האם OpenAI מתכננת להיכנס לתחום החיפוש המקוון, מגרש המשחקים הביתי של גוגל? כך זה עשוי להיראות אם מתעניינים בשם אתר אותו הוסיפה החברה לדומיין הקיים שלה - search.chatgpt.com - אבל לא רק. OpenAI גם מתכננת הכרזה חשובה מאוד ב-9 במאי, כזו שתשנה את כללי המשחק שוב אחרי השקת GPT-4 בשנה שעברה. ההערכות מדברות על השקת GPT-5 או על מנוע חיפוש חדש שיתבסס על הטכנולוגיה של החברה. בשני המקרים לא מדובר בהכרזות שיפתיעו מאוד את מי שעוקב באדיקות אחרי בכיריה והכרזותיהם ברשתות החברתיות.
1 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
ChatGPT
(צילום: רויטרס)
סם אלטמן הצהיר במסגרת ראיון עם לקס פרידמן, הבלוגר היהודי-אמריקאי המשפיע, ש-ChatGPT עשוי להיות העתיד של תחום החיפוש עם שילוב יכולות מודלי שפה גדולים בשירות. "אם אנחנו יכולים לבנות מנוע חיפוש טוב יותר מזה של גוגל, זה משהו שאנחנו צריכים לעשות", אמר אלטמן והוסיף בעקיצה "גוגל מראה לך 13 פרסומות ו-10 קישורים שזו אחת הדרכים למצוא מידע, אבל אולי יש דרך יותר טובה לסייע לאנשים למצוא מידע".
היכולות של ChatGPT כבר משמשות במנוע החיפוש של מיקרוסופט - בינג. אבל לא מדובר בהטמעה "עמוקה". הפיצ'ר תמיד הרגיש למשתמשים רבים כסוג של תוסף ובכל מקרה הוא לא סייע לבינג להרוג את גוגל. עדיין לא, לפחות. זאת ועוד, ChatGPT עדיין סובל מחיסרון שממנו סובלים כל כלי הבינה המלאכותית: הזיות או מידע שגוי שמצוטט כאילו היה אמיתי או מדויק. התוצאה היא שאין כל כך ערך למידע שצריך לאמת מול גוגל למשל כי הוא עשוי להיות מוטעה.
וזה לא שהמתחרים כבר לא שם. גוגל כבר החלה להטמיע את ג'מיני, פלטפורמת ה-AI שלה כמעט בכל שירות שלה. מאנדרואיד, מפות, תמונות, אפליקציית החיפוש, אפשר למצוא את ג'מיני בכל מקום וברוב המקרים גם בחינם. זאת בעוד כדי ליהנות מהתכונות המתקדמות של ChatGPT תיאלצו לשלם דמי מנוי חודשיים. גם אנת'רופי, המתחרה השלישית בתחום ה-AI שמגובה בידי אמזון, השיקה בשבוע שעבר אפליקציה של הצ'אטבוט המוערך שלה Claude עבור האייפון. ישנו גם מנוע החיפוש מבוסס בינה מלאכותית של Perplexity AI שכבר פועל היטב עם כי רק בצורה של צ'אטבוט עם תוצאות חיפוש מג'ונרטות.
על פי הדיווחים האחרונים כפי שסוכמו באתר Tom's Guide תכונת החיפוש של ChatGPT תהיה דומה יותר לזו של גוגל. כלומר סוג של צ'אט כפי שיש היום אבל עם תשובות בזמן אמת - למשל אם תחפשו את השיר בראש מצעד הפזמונים היום או נתונים על אירוע שקרה עכשיו תקבלו אותם בצורה של סיכום ללא המתנה. וזו למעשה התשובה לבעיה העיקרית כיום של שירותי AI, התאריך בו סיימו לאמן את המודל קובע את זמן התפוגה של המידע שהם יודעים לספק. למשל אם מודל אומן על מידע עד ה-1 ביולי 2023, כל מידע שיופיע בהקשר של נושא החיפוש שפורסם אחרי התאריך הזה פשוט לא קיים מבחינתו.
הפתרון הכי יעיל לבעיה הזו הוא פשוט לחבר את הבוטים לאינטרנט ולאפשר להם לקבל עדכוני מידע מהמשתמשים עצמם. זו השיטה של גוגל, יש לה בוטים המכונים "עכבישים" שסורקים את הרשת אחר מידע ונתונים ומעדכנים בכל עת את השרצים של החברה. אבל הדומיננטיות של גוגל בתחום הביאה לכך שגם האתרים עצמם מעדכנים את מנוע החיפוש של החברה באופן פרואקטיבי, כי מי שלא בגוגל לא קיים. בכל אופן לא ברור אם ChatGPT יצליח להפוך לאלטרנטיבה יעילה לענקית החיפוש, אך מה שבטוח זה שמדובר באתגר הגדול ביותר עימו גוגל תצטרך להתמודד מזה זמן רב.