לא רק ריקודים: סקר חדש של מכון המחקר Pew מצא כי בקרב הבוגרים בארה"ב, שיעור האנשים שמשתמשים בטיקטוק בתור מקור חדשותי שולש מאז 2020. כ-10% מהבוגרים בארה"ב צורכים חדשות דרך האפליקציה באופן קבוע, לעומת 3% בלבד ב-2020. בפילוח לפי קבוצות גיל נמצא כי 26% מהבוגרים בגילאי 18-29 השתמשו בפלטפורמה כדי לצרוך חדשות באופן קבוע, וגם כאן מדובר בעליה לעומת 9% בלבד ב-2020. ככל שגיל המשיבים עלה, שיעור המשתמשים באפליקציה כמקור חדשותי קבוע ירד - 10% בגילאי 30-49, 4% בגילאי 50-64, ו-1% בלבד מעל גיל 65. אך בכל קבוצות הגיל הללו מדובר במגמת עליה לעומת 2020.

עוד בנושא:

בנוסף לבדיקה בקרב בוגרים בארה"ב בכלל, הסקר גם בדק את שיעור צורכי החדשות הקבועים בפלטפורמה ספציפית בקרב המשתמשים שלה, והשווה זאת לפלטפורמות אחרות. גם כאן התגלו נתונים מעניינים. ששליש מהמשתמשים הבוגרים בטיקטוק אמרו שהם צורכים חדשות באופן קבוע דרך הפלטפורמה לעומת 22% ב-2020. אותה מגמת עליה עומדת בניגוד למגמה בקרב משתמשי פלטפורמות אחרות, שם דפוסי צריכת החדשות בקרב המשתמשים הבוגרים נותרו קבועים, או חוו ירידה.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(צילום: AP)
כך - 54% מהמשתמשים הבוגרים בפייסבוק דיווחו על צריכת חדשות דרכה ב-2020, וכעת שיעורם ירד ל-44%. ביוטיוב 30% מהמשתמשים צורכים חדשות בפלטפורמה, לעומת 32% ב-2020. בטוויטר השיעור ירד מ-59% ב-2020, ל-53% ב-2022. ברדיט השיעור ירד מ- 42% ל-37%, ובוואטסאפ מ-13% ל-10%. באינסטגרם נרשמה עליה קלה, כאשר ב-2020, 28% מהמשתמשים הבוגרים דיווחו על צריכת חדשות קבועה בפלטפורמה, והשנה השיעור עמד על 29%.
טיקטוק אמנם מוכרת בעיקר כפלטפורמה לתוכן קצר, ויראלי ובידורי כמו ריקודים, ואף תכנים כמו אתגרים שעשויים להיות מסוכנים, ושפופולרית בעיקר בקרב נערים, אך דפוסי השימוש בה הולכים ומתפתחים. כך למשל בחודש שעבר, נכתב בניו יורק טיימס שבדור ה-Z משתמשים בטיקטוק בתור מנוע חיפוש. בנוסף, היא כאמור הופכת למקור חדשותי, כפי שניתן היה לראות סביב אירועים חדשותיים מרכזיים בשנה האחרונה כמו פלישת רוסיה לאוקראינה, במהלכה עלו סרטונים מהשטח שנחשפו למיליוני צופים.
למרות המגמה הזו, הפלטפורמה מתקשה לסנן תכנים שמכילים דיסאינפורמציה בנושאים חדשותיים הכוללים את המלחמה באוקראינה, נגיף הקורונה ועוד. בדיקה שבוצעה לאחרונה על-ידי NewsGuard העלתה כי בנושאים חדושתיים שנדגמו, כמעט 20% מהסרטונים שעלו בתוצאות החיפוש בטיקטוק הכילו דיסאינפורמציה.
הפלטפורמה נחשבת שנויה במחלוקת מסיבות נוספות, ולאחרונה דווח בפורבס כי חברת האם הסינית של טיקטוק, בייטדאנס, תכננה להשתמש באפליקציית טיקטוק על מנת לנטר את המיקום של כמה אזרחים אמריקאים ספציפיים. טיקטוק הכחישה את הטענות בתוקף ואף האשימה את פורבס בכך שהשמיטה חלק משמעותי מהתגובה שלה לדיווח, בו הצהירה כי היא לא אוספת מידע על מיקום GPS מדויק ממשתמשים אמריקאים.