האפליקציה החדשה והמסקרנת של מייסדי אינסטגרם, מייק קריגר וקווין סיסטרום, Artifact, זמינה כעת להורדה לכל משתמשי אנדרואיד ו-iOS. האפליקציה, שמתמקדת בתוכן חדשותי מותאם אישית ומבוססת על בינה מלאכותית, הושקה בחודש שעבר, ועד כה כדי להוריד אותה היה צורך לקבל הזמנה, להירשם באמצעות מספר טלפון אמריקאי, ולהיכנס לרשימת המתנה. בחברה אמרו כי 160 אלף נרשמו לאותה רשימת המתנה. לפי סיסטרום, המטרה בהגבלה הראשונית לא הייתה רק ליצור ביקוש, אלא נבעה מכך שהטכנולוגיה דורשת כמות נתונים ומספר משתמשים מסוימים כדי להציע את החוויה הטובה יותר. לאחר מספר שבועות, בחברה מאמינים כי האפליקציה מוכנה לקהל גדול יותר.

עוד בנושא:

הרעיון בארטיפקט הוא ליישם את העקרון שהופך את הרשת החברתית טיקטוק למצליחה כל כך על עולם הטקסטים הארוכים - אלגוריתם המלצות שמתאים למשתמשים את הכתבות שיעניינו אותם במיוחד. סיסטרום תיאר את הטכנולוגיה הזו בתור העתיד של רשתות חברתיות (בניגוד למודלים שמתבססים על הצגת תכנים שהמשתמשים בחרו לעקוב אחריהם). בעוד שהעקרון המנחה דומה, נשאלת השאלה עם אפליקציה כזו יכולה להצליח כמו טיקטוק, ששמה דגש על סרטונים קצרים, תוכן עם פוטנציאל ויראלי יותר.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית ארטיפקט
אפליקציית ארטיפקט
אפליקציית ארטיפקט
(תמונה מתוך גוגל פליי)
האפליקציה כוללת לשונית בית עם פיד של כתבות, לשונית נוספת בשם "כותרות" עם כתבות במיון לפי נושאים, ולשונית פרופיל שמציגה בין היתר את היסטוריית הקריאה, עם נתונים על הקטגוריות והאתרים מהם משתמש קרא הכי הרבה. בנוסף לאלגוריתם שאמור לקלוע לטעם המשתמשים באופן אוטומטי על ידי למידה של הכתבות שבחרו לקרוא, ניתן גם להציע פידבק ידני כדי לדייק אותו על ידי פיצ'ר שמאפשר לסמן אם כתבה בנושא מסוים עניינה אותם או לא. ניתן גם להגדיר תחומי עניין, ולחסום או להשהות הצגת כתבות מאתרים מסוימים.
לאפליקציה גם מאפיינים של רשת חברתית, כיאה לצמד שעומדים מאחורי אחת הרשתות החברתיות המצליחות בעולם היום. פיצ'ר כזה מאפשר לסנכרן את רשימת אנשי הקשר עם האפליקציה, כדי לאפשר לה להציע כתבות שפופולריות בקרב מכרים. הוא שם דגש על פרטיות, ולא חושף מי או כמה מאנשי הקשר קראו את אותה כתבה. ניתן גם לעקוב אחרי משתמשים באפליקציה. גרסאת הבטא מאפשרת גם לשתף לינקים לכתבות בצירוף פוסטים אישיים ועוד.
2 צפייה בגלריה
קווין סיסטרום ומייק קריגר
קווין סיסטרום ומייק קריגר
קווין סיסטרום ומייק קריגר
(צילום: רויטרס)
בחברה אומרים שכשהאפליקציה מזהה שמשתמשים מתחילים להתעמק בנושא מסוים, יוצגו להם מגוון כותרות בנושא הזה כדי להילחם בתופעת "בועות הפילטר" הרווחת ברשתות חברתיות, ולהציג נקודת מבט רחבה. כמו כן, הכתבות שמוצגות בה משלבות גופי תקשורת מובילים וגם בלוגים בעלי חשיפה מצומצמת יותר, אך סיסטרום הדגיש בראיון לאתר הטכנולוגיה The Verge כי בחברה שמים דגש על אתרים שמקפידים על יושרה ועל תוכן באיכות גבוהה (גם שם האפליקציה הוא שילוב של המילים "כתבות" - Articles, "עובדות" - Facts, ובינה מלאכותית - Artificial Intelligence). הוא גם הסביר כי האלגוריתמים יתמקדו במדידת כמות הזמן שהמשתמשים משקיעים בקריאה על נושאים שונים, בניגוד לתכנים שמייצרים הרבה כניסות ותגובות, במטרה להתמקד בתכנים עם מעורבות גבוהה.
סיסטרום וקריגר עזבו את חברת פייסבוק (כיום מטא) ב-2018, מספר שנים לאחר שאינסטגרם נרכשה על ידה. לפי דיווחים, הרקע לעזיבה היה מתחים וחוסר הסכמה ביניהם לבין בכירים בחברה. בשנת 2020 הצמד הקים אתר שמטרתו הייתה לנטר את התפשטות נגיף הקורונה. ארטיפקט פועלת כרגע במימון עצמי מלא של הצמד, עם צוות קטן של פחות מעשרה אנשים, רובם עבדו בעבר באינסטגרם. "אין שום מקום בו נעדיף לבלות את הזמן שלנו מאשר כתיבת קוד ובניית מוצרים שאנשים נהנים מהם", אמר סיסטרום ל-The Verge. הוא הוסיף כי "בינה מלאכותית הוא הדבר הכי מגניב לעבוד עליו עכשיו. כשה-AI מבינה שאתה בעניין של נושא מסוים, אתה חושב לעצמך 'איך כמה מספרים שמוכפלים יחד עשו את זה?'".