אפל הכריזה על שינוי במדיניות חנות האפליקציות שלה, האפסטור: חברת הענק אומרת כי תאפשר לחלק מהמפתחים לשלב באפליקציות לינק שיוביל משתמשים לאתר שלהן, שדרכו יוכלו להירשם לשירות שהם מציעים. עד היום אפל אפשרה הרשמת משתמשים חדשים רק מתוך האפליקציה, ולא אפשרה לאפליקציות לקשר ללינק חיצוני, מאחר שעל כל קניית מנוי דיגיטלי באפליקציית iOS היא מרוויחה עמלה, שגובהה ברוב המקרים 30%. השינוי ייכנס לתוקף רק ב-2022.

עוד בנושא:

השינוי במדיניות רלוונטי לאפליקציות שמכונות אפליקציות "קורא" (Reader), כלומר אפליקציות שמאפשרות גישה לתכנים לצריכה בענן - כמו ספרים, קבצי וידאו, מוזיקה ועוד. דוגמה לאפליקציות כאלה הן נטפליקס, ספוטיפיי, או קינדל (אפליקציית קריאת הספרים של אמזון). האפשרות שתינתן למשתמשים להירשם לשירותים הללו וגם לנהל את חשבונותיהם דרך הקישור לאתר החיצוני תאפשר למפתחים להימנע מתשלום העמלה לאפל, ועשוי להוזיל את השירותים גם עבור המשתמשים.
1 צפייה בגלריה
אפסטור
אפסטור
האפסטור
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
נטפליקס וספוטיפיי כלל לא מאפשרות נכון להיום הרשמה למנויים חדשים דרך אפליקציית iOS, בשל אותה עמלה. משתמשי אפל יכולים אמנם להירשם לשירותים דרך האתר הרשמי, ואז להיכנס לשירות דרך האפליקציה עם המשתמש הקיים - אך מדיניות אפל אסרה על נטפליקס לפרסם באפליקציה את לינק ההרשמה באתר הרשמי.
השינוי במדיניות מגיע כתוצאה מהסכם פשרה מול נציבות הסחר ההוגן ביפן, אך יוחל באופן גלובלי. הנציבות היפנית אישרה את ההסכם ואמרה כי הצעד של אפל "יביא לסיום של החשד בהפרה של החוק נגד מונופולים". בנוסף אפל התחייבה לדווח לנציבות על מצב השקיפות של תהליך בדיקת האפליקציות פעם בשנה למשך שלוש שנים.
עדיין לא ברור לחלוטין איך יישומו של השינוי החדש ייראה בשטח. ראשית, אפל היא זו שמחליטה אילו אפליקציות נחשבות אפליקציות "קורא". אפל הבהירה בעבר כי אפליקציות מייל לא נחשבות כאלה, גם אם ההרשמה אליהן היא מחוץ לאפליקציה, ולא ניתן להשתמש בהן מבלי לפתוח חשבון. אפל אף עשויה להגדיר מחדש כעת את הקטגוריה. בעוד שלפי ההנחיות לבחינת אפליקציות של החברה, אפליקציות בקטגוריה עשויות להציע למשתמשים תכנים שנרכשו בעבר, ההודעה לעיתונות שהחברה הוציאה כעת, מציינת כי מפתחים של אפליקציות "קורא" לא יציעו שירותים או סחורות דיגיטליים לרכישה מתוך האפליקציה. המשמעות היא שייתכן שאפל תאפשר את שילוב הקישור החיצוני רק לחברות שלא משלמות לה עמלות בכל מקרה, כמו ספוטיפיי.
בנוסף, אפל הצהירה כי תאפשר למפתחים "לשתף לינק יחיד לאתר שלהם כדי לעזור למשתמשים להתחבר ולנהל את החשבון שלהם" - לא ברור אם יהיה מקום מסוים ויחיד באפליקציה שבו הלינק יורשה להופיע. לא ברור גם אם מפתחים יוכלו להזכיר מחירים באפליקציה עצמה, או את העובדה שהלינקים נועדו לביצוע תשלום.
חנות האפליקציות של אפל זוכה לביקורת רבה על הפרקטיקות המגבילות שלה ונמצאת במוקד תשומת הלב של רגולטורים רבים בעולם. רק השבוע דרום קוריאה העבירה חוק שיחייב את אפל ואת גוגל לאפשר שילוב מערכות עיבוד תשלום נוספות בחנויות האפליקציות שלהן - באופן שיאפשר למפתחים להימנע מהמערכות שמחייבות אותם בעמלות גבוהות.