אפל עדכנה השבוע את כללי חנות האפליקציות שלה, האפסטור, וכעת היא דורשת ממפתחים של רשתות חברתיות שמציעים אפשרות להגביר את החשיפה של פוסטים בתשלום ("Boost"), להציע את האפשרות דרך מערכת הרכישות של האפסטור. המשמעות - אפל תגזור 30% עמלה מההכנסות על הפעולות הללו כשהן מתבצעות על מכשיריה.

עוד בנושא:

השינוי צפוי להשפיע בעיקר על פייסבוק ואינסטגרם מבית מטא. אמנם אלו אינן הרשתות החברתיות היחידות שמציעות אפשרות של הגברת חשיפה בתשלום, וניתן לעשות זאת גם בפלטפורמות כמו טוויטר וטיקטוק, אך ההבדל הוא שפייסבוק ואינסטגרם לא משתמשות כרגע במערכת הרכישות של אפל למטרה זו, בעוד שפלטפורמות אחרות כבר משתמשות בה. הצעד צפוי להשפיע ולייקר את הרכישות הללו בעיקר עבור עסקים ומשפיענים קטנים, ופחות ישפיע על מפרסמי ענק.
2 צפייה בגלריה
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
(צילום: AP)
מטא מסרה לאתר הטכנולוגיה The Verge בעקבות השינוי כי "אפל ממשיכה לפתח את המדיניות שלה להצמחת העסק שלה תוך כדי שהיא חותרת תחת אחרים בכלכלת הדיגיטל. אפל אמרה בעבר כי היא לא לוקחת נתח מהכנסות הפרסום של מפתחים, וכעת שינתה את דעתה. אנחנו נישארים מחויבים להציע לעסקים קטנים דרכים פשוטות להציג מודעות ולהצמיח את העסק שלהם באפליקציה שלנו".
לפי הדיווח ב-The Verge, לפני מספר שנים אפל הפעילה על פייסבוק לחץ להתחיל להשתמש במערכת שלה עבור תשלום על Boost, ופייסבוק סירבה. ייתכן שבמטא חוששים שבהמשך תגיע דרישה דומה לגבי אפליקציית ניהול המודעות של מטא. נכון לעכשיו, הגדלת חשיפה שנרכשת דרך האפליקציה הזו פטורה מהעמלה של אפל. צעד כזה צפוי להשפיע יותר על הכנסות החברה.
מאפל נמסר ל-The Verge כי "במשך הרבה שנים, הכללים המנחים של חנות האפליקציות היו ברורים וקבעו כי המכירה של סחורות ושירותים דיגיטליים בתוך אפליקציה חייבים להשתמש במערכת הרכישות של אפל. תשלום עבור הגדלת החשיפה של פוסט או פרופיל, הוא שירות דיגיטלי, אז כמובן שנחוץ לעשות את זה במקרה הזה. זה תמיד היה המקרה ויש דוגמאות רבות לאפליקציות שעושות זאת בהצלחה".
2 צפייה בגלריה
אייפון 14 פרו מקס
אייפון 14 פרו מקס
אייפון 14 פרו מקס. אפל הגדילה את עסק הפרסום שלה
(צילום: shutterstock)
מטא הפסידה כבר יותר מעשרה מיליארד דולר בהכנסות הפרסום שלה מאז שאפל שינתה את המדיניות שלה לגבי פרסום, באופן שאיפשר למשתמשים לכבות את איסוף הנתונים עליהם עבור מודעות - חלק מרכזי במודל הכלכלי הנוכחי של מטא. אפל הציגה זאת כצעד שיקדם את פרטיות המשתמשים, אך מאז הגדילה את עסק הפרסום של עצמה, והחלה לשלב מודעות במקומות נוספים באקוסיסטם של משתמשיה, כך שהוא שירת גם את האינטרסים הכלכליים שלה מול המתחרות בתחום הפרסום הדיגיטלי.