בייג'ינג לא תתן לאף אחד לעקוף אותה בסיבוב, בטח לא כשזה נוגע לרגולציה: בעוד האיחוד האירופי עדיין מתדיין בינו לבין עצמו בחוק הבינה המלאכותית שלו, ובארה"ב שרה סילברמן תובעת את OpenAI על הפרת זכויות יוצרים - סין מקדימה את כולם במשחק וביום חמישי האחרון פרסמה כללים חדשים לפיקוח על בינה מלאכותית במחוזותיה. בכך הפכה למעשה למדינה הראשונה להסדיר את הטכנולוגיה הכי לוהטת - ופרוצה - כיום בעולם.
3 צפייה בגלריה
ChatGPT על רקע דגל סין
ChatGPT על רקע דגל סין
ChatGPT ודומיו הפכו לכאב ראש עבור המשטר בבייג'ינג
(צילום: daily_creativity / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מינהל המרחב הסייבר של סין, הגוף הרגולטורי הבכיר במדינה שאחראי על הצנזורה מטעם המפלגה הקומוניסטית באינטרנט, פרסם סדרה של הנחיות מעודכנות לניהול התעשייה שכבשה את העולם בסערה והן אמורות להיכנס לתוקף כבר בחודש הבא, ב-15 באוגוסט. ההנחיות מאפשרות למינהל למעשה לפקח על כל צ'אטבוט נגיש לגולשים בסין, אבל לא על מחקר בינה מלאכותית וטכנולוגיות שפותחו לשימוש במדינות אחרות. מפתחי AI יצטרכו מעתה לרשום את האלגוריתמים שלהם במאגר ממשלתי ולעבור "הערכה ביטחונית" אם השירותים שלהם ייחשבו כבעלי "יכולת גיוס חברתית" המסוגלת להשפיע על דעת הקהל. סעיף אחד של התקנות החדשות כולל אף את הדרישה האמורפית-משהו "לדבוק בערכי ליבה סוציאליסטיים", והוא מפרט במקשה אחת שימושים בלתי חוקיים ב-AI כמו קידום טרור והפצת פורנוגרפיה - ובה בעת איסור "לערער את כוח המדינה" ואת "האחדות הלאומית" או "לפגוע בתדמית המדינה".
ובכל זאת, בהשוואה לטיוטה הראשונית של התקנות שפורסמה כבר באפריל, ההנחיות הנוכחיות מהוות גרסה מרוככת, מה שכנראה מרמז יותר מכל על כך שבייג'ינג רואה בתעשייה המבטיחה הזדמנות להצית מחדש את הצמיחה הכלכלית שלה כדי ליצור מקומות עבודה.
3 צפייה בגלריה
גוגל בארד
גוגל בארד
גוגל בארד
(צילום: DIA TV / Shutterstock.com)
התקנות החדשות מגיעות על רקע מרוץ החימוש של בינה מלאכותית בין סין לארה"ב כשהחששות הביטחוניות של בייג'ינג זכו להד ברמות הגבוהות ביותר: הנשיא שי ג'ינפינג בכבודו ועצמו קרא במאי האחרון ל"דפוס חדש של פיתוח עם ארכיטקטורת אבטחה חדשה", כדי להתמודד עם "הנסיבות המסובכות והמאתגרות" שה-AI הציבה לביטחון הלאומי.

קריאה לעולם להצטרף

אבל מדוע כל זה מעניין אותנו, הגולשים בציון? בעיקר כי ההנחיות החדשות כוללות כמה מהדרישות המפורשות הראשונות בעולם לכיבוד זכויות קניין רוחני והגנת מידע פרטי על ידי חברות בינה מלאכותית. פלטפורמות ה-AI השונות בסין יהיו אחראיות מעתה להגנה על המידע האישי שהגולשים חושפים בפניהן בעת שימוש, ואם החברות מתכננות לאסוף או לאחסן מידע מוגן בדרך אחרת, הן יצטרכו להציע תנאי שירות למשתמשים כדי "להבהיר את הזכויות" שיש להן. "תנאי שירות" בסגנון זה מוכרים לנו היטב מאפליקציות, רשתות חברתיות, שירותי ואתרי אינטרנט שונים אבל עדיין לא מחוייבים על פי חוק כשזה נוגע לפלטפורמות בינה מלאכותית.
סין פשוט העניקה לעולם מתווה לריסון כלי בינה מלאכותית כמו ChatGPT ובארד, והיא פורשת מפת דרכים בפני ארה"ב, ישראל ומדינות אחרות ללא חוקי הגנת מידע מקיפים. בייג'ינג גם מודעת היטב למעמד: סעיף אחד בתקנות אפילו קורא לעולם להצטרף ו"להיכנס לדיון לגיבוש כללים בינלאומיים" בנושא, מהלך שגם אילון מאסק קרא לו במהלך ביקורו האחרון בבייג'ינג. "סין מוכנה לשפר את התקשורת וחילופי הדברים עם הקהילה הבינלאומית על ממשל אבטחה בינה מלאכותית, לקדם הקמת מנגנון בינלאומי עם השתתפות אוניברסלית וליצור מסגרת ממשל וסטנדרטים שזוכים להסכמה רחבה", נמסר בהודעה שהתלוותה לפרסום התקנות החדשות מטעם משרד החוץ הסיני.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל באידו מציג את ארני בוט
מנכ"ל באידו מציג את ארני בוט
מנכ"ל באידו מציג את ארני בוט
(צילום: Ng Han Guan, AP)
למרות זאת, מומחי AI עולמיים ממאנים לפתוח את השמפניות. השליטה ההדוקה של סין בכל הנעשה במרחב הווירטואלי שלה היא הרי הסיבה העיקרית לעיכוב שלה בהשקת כלי AI. קשה לצפות מראש מה מתרחש בתוך מוחו של בוט ומה הוא עשוי לפלוט החוצה אל המרחב הווירטואלי - מה שמהווה כמובן חתיכת כאב ראש לצנזור הסיני. הרגולטורים במדינה דורשים שכל פסיק שעולה באינטרנט ייבדק תחילה כדי לוודא שאינו נוגע ברשימה הולכת וגדלה של נושאים אסורים. לדוגמה, חיפוש המילה "שינג׳יאנג" בבאידו יחזיר מידע גיאוגרפי טריוויאלי על האזור, ללא שום אזכור למאבקים של בני המיעוט האויגורי ולטענות שלהם על ה"חינוך מחדש" שלו הם זוכים במשך שנים.
בהתאם, חברות הטכנולוגיה הסיניות הגדולות, כמו עליבאבא ובאידו עדיין מתמהמהות עם השקת כלי הבינה המלאכותית שלהן לציבור הרחב. ההערכות הן כי פשוט חיכו לרגע הזה, שהממשלה תפרסם את התקנות הסופיות שלה, למרות שהמדיניות של יום חמישי עדיין מכונה ״אמצעי ביניים", ומשאירה אפשרות לשינויים עתידיים. גרסאות סיניות של צ'אטבוטים ומחוללי תמונות עדיין נמצאות בפיתוח או בניסוי ראשוני על ידי לקוחות עסקיים. עליבאבא, למשל, הוציאה בשבוע שעבר מחולל טקסט לתמונה בשם Tongyi Wanxiang שעדיין זמין רק לבדיקות בטא ללקוחות ארגוניים. ובאידו, ענקית מנועי החיפוש של סין, הפיצה את הבוט המדובר שלה "ארני" בינתיים רק לכ-650 לקוחות ענן ארגוניים. כך שתשומת הלב כרגע מופנית למילה "ביניים" בכותרת של ההנחיות החדשות. סימן השאלה הגדול הוא - איזה רגולוציה נוספת תונחת על שולחן התעשייה בקרוב?