פייסבוק פרסמה אמש (יום ב') את דו"חותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה, על רקע פרשת ההדלפות עמה החברה מתמודדת בשבועות האחרונים. למעשה, שיחת המשקיעים שנערכה לאחר פרסום הדו"חות הייתה הפעם הראשונה בה מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, דיבר באופן פומבי מאז התפוצצות הפרשה במסגרתה פרנסס האוגן, עובדת החברה לשעבר, הדליפה אלפי מסמכים פנימיים והאשימה את החברה בתעדוף רווחים על פני טובת הציבור.

עוד בנושא:

לפי הדוח"ות, פייסבוק רשמה ברבעון האחרון רווח נקי של 9.2 מיליארד דולר, ויש כעת יותר מ-3.6 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים באחד או יותר משירותי החברה (פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר). אלו הדברים המרכזיים שלמדנו מהתוצאות הכספיות ומדברי צוקרברג ובכירי החברה:

ההתייחסות לדברי האוגן

צוקרברג התייחס למבול הדיווחים שמתפרסמים בתקופה האחרונה סביב הדלפת המסמכים, מהם עולה כי בפייסבוק יודעים שאינסטגרם עשויה להחמיר את דימוי הגוף השלילי של נערות, לא הגיבה כראוי לדיסאינפורמציה אודות הונאת בחירות בארה"ב שהופצה בפלטפורמה לפני המהומות בקפיטול, לא מצליחה לעצור התפשטות של תכנים מסיתים בחלק מהמדינות בהן היא פועלת ועוד. בדומה לפוסט שפרסם לאחר עדותה של האוגן בסנאט, צוקרברג לא ציין את שמה במפורש.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(עיבוד תמונה. צילום: AP, shutterstock)
"אני רוצה להתייחס לדיון הנוכחי סביב החברה שלנו", אמר צוקרברג. "אני מאמין שארגונים גדולים צריכים להיבחן בקפדנות, וביקורת שמגיעה ממקום של כנות עוזרת לנו להשתפר. אבל מה שאנחנו רואים זה מאמץ מתואם להשתמש באופן סלקטיבי במסמכים מודלפים כדי לצייר תמונה שקרית על החברה שלנו", האשים.
"יש לנו תרבות פתוחה ואנחנו מעודדים דיון ומחקר שנוגע לעבודה שלנו כך שנוכל לראות התקדמות בנושאים רבים ומורכבים שאינם ספציפיים רק לנו. כשאנחנו מקבלים החלטות, אנחנו צריכים לאזן בין אינטרסים ציבוריים מתחרים, כמו חופש הביטוי לעומת הפחתת תוכן פוגע, פרטיות מול תמיכה ברשויות החוק". צוקרברג עקץ את האוגן על הציטוט המפורסם שלפיו החברה מתעדפת את רווחיה על טובת הציבור, כשאמר כי "לומר שאנחנו לא פותרים את המצבים הבלתי אפשריים האלו כי אנחנו ממוקדים רק בלעשות כסף, זה סאונד-בייט שנשמע טוב", וקרא לרגולציה בתחומים האלו, כפי שכבר עשה בעבר.
במהלך השיחה, צוקרברג גם התייחס לאופן בו פייסבוק משתמשת בבינה מלאכותית כדי להסיר תכנים לא הולמים מהפלטפורמה ללא צורך בדיווח של משתמשים. הוא הסביר את הקשיים שבפיתוח מערכות כאלו, בעיקר סביב איתור דברי הסתה, בשל העובדה שהחברה פועלת ב-150 שפות ובשל הניואנסים התרבותיים שצריך להבין. "אני יודע שמאוד בוחנים את המאמצים שלנו בנושא, ואני רוצה להגיד לכל האנשים שעובדים על כך אצלנו שאני מאוד גאה בהתקדמות. אנחנו עושים את העבודה הכי טובה בזה לעומת כל חברה אחרת בתעשייה, וצריך לבחון אותנו, אבל גם לקחת בחשבון שנעשתה התקדמות אדירה בתחום", אמר.

הצרות שהגיעו מאפל

פייסבוק הכניסה ברבעון הנוכחי 28 מיליארד דולר. בעוד שמדובר בסכום אסטרונומי, הוא נמוך מעט מציפיות האנליסטים. הסיבה המרכזית לכך, לפי בכירי פייסבוק - היא אפל. מדיניות הפרטיות החדשה של החברה מאפשרת למשתמשי האייפונים לחסום בקלות את האפשרות של אפליקציות לנטר את הפעילות שלהם ולהציע להם פרסומות מותאמות אישית - המודל הכלכלי המרכזי של פייסבוק.
3 צפייה בגלריה
טים קוק ב-WWDC 2021
טים קוק ב-WWDC 2021
מנכ"ל אפל, טים קוק
(צילום: אפל)
שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, הסבירה כי הדבר פגם במידת הדיוק בהתאמת מודעות למשתמשים, וגם במדידת האפקטיביות של הפרסומות. צוקרברג עקץ גם את אפל כשאמר ש"ההכנסות שלנו הושפעו מהשינויים של אפל, אבל הם לא משפיעים באופן שלילי רק על העסק שלנו, אלא על מיליוני עסקים קטנים, בתקופה שכבר קשה להם בשל הכלכלה". סנדברג הוסיפה שהשינוי אמנם פגע בפייסבוק, אך קידם את עסק המודעות של אפל עצמה.
בפייסבוק הנמיכו ציפיות גם להכנסות החברה ברבעון הרביעי, ואמרו שהן יהיו בטווח שבין 31.5 מיליארד דולר ל-34 מיליארד דולר - שוב, נמוך מציפיות האנליסטים. בפייסבוק הצהירו כי הסיבה היא חוסר הוודאות איתה מתמודדים בחברה בשל שינוי המדיניות של אפל, ומשתנים הנוגעים למגפת הקורונה.

צעירים לנצח

אחד הנושאים שעלו מהדלפותיה של האוגן הוא הקושי של פייסבוק למשוך אליה צעירים, שמעדיפים מתחרות כמו טיקטוק. לפי המסמכים הפנימיים שהדליפה, מספר הנערים שהשתמשו בפייסבוק בארה"ב ירד ב-13% מאז 2019 וצפוי לרדת ב-45% בשנתיים הקרובות, ומספר המשתמשים בגילאי 20-30 צפוי לרדת ב-4% בתקופה זו. למעשה, האוגן אף הגישה תלונה ל-SEC (הרשות לניירות ערך בארה"ב) בטענה כי פייסבוק מטעה את המשקיעים והמפרסמים בכך שהיא מפרסמת נתונים לגבי מספר המשתמשים הכולל שלה, שממשיך לצמוח, אך לא לגבי הבעיה שלה עם צעירים, שנחשבים לקהל חשוב במיוחד.
במהלך השיחה צוקרברג לא התייחס ישירות לנתונים שעולים מהמסמכים, אך דיבר על המאמצים בחברה למשוך צעירים לפלטפורמות שלה. "המטרה בכל השירותים שלנו היא להיות הטובים ביותר עבור צעירים בגילאי 18-29, הם חשובים לנו כי הם העתיד", אמר צוקרברג. הוא אמר כי בעוד שבעשור האחרון המיקוד של החברה היה רחב יותר, עבור משתמשים בכל הגילאים, "התחרות הפכה ליותר אינטנסיבית, וטיקטוק היא אחת המתחרות האפקטיביות ביותר שאי פעם התמודדנו איתן". לכן, לדבריו הצעירים עומדים להפוך כעת ל"כוכב הצפון" עבור הצוותים בחברה. "המשמעות היא ששאר הקהילה שלנו כנראה תגדל באופן איטי יותר ממה שהיה קורה אחרת. זה שינוי שייקח שנים להוציא לפועל, ולדעתי זו הגישה הנכונה לטווח הארוך".
3 צפייה בגלריה
פרנסס האוגן
פרנסס האוגן
פרנסס האוגן. הגישה תלונה על פייסבוק ל-SEC
(צילום: רויטרס)
למרות ההצהרות, בכירי החברה התחמקו משאלות ממוקדות יותר בנושא. כשהתבקשו לפרט על המגמות הקיימות במעורבות של צעירים בפייסבוק ואינסטגרם, סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דייב ווהנר אמר רק כי "המוצרים שלנו בשימוש נרחב של נערים, אבל אנחנו מתמודדים עם תחרות קשה מצד חברות כמו טיקטוק וסנפצ'אט". כשהתבקשו לפרט על האסטרטגיות להבאת צעירים לפלטפורמה, הבכירים התייחסו רק למוצר רילז - סרטונים קצרים שמופיעים על כל המסך, בדומה לטיקטוק.
"רילז המנוע העיקרי של צמיחה במעורבות באינסטגרם. אני מאמין שהוא ימשיך לצמוח ויהפוך למרכזי כמו הסטוריז. בשנה הקרובה נחיל שינויים משמעותיים באינסטגרם ופייסבוק כדי להמשיך להישען על וידאו, ולהפוך את רילז לחלק מרכזי יותר בחוויה", אמר ווהנר.
צוקרברג הוסיף כי הוא מאמין ש"עומד להיות שינוי משמעותי באופן בו אנשים משתמשים בהרבה מוצרים שונים באינטרנט. אחת לכמה זמן, מגיע פורמט שמאפשר סוגי תוכן חדשים. ראינו את זה עם הניוז פיד ועם סטוריז. אני חושב שלרילז יש את הפוטנציאל להיות משהו בקנה המידה הזה, שיש טעמים שונים שלו ואפליקציות שונות. אבל כפורמט, הוא יכול להיות מאוד מרכזי. אני חושב שאנחנו קרובים יותר לתחילת המסע הזה מאשר לבגרות שלו, הוא ממשיך לצמוח במהירות. זה הולך להיות חלק גדול מהמיקוד שלנו. ואני נרגש לראות איך בשנה-שנתיים הקרובות זה יצמח למשהו שאני מהמר שיהיה כמו סטוריז במוצר שלנו היום". צוקרברג כמובן לא ציין כי רילז שאב השראה מאסיבית, שלא נאמר הועתק, מטיקטוק, ממש כפי שהדוגמה הנוספת שלו למוצר מצליח - הסטוריז, החלו בסנפצ'אט, כשניכס את האופן בו הפורמט הזה עשוי להמשיך ולהתפתח באינטרנט.

העתיד על-פי צוקרברג

צוקרברג כבר שיתף בעבר לגבי השקפותיו על המטאברס - חזון לאינטרנט עתידי שיכלול הרבה יותר חוויות תלת-ממדיות שהמשתמש מוטמע בהן - כשאמר שפייסבוק תהפוך לחברת מטאברס, ולפי הערכות השבוע הוא אף יחשוף את השם החדש של פייסבוק, שיתקשר לאותו חזון.
אמש צוקרברג דיבר על כך שהמטאברס עומד להיות "ממשיך דרכו של האינטרנט במובייל", ושהכלים של היום לא מאפשרים לנו "להרגיש שאנחנו ממש יחד עם האנשים שאכפת לנו מהם כשפיזית אנחנו מופרדים. אנחנו לא יכולים לעשות טלפורטציה כהולוגרמות כדי להגיע למשרד באופן מיידי ללא נסיעה, או להופעה עם חבר, או לסלון של ההורים". צוקרברג הדגיש כי זה הרצון שלו - לספק חוויה של נוכחות, "כאילו אתה ממש נמצא ליד אדם אחר". ואמר כי בעשור הקרוב נתחיל לראות חוויות כאלה.
אך הוא הדגיש כי זה דורש השקעה ארוכת טווח, שלא תהיה רווחית בקרוב. כדי לאפשר למשקיעים לעקוב אחרי מאמצי החברה בתחום, החל מהרבעון הבא בפייסבוק ידווחו באופן נפרד על ההשקעות שלה בתחום (וגם על ההכנסות, למשל ממכירת מוצרי AR ו-VR).
"בניית הפלטפורמות היסודיות של המטאברס תהיה דרך ארוכה. צריך לבנות אקוסיסטם שלם. אנחנו בונים בו זמנית מספר דורות של מוצרי VR ו-AR, יחד עם מערכת הפעלה חדשה, פלטפורמת מסחר דיגיטלית, אולפני תוכן וכמובן פלטפורמה חברתית", הסביר צוקרברג. ווהנר הוסיף כי ההשקעות בתחום צפויות להקטין את הרווח התפעולי של פייסבוק השנה בכ-10 מיליארד דולר.
אך לצד ההשקעה, צוקרברג נגע גם בהזדמנות הכלכלית-אסטרטגית מאחוריה. "אני צופה עלייה עצומה בכלכלת היוצרים, ובסחורות ומסחר דיגיטלי. אם אתה במטאברס כל יום, תצטרך בגדים וכלים דיגיטליים, וחוויות שונות. המטרה שלנו היא לעזור למטאברס להגיע למיליארד אנשים, ולמאות מיליארדי דולרים של מסחר דיגיטלי בעשור הזה. מבחינה אסטרטגית, אם נסייע בעיצוב הפלטפורמה הבאה, זה אמור גם להפחית את התלות שלנו בהבאת השירותים שלנו דרך מתחרים", אמר.
הוא גם ציין כי פיתוח כלי המסחר עבור המטאברס רלוונטיים גם עבור כל האפליקציות הקיימות של החברה - פייסבוק משקיעה רבות בפיתוח חוויות מסחר וקניות בפלטפורמות שלה. הוא הבהיר בנוסף כי החוויות החדשות שמפותחות צריכות להיות זמינות במגוון דרכים: "חשוב שזו תהיה חוויה חוצת פלטפורמות. שניתן להרגיש נוכחים לצד אנשים, זה הולך להיות הכי טוב ב-VR או AR אבל זה צריך לעבוד בכל מקום. בכל האפליקציות שלנו, באינטרנט, בטלפונים ומחשבים. לכן יש הרבה עבודה לעשות".
האזינו ל"ריפרש", פודקאסט הטכנולוגיה של ynet