התארגנות משותפת לביצוע מתקפות סייבר רחבות היקף, שיתוף מרובה של תכנים לא אמינים והונאות קריפטו: טלגרם הפכה לחזית הדיגיטל הפעילה ביותר בנושא המלחמה באירופה, עם יותר מ-60 קבוצות פעילות המשתפות תוכן על הפלישה, בהן חברים קרוב ל-400 אלף משתמשים. בין המשתמשים נמצאים גם פושעי הסייבר, שמשתמשים בפלטפורמה לטובת קידום מתקפות סייבר והונאות קריפטו רבות.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם
אפליקציית טלגרם
אפליקציית טלגרם
(צילום: Shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על פי דו"ח של חברת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט, מאז תחילת הפלישה של רוסיה לאוקראינה בשבוע שעבר, חלה עלייה של פי שישה במספר הקבוצות והתוכן המועבר באפליקציית טלגרם בנושאי הפלישה. קבוצות רבות (70%) משתפות "דיווחים מהשטח", הכוללים דיווחים לא ערוכים וכן לא מעט דיווחים מזויפים, בזמן שקבוצות אחרות (26%) עוסקות בקידום מתקפות סייבר נגד מטרות של שני הצדדים בסכסוך. בנוסף, 4% מהקבוצות מקדמות הונאות קריפטו בדמות בקשות לתרומות כסף לטובת אוקראינה על מנת להונות משתמשים רבים שמנסים לתרום את חלקם למאבק.
כמות הקבוצות העוסקות בקידום מתקפות סייבר כלפי שני הצדדים לא מפתיעה במיוחד. בשבוע שעבר פרסמה צ'ק פוינט דו"ח שלפיו חלה עלייה של 196% בכמות מתקפות הסייבר כלפי מטרות אוקראיניות. יחד עם זאת, נראה שרוב קבוצות הסייבר המתכננות מתקפות בטלגרם נמצאות בצד של אוקראינה, כשרוב המתקפות מופנות בעיקר כלפי מטרות רוסיות. על פי הדו"ח, הדרך המרכזית לפגוע במטרות אלה היא באמצעות התקפת מניעת שירות (DDoS), שמטרתה להקריס שירותים וגופים מרכזיים ברוסיה על ידי יצירת עומסים כבדים במיוחד על השירותים המותקפים.
הבחירה בטלגרם לטובת קידום מטרות אלה איננה מפתיעה גם היא, בעיקר הודות לעובדה שטלגרם כוללת יכולת הצפנה של כל התוכן שמועבר בה, מה שמאפשר למשתמשים ובהם פושעי הסייבר להעביר כמויות רבות של מידע ופרטים לטובת קידום ההתקפות מבלי שיצטרכו לדאוג לחשיפת זהותם.
4 צפייה בגלריה
קריאה לתקיפת DDoS כלפי אתרים רוסיים בקבוצת טלגרם
קריאה לתקיפת DDoS כלפי אתרים רוסיים בקבוצת טלגרם
קריאה לתקיפת DDoS כלפי אתרים רוסיים
(צילום: Checkpoint)
קבוצות נוספות שהחלו להופיע עם תחילת הפלישה מנסות לנצל את המצב באירופה על חשבונם של משתמשים רבים, כשהן מבקשות מהמשתמשים לגייס כספים עבור אוקראינה לטובת סיוע במאבק על ידי שליחת תרומה באמצעות קריפטו. על פי הדו"ח, הרוב המוחלט של קבוצות אלה מזויפות, כשמטרתן העיקרית היא לסחוט כסף מהמשתמשים, כשהן כמובן לא תורמות את הכסף לאוקראינה.
4 צפייה בגלריה
קבוצת תרומה מזויפת לאוקראינה
קבוצת תרומה מזויפת לאוקראינה
קבוצת תרומה מזויפת לאוקראינה
(צילום: צ'ק פוינט)
מלבד פושעי הסייבר ניתן למצוא בטלגרם קבוצות רבות המספקות דיווחים שוטפים אודות המתרחש על אדמת אוקראינה, כשרוב התוכן שקבוצות אלה מעבירות כולל לרוב קטעים לא ערוכים ולא מצונזרים - כאלה שערוצי התקשורת הרשמיים לרוב נמנעים מלראות לציבור הרחב. על פי נתוני הדו"ח, קבוצות דיווחים אלה הופיעו במהירות עם תחילתו של הסכסוך בשבוע שעבר, והשימוש בהן גדל מאז עוד יותר. המטרה העיקרית של קבוצות אלה היא כמובן להשפיע על התודעה, כשרוב התוכן שמועבר בהן מהווה נשק פסיכולוגי המשמש לדימורליזציה והשפעה ישירה על המוסר של שני צידי המתרס.
4 צפייה בגלריה
חדשות אודות הפלישה, 24 שעות ביממה
חדשות אודות הפלישה, 24 שעות ביממה
חדשות אודות הפלישה, 24 שעות ביממה
(צילום: צ'ק פוינט)
"טלגרם הפכה לחזית הדיגיטלית של הסכסוך, ואנחנו רואים אנשים מכל פינות העולם שמתארגנים ומגייסים משאבים לשני צדדי המערכה", מסביר עודד ואנונו, ראש מחלקת מחקר חולשת מוצרים בצ'ק פוינט. "בין אם מדובר בהפצת מידע שגוי או בתיאום תקיפות רחבות היקף - המידע הפך לעניין תכוף ונפוץ מאוד בטלגרם, שמגיע לאלפי בני אדם בשניות. חשוב לנקוט בחשדנות ולקחת בחשבון שלצד רצון טבעי לשתף ולפעול, יש לא מעט מאלה שמנצלים את המצב כדי לפגוע באחרים, ללא קשר לסכסוך עצמו".
טלגרם עצמה ניסתה להגיב למתרחש בשטחה עוד בשבוע שעבר, כשמייסד הפלטפורמה, פאבל דורוב, הודיע שהוא שוקל להגביל באופן חלקי או מלא את פעילותם של ערוצים מסוימים המשתפים מידע ותכנים על הפלישה. זמן קצר לאחר מכן, אחרי שקיבל תגובות זועמות על המהלך, דורוב החליט לחזור בו מהצהרתו, ובמקום זאת הזהיר את המשתמשים תוך שהוא מבקש מהם להטיל ספק במידע שמועבר בערוצים השונים בפלטפורמה.