כששאלו פעם את ג'ואו אנלאי, ראש הממשלה הראשון של סין הקומוניסטית ומי שנחשב לדיפלומט המיתולוגי של המפלגה, מה דעתו על המהפכה הצרפתית, הוא השיב כי עוד מוקדם מדי לשפוט. הסינים לוקחים את הזמן, ולמרות מדיניות מאקרו בשנים האחרונות של פתיחות למערב והתקרבות לענקיות הטכנולוגיה של ארה"ב, המדינה עדיין מזגזגת כשזה נוגע לתקנות בשטח. כך למשל, בשעה שהגישה ללינקדאין, לזום ולפייסבוק הותרה באזורים מסוימים בשנגחאי, ומטא אפילו הורשתה לפתוח משרדים במדינה - הכוכבת החדשה ChatGPT נחסמה כליל.
2 צפייה בגלריה
ChatGPT על רקע דגל סין
ChatGPT על רקע דגל סין
כאב הראש החדש של הסינים. ChatGPT
(צילום: daily_creativity / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על פי דיווחים מהמדינה, בימים האחרונים נחסמה רשמית הגישה לשירות הצ׳אטבוט של OpenAI, והוא אינו זמין אפילו באמצעות שירותי VPN (רשתות וירטואליות פרטיות שמאפשרות בין היתר לעקוף חסימות על אתרים). "ChatGPT יכול לעזור לארה"ב בהפצת דיסאינפורמציה ובמניפולציה של נרטיבים גלובליים למען האינטרסים הגיאופוליטיים שלה", הסביר ה-China Daily, שופר התקשורת שבבעלות המדינה.
האיסור מצטרף לשורה של אתרים ושירותים אחרים שכבר חסומים במדינה בגלל יחסי האהבה-שנאה של בייג'ינג עם טכנולוגיה זרה: גוגל, יוטיוב, טוויטר, אינסטגרם, וואטסאפ, סנאפצ'ט, נטפליקס, כלי תקשורת כמו ה"ניו יורק טיימס" ואפילו טינדר וטיקטוק בגרסתה המערבית. לכל אלה יש גרסאות מקומיות עם יכולות מרשימות, שלעיתים אף עולות בהרבה על המקור. כולן כמובן מנוטרות באופן הדוק על ידי המפלגה הקומוניסטית וצבא של חוקרי סייבר, אבל הסיני הממוצע לא מרגיש שנמנע ממנו כל הטוב הזה. למעשה, ענקיות הטכנולוגיה המערביות מביטות בקנאה מהצד ביכולת של סופר-אפליקציות כמו WeChat, למשל, לשלב בהצלחה בין אפליקציית התכתבות לתשלומים, שירותי סטרימינג ואפילו הזמנת אוכל. אז במקום טוויטר לסינים יש את Weibo, במקום אינסטגרם את Xiaohongshu, במקום פייסבוק את QQ, במקום אובר את Didi, במקום אמזון את עלי אקספרס, במקום Paypal את Alipay ובמקום טינדר את Tantan.
ומי תבוא במקום ChatGPT, ואולי אף תתעלה על המקור?
באידו (Baidu), הלוא היא החלופה המקומית לגוגל, כבר טוענת לכתר ודוהרת לפיתוח טכנולוגיית בינה מלאכותית שתיתן פייט למתחרות האמריקאיות, ובמקביל גם תאושר לשימוש על ידי המפלגה הקומוניסטית. באידו השקיעה בשנים האחרונות מיליארדי דולרים במחקר ופיתוח של ה-Ernie Bot שלה, כדי שתוכל להטמיע אותו בשירותי החיפוש שלה. "ארני" אמור לאפשר למשתמשים לקבל תוצאות חיפוש אינטרנטי בסגנון צ'אט דומה ל-OpenAI, ולצורך המטרה הוא כבר סורק במשך כמה שנים ברעב את האינטרנט, כדי לאכול כמה שיותר מידע שיאפשר לו ללמוד ולפתח בינה מלאכותית שתתחרה ביכולות של ChatGPT.
2 צפייה בגלריה
באידו
באידו
באידו. השקיעה מיליארדים ב"ארני בוט"
(צילום: testing / Shutterstock.com)
מומחי AI טוענים שהשליטה ההדוקה של סין בכל הנעשה במרחב הווירטואלי שלה היא הסיבה העיקרית לעיכוב בהשקת ארני. קשה הרי לצפות מראש מה מתרחש בתוך מוחו של הבוט ומה הוא עשוי לפלוט החוצה אל המרחב הווירטואלי - מה שמהווה כמובן חתיכת כאב ראש לצנזור הסיני. הרגולטורים במדינה דורשים שכל פסיק שעולה באינטרנט ייבדק תחילה כדי לוודא שאינו נוגע ברשימה הולכת וגדלה של נושאים אסורים. לדוגמה, חיפוש המילה "שינג׳יאנג" בבאידו יחזיר מידע גיאוגרפי טריוויאלי על האזור, ללא שום אזכור למאבקים של בני המיעוט האויגורי ולטענות שלהם על ה"חינוך מחדש" שלו הם זוכים במשך שנים. מנגנון הסינון של מנוע החיפוש עובד היטב עד כדי כך ששאר חברות התוכנה בסין שוכרות אותו כיום כדי שיעשה זאת עבורן.
גם אם ארני של באידו יושק בקרוב כפי שהובטח, מומחים מעריכים שהפעילות שלו תושהה במהירות, בדומה למה שקרה עם סטארט-אפ מקומי אחר, YuanYu Intelligence, שהשיק צ׳אטבוט קטן משלו בסוף ינואר. בתחילה הכול עבד "חלק" - כש-ChatYuan נשאל למשל על שי ג'ינפינג, הבוט שיבח את המנהיג העליון ותיאר אותו כרפורמיסט שמקדם חדשנות. אבל כשנשאל על כלכלה, הוא השיב ש"אין מקום לאופטימיות" בגלל הבעיות הקריטיות שסין ניצבת בפניהן כיום: זיהום אוויר, בועת הדיור ומחסור בהשקעות. הבוט גם תיאר את המלחמה באוקראינה כ"מלחמת התוקפנות" של רוסיה, בשעה שעמדתה הרשמית של סין הייתה לתמוך באחרונה. תוך ימים ספורים האתר של ChatYuan הושבת באורח מסתורי. מפתחיו התעקשו שמדובר בתקלה טכנית, ושהם בוחרים להשאיר את השירות במצב לא מקוון כרגע כדי "לשפר את ניהול התוכן".
עם ארני או בלעדיו, עצם החדשות על כניסת באידו לזירת הבינה המלאכותית הלוהטת הקפיצו מיד את מניות כל החברות הסיניות הפועלות בתחום - מענקיות כמו Beijing Deep Glint Technology ועד למספר גדל והולך של חברות קטנות שדוהרות בניסיון לעקוף את הסטארט-אפ האמריקאי הטרנדי ביותר בעולם כרגע. לא מן הנמנע שהטכנולוגיה שתצא מבייג'ינג תתעלה לבסוף על המקור, בוודאי בהתחשב בכך שהאקדמיה לבינה מלאכותית בבירה, שנתמכת על ידי המדינה, היא אחד משלושת גופי המחקר המובילים בעולם בפיתוח בינה מלאכותית, יחד עם DeepMind של גוגל והשותפות החדשה של מיקרוסופט עם OpenAI.
סין מתכוונת להשקיע למעלה מ-26 מיליארד דולר ב-AI עד שנת 2026 - כמעט 9% מסך ההשקעות העולמיות ויותר מכל מדינה אחרת בעולם למעט ארה"ב. כיום כבר יש לסינים מגישת חדשות וירטואלית שמופעלת באמצעות AI ומקריינת עבור רשת הידיעות הממשלתית Xinhua. ישנה גם "סטודנטית" למדעי המחשב באוניברסיטה Tsinghua הנחשבת בבירה, וגם צ'אט-בוטית שמנהלת התכתבויות רומנטיות וגרמה למיליוני גברים בודדים ברחבי המדינה להתאהב בה. 
Kunlun Tech הסינית, הבעלים של הדפדפן Opera, הודיעה שהיא מצפה לשחרר גרסה סינית של ChatGPT שתשולב בדפדפן שלה כבר באמצע השנה. הבוט יפעל במתכונת Open Source, כך שכל אחד יוכל לראות, לשנות או להפיץ את הקוד - כביכול. לא ברור איך ההבטחות האלה יעמדו בשורה אחת עם הצנזור הסיני, מתי בדיוק ואילו פונקציות ייכללו במוצר החדש.
גם עלי באבא, הבעלים של עלי אקספרס ו-Alipay, הודיעה לאחרונה שהיא בוחנת טכנולוגיה פנימית בסגנון ChatGPT מאז 2017, אבל לא סיפקה פרטים או ציר זמן להשקת המוצר. המתחרה שלה, JD.com, אמרה שהבוט החכם שלה ChatJD יתמקד בקמעונות, ויסייע בפעולות כמו סיכומי מוצרים באתרי קניות וניתוח פיננסי, אבל גם היא לא סיפקה תאריך השקה.
לסינים, כאמור, יש זמן.