האיחוד האירופי הכריז היום (ד') על שש חברות שהן ו-22 מהשירותים שבבעלותן יוגדרו כ"שומרי סף" ויהיו כפופים לחוק השווקים הדיגיטליים (Digital Markets Act) - רגולציה חדשה ומחמירה שצפויות להיות לה השפעות מרחיקות לכת על ענקיות הטכנולוגיה.
2 צפייה בגלריה
אפל, פייסבוק, אמזון וגוגל
אפל, פייסבוק, אמזון וגוגל
אפל, פייסבוק, אמזון וגוגל
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

החברות שייאלצו ליישר קו עם הרגולציה המחמירה של האיחוד האירופי הן אמזון, אפל, מטא, מיקרוסופט וגוגל האמריקאיות. לצדן נכנסה לרשימה גם בייטדאנס הסינית - החברה האם של טיקטוק - אך אין אף נציגה מאירופה עצמה. בין השירותים שיושפעו מהחוק: וואטסאפ, אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק, יוטיוב, לינקדאין, מנוע החיפוש של גוגל, מערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOS והדפדפנים כרום וספארי.
באיחוד האירופי טרם החליטו אם שירות המסרים של אפל, iMessage, ומנוע החיפוש והדפדפן של מיקרוסופט, בינג ואדג', יהיו כפופים לרגולציה החדשה. חקירה בנושא צפויה להסתיים בתחילת 2024. סמסונג, ששמה הופיע בטיוטה קודמת, הצליחה לשכנע את האיחוד האירופי שהדפדפן שלה אינו עומד בקריטריונים הנדרשים כדי להיות מוגדר כשומר סף. האיחוד הכריע גם כי ג'ימייל ואאוטלוק, שירותי המייל של גוגל ומיקרוסופט, לא עומדים ברף הנדרש.
ריפרש
הלוחש ל-ChatGPT: הסודות שיעזרו לכם לקבל תוצאות טובות יותר / עם אלירן בן חיים
48:10
הקריטריונים שלפיהם קבע האיחוד האירופי אילו חברות יוגדרו כ"שומרות סף" הם הכנסה שנתית של 7.5 מיליארד אירו באירופה, שווי שוק של יותר מ-75 מיליארד דולר ויותר מ-45 מיליון משתמשים חודשיים פעילים באיחוד האירופי. הפרה של החוקים החדשים עלולה לעלות לחברות בקנס בגובה 10% מההכנסה העולמית השנתית שלהן ובקנס בגובה 20% על הפרה חוזרת. במקרים קיצוניים ייתכן פירוק של החברות.
2 צפייה בגלריה
חוק השווקים הדיגיטליים
חוק השווקים הדיגיטליים
אלה כל החברות והשירותים שיושפעו מחוק השווקים הדיגיטליים
(מתוך אתר האיחוד האירופי)
כאמור, לחוק השווקים הדיגיטליים צפויה להיות השפעה דרמטית על הפרקטיקות העסקיות של ענקיות הטכנולוגיה באירופה: שירותי מסרים מתחרים יצטרכו לעבוד אחד עם השני, כך שיהיה ניתן לשלוח הודעה מחשבון וואטסאפ לחשבון טלגרם; אפל תיאלץ לאפשר למשתמשים להוריד אפליקציות מחנויות חיצוניות; אמזון לא תוכל להציג את המוצרים שלה במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש באתר האיקומרס שלה; ומטא לא תוכל לשלב יחד מידע שאספה על משתמשים בפלטפורמות השונות שלה - פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם - ללא הסכמה מפורשת.
"חברות האינטרנט החזקות ביותר יצטרכו לשחק עכשיו לפי החוקים שלנו", הצהיר תיירי ברטון, נציב האיחוד האירופי לשווקים הפנימיים, בפוסט שפרסם ב-X (טוויטר לשעבר). "המשמעות של חוק השווקים הדיגיטליים הוא יותר בחירה לצרכנים, פחות מכשולים למתחרות קטנות ופתיחת השערים של האינטרנט".

חצי שנה להיערך

החברות המושפעות מהחקיקה קיבלו מהאיחוד האירופי שישה חודשים להיערך לרגולציה החדשה. ייתכן שחלקן יבקשו להיאבק בהחלטה באמצעים משפטיים. באפל הביעו דאגה מההשפעות של הרגולציה על הפרטיות והבטיחות של המשתמשים, וגם בטיקטוק הביעו "אכזבה עמוקה" והבהירו כי הם "שוקלים את הצעדים הבאים".
גוגל ומטא הודיעו כי יבחנו את החלטת האיחוד האירופי, ומאמזון נמסר כי החברה "מחויבת לספק שירותים שעומדים בדרישות של הלקוחות שלנו בתוך הנוף הרגולטורי המשתנה של אירופה". מיקרוסופט הודיעה כי היא מקבלת את ההגדרה שלה כ"שומרת סף" ומברכת על ההחלטה לשקול את בקשתה להחריג כמה מהשירותים שלה.