הכרעת הדין שעולם הטכנולוגיה חיכה לה: בית משפט בקליפורניה קבע הערב (יום ו') כי אפל חייבת לאפשר למפתחי אפליקציות לספק למשתמשים קישורים או ליידע אותם על דרכי תשלום אלטרנטיביות, כך שלא יהיו חייבים להשתמש במערכת התשלומים של אפל שגובה מהמפתחים עמלה שנעה בין 15% ל-30%. ההכרעה התקבלה במסגרת התביעה שהוגשה נגד אפל על ידי Epic Games, מפתחת המשחק הפופולרי פורטנייט.

עוד כתבות בנושא:

2 צפייה בגלריה
אפיק ואפל
אפיק ואפל
אפיק ואפל
(צילום: AFP)
ההחלטה תיכנס לתוקף ב-9 בדצמבר, אך סביר להניח שלפחות אחד מהצדדים יגיש ערעור. על אף ההחלטה שצפויה לשנות את יחסי הכוחות בין אפל לבין מפתחי האפליקציות, השופטת איבון גונזלס רוג'רס קבעה כי ענקית הטכנולוגיה אינה מונופול וכי "הצלחה אינה בלתי חוקית". היא גם לא חייבה את אפל לפתוח את מערכת ההפעלה שלה לחנויות אפליקציות מתחרות, או לאפשר למשתמשים להתקין אפליקציות באופן עצמאי (כפי שניתן לעשות באנדרואיד). אפיק גיימס, קבעה השופטת, הפרה את החוזה שלה עם אפל כאשר הטמיעה בפורטנייט מערכת תשלום עצמאית שעוקפת את מערכת התשלום של אפל. לפיכך, היא חייבה אותה לשלם לאפל 30% מההכנסות שעשתה באמצעות מערכת התשלום שלה - סכום שעומד על כ-3.5 מיליון דולר. מאפל נמסר בתגובה להחלטה כי: "בית המשפט אישר את מה שידענו לאורך כל הדרך: האפסטור לא מפרה את חוקי ההגבלים העסקיים. אפל מתמודדת עם תחרות עזה בכל תחום שבו היא עושה עסקים, ואנחנו מאמינים שמשתמשים ומפתחים בוחרים בנו בגלל שהמוצרים והשירותים שלנו הם הטובים ביותר בעולם. אנחנו מחויבים לשמור על כך שהאפסטור תהיה מרקטפלייס בטוח ואמין". אפיק גיימס טרם פרסמה תגובה משלה.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
איור של מנכ"ל אפל טים קוק מעיד במשפט
(איור: AP)
אפל ואפיק גיימס נמצאות כבר שנים בסכסוך סביב העמלות של האפסטור. באוגוסט 2020 הטמיעה אפיק מערכת תשלום אלטרנטיבית בפורטנייט, על מנת להימנע מתשלום עמלות לאפל ולגוגל, ומיד סולקה מחנויות האפליקציות שלהן. בתגובה, היא הגישה תביעות נגד שתי החברות. המשפט שלה נגד אפל התנהל במהלך חודש מאי, אך המשפט נגד גוגל עוד לא יצא לדרך. בלי קשר ישיר למשפט, בשבועות האחרונים התקבלו כמה החלטות נוספות שעשויות לשנות את המודל העסקי של האפסטור. דרום קוריאה אישרה חוק ראשון מסוגו בעולם שמחייב את אפל וגוגל לאפשר למפתחים להשתמש במערכות תשלום אלטרנטיביות; בעקבות חקירה נגדה ביפן, הסכימה אפל לאפשר לאפליקציות מסוג מסוים - כמו נטפליקס, ספוטיפיי וקינדל - לפרסם לינקים לדרכי תשלום אלטרנטיביות; ובמסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית, אישרה החברה למפתחים לפנות במייל למשתמשים על מנת לעדכן אותם על דרכי תשלום אלטרנטיביות.