זה קורה בכל שנה בתחילת ינואר, כאשר אף מגפה לא מאיימת על האנושות: עולם הטכנולוגיה עולה לרגל ללאס וגאס, שם מתקיימת תערוכת CES שבה מוצגים הפיתוחים החדשניים והמתקדמים ביותר בתחום. השנה, אחרי שנתיים של שיבושים הקשורים למגפה ההיא, חזרה התערוכה למתכונת הרגילה - והציפיות היו גבוהות מתמיד.
9 צפייה בגלריה
CES 2023
CES 2023
עשתה קאמבק. תערוכת CES 2023
(צילום: AFP, AP, EPA)

כל הכתבות מ-CES 2023

קשה לסכם בכמה משפטים אירוע כל כך ענק שמתפרס על פני כ-200 אלף מ"ר של שטחי תצוגה; שכולל ארבעה ימי תערוכה, יומיים של מסיבות עיתונאים מקדימות ועוד שלל אירועים שונים, רשמיים ולא רשמיים, שמתרחשים במקביל ברחבי העיר המארחת; ושמציגות בו יותר מ-3,400 חברות, מענקיות הטכנולוגיה ועד לסטארטאפים מהמקומות הנידחים ביותר בעולם, לעיניהם הסקרניות של כ-115 אלף מבקרים. ובכל זאת ננסה.

בחזרה להווה

כבר שנים שחברות הטכנולוגיה מציגות ב-CES את הפיתוחים הכי ניסיוניים ועתידניים שלהן, בניסיון לגרום לקהל ולתקשורת להתמקד דווקא בהן. התופעה הזאת בהחלט הורגשה גם השנה, אם כי במינון נמוך יותר. נראה שהתעשייה, אולי לאור המשבר הכלכלי, מעדיפה להתמקד בטכנולוגיות שיתממשו בעתיד הקרוב יחסית.
9 צפייה בגלריה
CES 2023
CES 2023
115 אלף מבקרים. תערוכת CES בלאס וגאס
(צילום: AFP)
CES היא במידה רבה תערוכה של טלוויזיות, וגם השנה ראינו הרבה כאלה - גדולות יותר, דקות יותר, וגם אלחוטיות: LG הציגה מסך OLED בגודל 97 אינץ' שמקבל אותות וידאו ואודיו מקופסה שניתן להציב במקום אחר בבית; וחברת Displace לקחה את החזון הזה כמה צעדים קדימה והציגה טלוויזיה ניידת לחלוטין שמקבלת אנרגיה מסוללות נטענות ונדבקת לקירות ולחלונות באמצעות מנגנון ואקום.
גם מכוניות ראינו הרבה: סוני והונדה הציגו את Afeela, המכונית החשמלית המשותפת שלהן שאמורה לשלב בין היכולות של הונדה בייצור כלי רכב לבין עולמות הבידור של סוני; Holon האוסטרית חשפה רכב אוטונומי גדול שמיועד ל-15 נוסעים, אבל קיבל תשומת לב בעיקר הודות לעיצוב הייחודי שלו; יונדאי הציגה שני קונספטים למכוניות אוטונומיות עתידניות שכאילו נלקחו מסרט מדע בדיוני; וב.מ.וו הלכה קצת יותר מדי רחוק עם iVision Dee, מכונית קונספט מחליפת צבעים שמתפקדת גם כעוזרת קולית עם אופי שובב. ספק אם אי פעם נראה אותה על הכביש.
לא מעט רובוטים הסתובבו על הרצפה של מרכז הכנסים בלאס וגאס: רובוטים שעושים משלוחים, רובוטים שיכולים לשנע מזון במסעדות, היו גם רובוט שיודע להכין קפה ורובוט-מאבטח. אבל אפשר להירגע, אף אחד מהרובוטים האלה לא קרוב אפילו לאותו רובוט הומנואידי עתידני עם יכולות אנושיות שאנשים כמו אילון מאסק מנסים לקדם. החזון הזה עדיין רחוק.
CES 2023
אזור שלם בתערוכה הוקדש למטאברס, מושג שלא הרבה אנשים הכירו בפעם האחרונה ש-CES התקיימה במתכונת פיזית רגילה. ראינו שם לא מעט משקפי מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR), חברות שמפתחות אווטארים (כפילים דיגיטליים), חליפות וכפפות הפטיות שמאפשרות לחוש במגע בעולם הווירטואלי, ואפילו גאדג'ט שמאפשר להריח במטאברס. אבל לא ראינו איזושהי פריצת דרך שמקרבת אותנו לגלגול הבא של האינטרנט, למורת רוחו של מארק צוקרברג.
אזור שלם הוקדש גם לתחום הפוד-טק, ש-2023 עשויה להיות שנת הפריצה שלו בעקבות האישור הראשון שהעניק ה-FDA לחברה שמייצרת בשר מתורבת. אבל ב-CES לא ראינו בשר מתורבת ואפילו לא תחליפי בשר מהצומח (לאן נעלמת, אימפוסיבל פודס?), אלא יותר סירים חכמים וטכנולוגיות למטבח. מאכזב. עוד תופעה שלא באה לידי ביטוי בתערוכה היא הבינה המלאכותית הגנרטיבית, שהייתה הדבר הכי חשוב שקרה בעולם הטכנולוגיה ב-2022. טוב, אולי בשנה הבאה. אז מה אנחנו לוקחים איתנו מ-CES 2023? הנה שבעה פיתוחים שנזכור:

הטלוויזיה השקופה של LG

לצד הטלוויזיה האלחוטית שצפויה להגיע לחנויות בהמשך, הציגה הענקית הקוריאנית קונספט של טלוויזיה שקופה בשם LG OLED T. ניתן לנצל חלק מהפיקסלים שעל המסך בשביל להציג תוכן, בזמן שאחרים נותרים שקופים.
9 צפייה בגלריה
הטלוויזיה השקופה של LG
הטלוויזיה השקופה של LG
פחות מתאימה לבתים. הטלוויזיה השקופה של LG
(צילום: יובל מן)
כמו שאתם מתארים לעצמכם, הטלוויזיה הזאת פחות מתאימה לשימוש בבתים שבהם היא תלויה על קיר, ויותר למקומות שבהם אפשר לנצל את המאפיינים היחודיים שלה - למשל משרדים, גלריות, מוזיאונים וכדומה.
כמו שקורה עם הרבה מוצרים חדשניים שמוצגים ב-CES, החברה לא הודיעה מתי הטלוויזיה תהיה זמינה לרכישה וכמה היא תעלה.

החיישן שינתח את השתן שלכם

בריאות דיגיטלית הייתה אחד הנושאים המרכזיים ב-CES השנה, והפיתוח שבלט מעל מכולם היה U-Scan של החברה הצרפתית Withings. בחברה מסבירים כי בממוצע, בני אדם מטילים את מימיהם שבע פעמים ביום, והשתן הזה יכול לספק תובנות רבות לגבי מצבנו הבריאותי. לכן היא פיתחה מכשיר בצורת עיגול שניתן לתלות על האסלה כדי שידגום את השתן שלכם ויספק תובנות שונות - באמצעות אפליקציה ייעודית כמובן - על ההידרציה, התזונה, המטבוליזם, ימי הביוץ ועוד.
9 צפייה בגלריה
חיישן השתן של Withings
חיישן השתן של Withings
מבדיל בין שתן לכל נוזל אחר. חיישן השתן של Withings
(צילום: יובל מן)
איך זה עובד? קודם כל, יש לכוון במדויק על המכשיר העגול, שיודע להבדיל בין שתן לבין כל נוזל אחר. U-Scan ישאב דגימה אל תוך מחסנית זעירה, ינתח אותה ויעביר את התוצאות לאפליקציה. ומה אם אתם חולקים אסלה עם בני משפחה או שותפים? ב-Withings אומרים כי המכשיר יודע להבחין בין משתמשים שונים לפי "חתימת הזרם האינדיבידואלית" שלהם. ברצינות.
U-Scan יגיע למדפים באירופה ברבעון הבא ויעלה 500 אירו, כולל מחסנית אחת שמספיקה לשלושה חודשים. בהמשך הוא אמור להגיע גם לארה"ב, בכפוף לאישור ה-FDA (מינהל המזון והתרופות). באמת שרצינו לנסות את המכשיר בעצמנו, אבל מטעמים מובנים לא היה ניתן לעשות זאת בתערוכה עצמה.

המכונית המעופפת של Aska

דמיינו רגע את התרחיש הבא: אתם מתעוררים בבית שלכם במושב בגליל או בקיבוץ בנגב, מתארגנים, שותים קפה ויוצאים מהבית. על הכביש בחוץ מחכה לכם מכונית מעופפת שתיקח אתכם היישר לעבודה במרכז תל אביב בלי לעמוד בפקקים. נשמע דמיוני? זה החזון של גיא קפלינסקי, המנכ"ל והמייסד-שותף של חברת Aska, שחשפה ב-CES את A5, כלי טיס מסוג eVTOL (כלי טיס חשמלי להמראה ונחיתה אנכית) שיכול לנסוע על הכביש כמו מכונית.
9 צפייה בגלריה
המכונית המעופפת של Aska
המכונית המעופפת של Aska
תמריא ב-2026? המכונית המעופפת של Aska
(צילום: יובל מן)
קפלינסקי, שהקים את Aska ("ציפור מעופפת" ביפנית) ביחד עם אשתו מאקי, מאמין שבניגוד לחברות אחרות, שמייצרות eVTOL ללא גלגלים, הפתרון שלו יהיה זול וישים יותר מכיוון שהוא דורש את התשתיות המינימליות ביותר ונותן מענה לבעיית "המייל האחרון".
הניסויים האוויריים הראשונים של A5 יתחילו בקרוב וקפלינסקי מאמין שב-2026 החברה כבר תפעיל בערים גדולות בארה"ב שירות של טיסות שיתופיות לפי דרישה. בשלב הראשון המחיר יעמוד על כשניים-שלושה דולר למייל (כ-1.6 ק"מ). עד 2030, מעריך קפלינסקי, כלי הטיס של החברה כבר יהיו אוטונומיים לחלוטין, מה שיאפשר להוזיל את העלויות.

הפיתוח שמביא את הריח למטאברס

מציאות מדומה (VR) מאפשרת לנו להיטמע לחלוטין בסביבה דיגיטלית באמצעות חוש הראייה שלנו, אבל החוויה לא תהיה שלמה אם לא נוכל להשתמש בשאר החושים. לא מעט חברות מפתחות חליפות וכפפות הפטיות שמאפשרות לחוש במגע ב-VR, חלקן גם הציגו את הפיתוחים שלהן ב-CES, אבל מה לגבי חוש הריח?
9 צפייה בגלריה
הפיתוח של חברת OVR
הפיתוח של חברת OVR
להריח במטאברס. הפיתוח של חברת OVR
(צילום: יובל מן)
הכירו את חברת OVR, שפיתחה טכנולוגיה בשם ION, שמאפשרת להביא ניחוחות שונים למטאברס באמצעות מחסנית שנצמדת לקסדת ה-VR, ממש ליד האף. בדקנו בתערוכה את ION 2, המוצר של החברה לעסקים: קטפנו והרחנו פרחים מסוגים שונים, אבל הכי התרשמנו כאשר צלינו מרשמלו במדורה. הריחות הרגישו אמיתיים לחלוטין והשילוב ביניהם השתנה בהתאם למרחק של האובייקטים הדיגיטליים מאיתנו. כל זה, בזמן שאנשים שעמדו מסביב לא הריחו דבר.
OVR תשיק בקרוב מוצר חדש בשם ION 3, שמיועד למשתמשים פרטיים. המטאברס אולי רחוק, אבל לפחות אנחנו יכולים כבר להריח אותו.

תלת-ממד בלי משקפיים

יצרנית המחשבים אסוס הציגה ב-CES את ProArt Studiobook 16 3D OLED, מחשב נייד שמאפשר לצפות בתוכן בתלת-ממד ללא צורך במשקפיים ייעודיים. הטכנולוגיה הזאת מבוססת על שתי מצלמות שעוקבות אחרי העיניים של המשתמש. בהתאם למיקום שלהן, המחשב מציג לשתי העיניים תמונות שונות, שביחד יוצרות תמונה תלת-ממדית אחת. בדקנו בעצמנו והופתענו לראות דינוזאור שממש מגיח החוצה מהמסך. החיסרון: רק משתמש אחד יכול לראות את התמונה התלת-ממדית והוא חייב לעמוד ממש מול המסך.
9 צפייה בגלריה
מחשב עם מסך תלת-ממד
מחשב עם מסך תלת-ממד
במציאות זה נראה יותר טוב. המחשב של אסוס
(צילום: יובל מן)
בשביל מה זה טוב? שאלה מצוינת: באסוס מסבירים שהמחשב הזה מיועד ליוצרי תוכן ולגיימרים, ושהוא יאפשר ליצור תוכן ויזואלי בתלת-ממד בצורה קלה ואינטואיטיבית יותר. באסוס אומרים כי עדיין לא ידוע מתי המחשב יגיע לישראל, אך המחיר שלו יעמוד על 14-13 אלף שקלים. יהיה מעניין לראות את הטכנולוגיה הזאת מגיעה בעתיד גם לסמארטפונים ומשפיעה על התוכן שאנחנו צורכים - תחשבו למשל על טיקטוק או אינסטגרם בתלת-ממד.

מכונית ושמה Holon

יצרנית הרכב האוסטרית הולון (Holon) - אין שום קשר לעיר הישראלית חולון - הציגה בתערוכה אב-טיפוס של הרכב האוטונומי העתיד שלה, שאותו היא מכנה Mover. העיצוב של הרכב, שנע בין רטרואי לעתידני, לצד העובדה שהוא הוצג הרחק מהביתנים של רוב חברות הרכב, סייעו לחברה לקבל לא מעט תשומת לב בתערוכה.
9 צפייה בגלריה
הרכב האוטונומי של Holon
הרכב האוטונומי של Holon
אין קשר לחולון. הרכב האוטונומי של Holon
(צילום: יובל מן)
ה-Mover יכול לנוע במהירות של 60 קמ"ש לשעה ולשאת 15 נוסעים במקביל. טווח הנסיעה שלו עומד על 290 ק"מ. למרות שהוא לא נקרא על שם העיר חולון, לרכב החדש יש בהחלט קשר ישראלי: ה-Mover מבוסס על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של לא אחרת מאשר מובילאיי. החברה האוסטרית מתכוונת להתחיל לייצר את הרכב בשנת 2025 בארה"ב, ובהמשך להקים קווי ייצור גם באירופה ובמזרח התיכון או אסיה.

אם אין מאבטחים, שהרובוט ישמור

ראינו לא מעט רובוטים ב-CES. חלקם עושים משלוחים, אחד מהם אפילו יודע להכין קפה. EvoGuard מבית יצרנית מוצרי האבטחה ADT הוא משהו אחר: רובוט-מאבטח, שאמור לתת מענה למחסור בשומרים בארה"ב ותוך כדי גם למנוע סיכון מיותר של חיי אדם.
9 צפייה בגלריה
EvoGuard
EvoGuard
הייתם רוצים להיתקל בו בסמטה חשוכה? הרובוט-מאבטח של EvoGuard
(צילום: יובל מן)
ב-ADT אומרים כי EvoGuard יוכל לצאת לסיורים אוטונומיים, לפתוח דלתות, להשתמש במעליות, לתקשר עם עובדים וגם לשמש כרובוט-אווטאר של מאבטח אנושי שישלוט בו מרחוק. ניתן לרכוש כמה יחידות וכך ליצור צי של מאבטחים רובוטיים. החברה מתכוונת להפוך את הרובוט למסחרי במהלך השנה הקרובה.
הכותב היה אורח של חברת של LG בתערוכה בלאס וגאס