוצרים שהמשתמש באמת רוצה לקנות.
לפי The Information, מותגים, סוכנויות פרסום וקמעונאים, החלו באחרונה להיערך לרכישות באמצעות בינה מלאכותית, באמצעות שינוי האתרים ותיאורי המוצרים, כדי להופיע בצורה בולטת יותר בתגובות בצ'אטבוטים.