האם השינויים שעליהם הכריזה אפל בשבוע שעבר כדי ליישר קו עם הרגולציה באיחוד האירופי יסללו את הדרך להגברת התחרות בשוק האפליקציות, או שמא מדובר בניסיון ערמומי של ענקית הטכנולוגיה לשמר את הסטטוס קוו? אם שואלים כמה מהמפתחות הגדולות בשוק האפליקציות, מדובר ללא ספק באפשרות השנייה, כאשר "ציות זדוני" ו"סחיטה" הן חלק מההאשמות שמופנות בימים האחרונים לעבר יצרנית האייפון.
1 צפייה בגלריה
אפל וספוטיפיי
אפל וספוטיפיי
אפל וספוטיפיי
(עיבוד תמונה. צילום: ymgerman / Shutterstock)
ביום חמישי האחרון הודיעה אפל כי על מנת לציית לחוק השווקים הדיגיטליים (DMA) של האיחוד האירופי, שנועד להגביר את התחרות באינטרנט, היא תאפשר לראשונה למפתחים להשתמש בחנויות אפליקציות ובמערכות תשלומים חיצוניות. אפל אף הודיעה כי תוריד את העמלות שהיא גובה על תשלומים באפליקציות מ-30% ו-15% ל-17% ו-10% (תלוי בסוג העסקה).
השינויים המרכזיים של אפל באיחוד האירופי
עד כאן מדובר לכאורה בשיפור התנאים הקיימים. אבל יש אותיות קטנות: בשביל ליהנות מהתנאים החדשים, על המפתחים להסכים לשלם חצי אירו בשנה (סכום שאותו אפל מכנה "עמלת טכנולוגיה בסיסית") על כל משתמש מעל רף של מיליון משתמשים. את העמלה הזאת יצטרכו לשלם מפתחים גם על אפליקציות חינמיות - והמשמעות היא שהם יפסידו כסף.
בזמן שחברות רבות חוששות לפתוח חזית מול החברה עם שווי השוק הגבוה בעולם, ספוטיפיי הייתה אחת הראשונות שהתייצבו נגד הכללים החדשים של החברה. ענקית הסטרימינג, אחת המבקרות הוותיקות של אפל, הצהירה כי "על אף שהם (אפל - י"מ) הציגו התנהגות רעה לאורך שנים, זה לוקח את רמת היוהרה שלהם למקום חדש לחלוטין. תחת העמדת הפנים שמדובר במילוי דרישות ובוויתורים, הם הציגו תוכנית שהיא פארסה מוחלטת".
ריפרש
בין הטיות להזיות: הצד האפל של הבינה המלאכותית / עם רוית דותן
52:28
את התוכנית של אפל לגבות עמלה של חצי אירו על כל משתמש מעל לרף של מיליון משתמשים מכנים בספוטיפיי "סחיטה, חד וחלק". בחברה מציינים כי מפתחים יצטרכו לשלם את העמלה הזאת גם על משתמשים שהורידו את האפליקציה, מעולם לא השתמשו בה ושכחו למחוק אותה מהמכשיר. "זה יפגע במפתחים, בסטארטאפים פוטנציאליים ובעיקר במי שמציעים אפליקציות חינמיות: איך מפתח ישלם לאפל אם אפליקציה חינמית הופכת לוויראלית - כמה מיליוני חשבונות מתקינים את האפליקציה החינמית, ואז המפתח הזה חייב לאפל מיליונים?". בספוטיפיי גם אומרים שאף חוק לא מונע מאפל להעלות את גובה העמלה בהמשך לאירו אחד ואפילו לעשרה אירו לכל משתמש.
בפוסט שפרסם ב-X (טוויטר לשעבר), כתב מנכ"ל ספוטיפיי, דניאל אק, כי אפליקציות כמו וואטסאפ, דואולינגו, X ופינטרסט - שכולן ניתנות להורדה בחינם - יהיו חייבות עשרות או מאות מיליוני אירו לאפל במסגרת הכללים החדשים. המשמעות, לדבריו, היא שהמפתחים שלהן לא יכולים להרשות לעצמן להפיץ אותן דרך חנות אפליקציות שמתחרה באפסטור. ללא אפליקציות גדולות, הוא מוסיף, חנויות אפליקציות אלטרנטיביות יתקשו להתרומם.

"עמלות זבל"

המסקנה של ספוטיפיי היא שאפל מנסה להכריח את המפתחים לשמור על הסטטוס קוו, שבו לאפל יש בלעדיות על הפצת אפליקציות וסליקת תשלומים. בחברה קוראים לאיחוד האירופי להתערב נגד "הזלזול הבוטה בעקרונות שעבדתם קשה כל כך כדי לכונן".
הביקורת של ספוטיפיי מצטרפת לזו של טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס ויריב ותיק של אפל, שכינה את הכללים החדשים של החברה "מקרה נכלולי של ציות זדוני". אפל, הוא כתב, "מאלצת מפתחים לבחור בין בלעדיות של האפסטור והתנאים של החנות, שיהיו לא חוקיים תחת ה-DMA, לבין תוכנית אנטי-תחרותית שגם היא בלתי חוקית ומלאה בעמלות זבל על הורדות ומסי אפל חדשים על תשלומים שהם לא סולקים".
סוויני הוסיף כי אפל היא זו שתחליט בסופו של דבר אילו חנויות אפליקציות מתחרות יורשו לפעול באייפון, והיא גם תוכל למנוע מהחברה שלו להשיק חנות אפליקציות משלה ולהפיץ דרכה את פורטנייט - משחק שנעדר כבר שנים מהאייפון - או לדוגמה לחסום חנויות של מיקרוסופט, Valve וחברות אחרות.

הסטארט-אפ הישראלי שירוויח מהשינוי

מהצד השני, יש גם מפתחים שמרוצים מהמהלך של אפל. יובל קמינקא, מנכ"ל ומייסד סימפלי (ג'ויטיונס לשעבר), אומר בשיחה עם ynet כי החברה תחסוך הרבה כסף בזכות ההורדה של גובה העמלות, גם אם תשלם חצי אירו לשנה על כל משתמש מעל לרף של מיליון משתמשים. "המס החדש משפיע עלינו מין הסתם, אבל במידה פחותה בגלל שאנחנו אפליקציית פרימיום ולא Freemium (הלחם של Free ו-Premium; הכוונה לאפליקציות שמציעות שירות בסיסי בחינם וגובות תשלום על פיצ'רים מתקדמים יותר - י"מ)", הוא מסביר.
קמינקא מעריך שסימפלי תנצל את האפשרות לעבור ממערכת התשלומים של אפל למערכת תשלומים עצמאית, מהלך שיגדיל את השליטה שלה בחוויית השימוש. ההורדה של גובה העמלה של אפל מ-30% ל-20% (לחברות שימשיכו להשתמש במערכת התשלומים של אפל) היא לדבריו הודאה של החברה בכך שעד כה גבתה מחיר גבוה מדי על השירות שלה.
לדברי קמינקא, הוא עדיין לא יודע אם סימפלי תפיץ את האפליקציות שלה באמצעות חנות צד-שלישי, והדבר תלוי בתנאים העסקיים שיציעו לה. להערכתו, צפוי להתפתח "מאבק טיטאנים" שבו גוגל ומטא ינסו להשיק חנויות אפליקציות מתחרות עבור האייפון, ואפל תנסה לבלום אותן. לצד זאת, ייתכן שנראה מאבק ארוך בין אפל לבין הרגולטורים שעשויים לטעון שהתנאים החדשים שהציגה פוגעים בתחרות.
באיחוד האירופי, בינתיים לא ממהרים להתערב. הנציב לשווקים פנימיים, תיירי ברטון, אמר לרויטרס כי "חוק השווקים הדיגיטליים יפתח את האינטרנט לתחרות כך שהשווקים הדיגיטליים יהיו הוגנים ופתוחים. השינוי הזה כבר קורה. החל מ-7 במרץ אנחנו נבחן את ההצעות של החברות ונקבל משוב מצדדים-שלישיים". הוא הוסיף כי "אם הפתרונות המוצעים לא יהיו מספיק טובים, לא נהסס לנקוט פעולה חזקה".