מה גדולה הייתה הפתעתה של מגישת הטלוויזיה הבריטית-יהודית רייצ'ל ריילי כשניסתה לחפש אימוג'י תחת מלת החיפוש "Jerusalem" אתמול (ד'). על פי ציוץ שלה, הדגל שעלה במהלך השלמת מילת החיפוש לא היה של מדינת ישראל, שירושלים בירתה, אלא הדגל הפלסטיני. לדבריה הדבר הופיע לאחר העדכון האחרון שביצעה לגרסת iOS 17.4.1 האחרונה שאפל שחררה לפני כשבועיים.
1 צפייה בגלריה
מחפשים אימוג'י של ירושלים באייפון? קבלו את דגל פלסטין
מחפשים אימוג'י של ירושלים באייפון? קבלו את דגל פלסטין
מחפשים אימוג'י של ירושלים באייפון? קבלו את דגל פלסטין
(צילום מסך: טוויטר)
ריילי גם ציינה שבדרך כלל דגלי מדינות לא מופיעים אם מחפשים עיר בירה. אפל, בתגובה לשאלת ה-BBC, אמרה שמדובר שינוי לא מכוון בגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה של האייפון. לא ברור אם התופעה גם מתרחשת בגרסאות האייפד או מוצרים אחרים של היצרנית. באפל הוסיפו שהבעיה תיפטר בגרסה עתידית של מערכת ההפעלה במסגרת עדכון. עם זאת לא ברור מתי זה אמור לקרות והחברה לא ממש סיפקה תאריך.
הבעיה קשורה לפיצ'ר המכונה חיזוי חיפוש. זו שיטה ותיקה, במסגרתה מנוע החיפוש מנסה לנחש את מה שהמשתמש מנסה למצוא בכל הקלדה שמשלימה את מילת החיפוש. מדובר בבן הדוד של ההשלמה האוטומטית שמוצאים במקלדות בסמארטפונים. הניחוש של האייפון במקרה הזה משלים את הדגל הלא נכון, אגב, במסגרת העדכון האחרון החברה אכן ציינה שהיא הוסיפה אימוג'י חדשים למערכת.
אגב, זו לא תופעה חדשה. בשנה שעברה עלו תלונות של משתמשי אינסטגרם פלסטינים שקיבלו תיאור "מחבל" בבייוגרפיה שלהם באפליקציה. מטא ואינסטגרם נאלצו אז להתנצל. לא ברור אם התקלה בחיזוי החיפוש באפל נובעת מתקלה תמימה או מכוונת מכוון. השימוש במוצרים טכנולוגיים כדי להעביר רעיונות, להטריד משתמשים מהצד הלא נכון של המפה או כדי להביע עמדות פוליטיות התגבר מאוד בשנים האחרונות, כמו גם הנכונות של עובדי החברות לנצל את הפלטפורמות שבהן הם עובדים כדי להעביר מסרים שלפעמים פוגעים באחד מקהלי הלקוחות.
האירוע האחרון שאפשר לציין התרחש בעת כנס בניו יורק בעת נאום של בכיר ישראלי בגוגל שהופרע על ידי התפרצות של עובד גוגל תומך פלסטין. בחברה פיטרו אותו לאחר מספר ימים אך הסיפור כבר פורסם ועורר תגובות בעד ונגד המהלך - מה שלא היטיב עם גוגל עצמה. וזו הבעיה העיקרית, החברות נפגעות תמיד מאירוע שכזה שכן הן לא יכולות להתחמק מטענות נגדן של הצד הנפגע. ואנחנו אומרים שאולי עדיף לחברות לבדוק את עצמן היטב לפני שהן מבצעות שינויים רגישים שעשויים להרגיז.