הזהות נגנבה, הקורבנות נותרו ללא מענה: אחמד ויארה סאלם, זוג רופאים מדיר חנא, נפלו קורבן למסע השמצות ואיומים לאחר שזהותם נגנבה בידי האקרים בהודו. בני הזוג סאלם ניסו לפנות לרשתות החברתיות ולשגרירות, אך הם נותרו ללא מענה.
2 צפייה בגלריה
"עבדנו קשה בשביל לבנות את עצמנו". ד"ר אחמד וד"ר יארה סאלם
"עבדנו קשה בשביל לבנות את עצמנו". ד"ר אחמד וד"ר יארה סאלם
"עבדנו קשה בשביל לבנות את עצמנו". ד"ר אחמד וד"ר יארה סאלם
(צילום: נחום סגל)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

גניבת זהויות במרחב הווירטואלי עלולה להיות לא נעימה במקרה הטוב, ומסוכנת במקרה הפחות טוב. על כך יכולים להעיד אחמד (33) ויארה (30) סאלם, שחייהם הפכו לגיהינום מאז שהאקרים גנבו תמונות שלהם מהרשתות החברתיות. בשבועות האחרונים מופיעים שמותיהם ותמונותיהם של בני הזוג הרופאים, הורים לילד מכפר דיר חנא, בתקשורת ההודית ובעיקר ברשתות החברתיות במדינה לאחר שנשים הודיות רבות נפלו קורבן לעוקץ כספי. אבל הסיפור התחיל עוד הרבה קודם, כשב־2015 כנופיה אנונימית של האקרים השתמשה בתמונות של אחמד והתחזתה לו, כדי לנצל נשים שחשבו שהכירו את גבר החלומות, ולשכנע אותן להעביר סכומי כסף גדולים.
לאחרונה מתמודדים אחמד ויארה עם קמפיין לשון הרע של נשים מהודו שהתחיל בפייסבוק והמשיך לתוכניות החדשות בטלוויזיה ההודית. "נשים הגיעו לחשבונות האמיתיים שלנו באינסטגרם ובפייסבוק", הם מספרים, "שלחו לנו הודעות מאיימות, דיווחו עלינו ואפילו הגישו עלינו תלונה בינלאומית".
אחמד הוא מתמחה ברפואת המשפחה בבית החולים בצפת ורופא לרפואת טיולים במור למטייל, ויארה היא רופאת שיניים בעלת מרפאה פרטית בדיר חנא, ועובדת גם בטבריה. "עבדנו קשה מאוד כדי לבנות את הקריירה והחיים המקצועיים שלנו", הם מספרים בייאוש, "אנחנו רופאים אמינים וידועים בעיר שלנו, ואנשים כל הזמן מפרסמים מחדש את הפוסטים האלה שמאשימים אותנו בשוד ובחוסר כבוד וגורמים למצב לא נוח במקומות העבודה שלנו מעמיתים ומטופלים ולפגיעה בשמנו הטוב".
2 צפייה בגלריה
חלק ממאות הפרופילים המזויפים עם תמונתו של אחמד
חלק ממאות הפרופילים המזויפים עם תמונתו של אחמד
חלק ממאות הפרופילים המזויפים עם תמונתו של אחמד
(צילום מסך, מתוך פייסבוק)
בני הזוג מספרים כי לאחרונה הם חשים סכנה ממשית לחייהם בעקבות עליית מדרגה באיומים. "בחלק מקבוצות הפייסבוק פורסמו פוסטים מעוררי הסתה לפגוע בנו", מספר אחמד בכאב, "הייתי באיסטנבול במסגרת קורס מקצועי וברגע שפירסמתי תמונה מהמרפאה הפיצו את המיקום שלי וקראו לעצור אותי ולסיים את חיי. המצב נעשה כל כך חמור, מסכן חיים ומזיק לנו כל יום יותר ויותר".
לדברי בני הזוג הם פנו "לכל מי שרק יכולנו" כדי לבקש עזרה, בין היתר לחברת "מטא", שמפעילה את פייסבוק, אינסטגרם ו־ווטסאפ, אך דבר לא נעשה. בעקבות פניית “ידיעות אחרונות” ו־ynet למטא נמחק מספר פרופילים מצומצם ביותר, ומהחברה נמסר כי "הצוותים הגלובליים אכן מצאו שמדובר בחשבונות שנפתחו בניגוד למדיניות שלנו - ולכן הסירו אותם". בחברה ביקשו לקבל את כל מאות הקישורים ולא הסתפקו בתמונות וצילומי מסך, כך שעדיין יש עשרות פרופילים פעילים.
בני הזוג פנו גם לשגרירות הודו בנושא, אך לא קיבלו מענה. כשאחמד ניסה להתקשר אליהם שוב אתמול, הוא נענה כי הטיפול בפנייה שלו "ברח להם מהראש".
לאחרונה הגישו בני הזוג תלונה במשטרה, אבל הם לא תולים בכך הרבה תקוות. גורם במשטרה שמכיר את המקרה אמר כי "למשטרה אין כל כך הרבה כלים, במיוחד כשמדובר בפושעים שפועלים מחוץ לגבולות ישראל. קשה מאוד לעבוד מול רשתות החברתיות. רק במקרים של סכנה לחיי אדם המשטרה מצליחה לפעול מולם".
עו"ד גיא אופיר, מתמחה בתביעות נגד תאגידים רב־לאומיים, אמר כי "גוגל, פייסבוק, יוטיוב ואחרים פיתחו מנגנון של אוטומציה והסרת תכנים. הם יכולים לאתר ולמחוק מה שהם רוצים, ובית המשפט יחייב אותם לעשות את זה".