תשעה בתי ספר בסקוטלנד החלו להשתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים כדי לחייב את הילדים על ארוחות בקפיטריה. הילדים בוחרים את האוכל שירצו לרכוש, ומשלמים באמצעות מבט למצלמה בלבד, אשר מנתחת ומזהה את פניהם. בבתי הספר טוענים שהיתרונות של הצעד על פני שיטות בהן השתמשו עד היום נוגעים להגברת המהירות של השירות בקפיטריה וכן לשמירה על היגיינה - מכיוון שהדבר חוסך מגע, וכך מקטין את הסיכויים להידבק בקורונה.

עוד בנושא:

אלא שלפי דיווח בפייננשל טיימס, הצעד עורר גם התנגדות. זאת למרות שבתי הספר הצהירו כי המידע הביומטרי על הילדים מאוחסן באופן מוצפן בשרתים של בתי הספר, ונמחק לחלוטין כשהילד מסיים את לימודיו בבית הספר, ולמרות שבתי ספר במדינה כבר נוהגים להשתמש באמצעים ביומטריים, כמו קוראי טביעות אצבע, כדרך תשלום עבור הילדים. טענות המתנגדים נגעו לכך שהצעד מביא לנירמול של שימוש בזיהוי פנים, טכנולוגיה שזוכה לביקורת רבה, בין היתר מכיוון שלעתים היא פועלת במרחב הציבורי ללא הסכמה מפורשת של הנוכחים. המתנגדים טענו כי עבור פעולה יומיומית כמו תשלום בקפיטריה, לא נדרשים אמצעים מתוחכמים ושנויים במחלוקת שכאלו כדי להתבצע באופן יעיל.
1 צפייה בגלריה
זיהוי פנים
זיהוי פנים
טכנולוגיית זיהוי פנים. חשש מהטיה
(צילום: shutterstock)
מועצת מחוז צפון איירשייר בסקוטלנד, שבו נמצאים בתי הספר, אמנם מסרה לאתר החדשות פייננשל טיימס כי 97% מהתלמידים או ההורים הביעו את הסכמתם להשתתף בתוכנית. אולם חלק מההורים אמרו כי הם אינם בטוחים שהילדים הבינו למה הם מסכימים, וכי ייתכן שהושפעו מלחץ חברתי.
זיהוי פנים היא טכנולוגיית בינה מלאכותית מסוג ראיית מכונה - מערכות שיכולות לנתח תמונות ולסווג אותן. בעוד שיש לה פוטנציאל רב, החששות מפני השימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים נובעות בין היתר מהאפשרות לעקוב אחרי אנשים ולאסוף עליהם מידע ביתר קלות באמצעותן, ואף מהסכנה שקבלת החלטות שונות תתבצע על בסיס אלגוריתמים בעלי הטיה, בעיקר כשמערכות כאלו נמצאות בשימוש רשויות אכיפת החוק.
בשבוע שעבר מערכת זיהוי פנים החלה להיות מיושמת לצורך תשלום ברכבת התחתית של מוסקבה, אך אקטיביסטים הזהירו שעשוי להיעשות במערכת שימוש כדי לזהות ולעקוב אחרי מפגינים. מספר מדינות וערים בארה"ב אסרו על השימוש בטכנולוגיה בשל ההטיות שעשויות להיות לה מבחינת מגדר וגזע. גם באיחוד האירופי קראו לאחרונה להחרים את השימוש בה.