הצ'אטבוט ChatGPT של חברת OpenAI הפך לוויראלי מאז ששוחרר לציבור בסוף נובמבר. הוא מסוגל לנהל שיחות עם המשתמשים, לענות על שאלות, ולייצר עבורם טקסטים שונים לפי הנושא והסגנון בו התבקש לכתוב. כבר דווח כי מיקרוסופט מעוניינת לשלב את הכלי במנוע החיפוש שלה בינג, ובתוכנות אופיס, ואף כי חברת OpenAI שמאחוריו עשויה למשוך השקעות שיעריכו אותה בשווי של 29 מיליארד דולר בקרוב.

עוד בנושא:

אך לצד ההזדמנויות שמציג הכלי החדש, עולה גם שורה של חששות, בין היתר מהפרת זכויות יוצרים ופגיעה בתחום החינוך, האקדמיה והעיתונות, בשל האפשרות לנצל לרעה את הבוט, ולהציג טקסטים שיצר כעבודה מקורית של המשתמש. בעיר ניו יורק כבר פעלו נגד התופעה על ידי חסימת הגישה ל-ChatGPT ממכשירים ורשתות בבתי ספר. ב-OpenAI עצמה הצהירו כי הם מתכננים לשלב בהמשך סימון על טקסטים שנוצרו על ידי התוכנה, אך זה עוד לא קרה, ולא ברור איך בדיוק יראה צעד כזה.
1 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
(אילוסטרציה: Shutterstock)
אדוארד טיאן, סטודנט בן 22, לא חיכה לצעד הרשמי של החברה. טיאן, שנמצא לקראת סיום לימודיו בתואר במדעי המחשב ועיתונות באוניברסיטת פרינסטון יצר אפליקציה בשם GPTZero, שלדבריו יכולה לפענח אם טקסט נכתב על ידי אדם או תוכנת ChatGPT. "לבני אדם מגיע לדעת מתי הכתיבה היא לא אנושית", אמר טיאן לאתר Daily Beast. הוא אף הבהיר כי אינו מתנגד לשימוש ב-AI באופן גורף, אך שיש לעשות זאת בצורה אתית ובהסכמה. "אני לא מתנגד לשימוש ב-AI בכתיבה כשיש בזה היגיון", אמר, והוסיף כי הוא מודאג מההיבטים האתיים של השימוש בצ'אטבוטים, ומאופן הפעולה הלא שקוף של מודלים גדולים של שפה כמו ChatGPT. בראיון ל-CBS הסביר כי יש לאמץ את המודלים החדשים באופן אחראי, ולכן נחוצים גם כלים כמו האפליקציה שפיתח.
התוכנה שפיתח פועלת מתוך ההנחה כי בני אדם כותבים באופן פחות צפוי מבוטים. לכן, היא בודקת שני מדדים כשמזינים אליה טקסט. הראשון בוחן משפטים בודדים, ועד כמה נעשה בהם שימוש במילים באופן מפתיע ולא צפוי. השני משווה בין המשפטים בטקסט, ובודקת את השונות ביניהם, שכן בוטים יהיו עקביים יותר בסגנון הכתיבה. למשל, בני אדם משלבים גם משפטים מורכבים וגם משפטים פשוטים כשהם כותבים טקסט, אך בוטים נוטים להשתמש במשפטים פחות מורכבים לאורך כל הטקסט. אחרי בחינת שני הפרמטרים, התוכנה מעניקה ציון לטקסט, וככל שהוא נמוך יותר, הסיכוי שנוצר על ידי בוט - גבוה יותר.
טיאן, שהקדיש את חופשת החגים מהלימודים לפיתוח GPTZero, העלה את התוכנה לפלטפורמת Streamlit, ולא ציפה שתעורר עניין רב. הוא ציפה כי תגיע לעשרות משתמשים, אך לדבריו אלפיים נרשמו לגרסת הבטא בתוך כמה שעות, והעניין המוגבר הוביל אפילו לקריסת הפלטפורמה אליה העלה אותה בשלב מסוים. עד סוף השבוע האחרון השתמשו בה מעל 20 אלף אנשים.
לדבריו, הוא קיבל פניות ממורים מרחבי העולם שהודו לו, וגם פניות ממשקיעים בקרנות הון סיכון שהתעניינו בכלי שפיתח, אך הוא מתמקד כעת בשיפור האפליקציה, הפיכת אופן הפעולה שלה לשקוף יותר, וכן סיום לימודיו. כך או כך, נראה שמדובר רק בסנונית ראשונה וסביר שנראה כלים נוספים מסוג זה בעתיד.