ענקית השבבים האמריקאית אנבידיה (NVIDIA) חשפה הבוקר (יום ב') מחשב-על בשם Israel-1, ששוויו מוערך במאות מיליוני דולרים. לדברי החברה, מדובר במחשב-על החזק ביותר בישראל, ובאחד ממחשבי העל החזקים ביותר בעולם. הוא כולל 2,048 מעבדים גרפיים מסוג H100 ו-2,560 שבבים מסוג BlueField-3 DPU שפותחו בישראל. המטרה המוצהרת של מחשב העל החדש הוא לשמש לשיתופי פעולה עם התעשייה, למחקר ופיתוח פנימי, וכן כתצוגת תכלית לבניית מחשבי-על מבוססי פלטפורמת Spectrum-X החדשה של אנבידיה.
3 צפייה בגלריה
מחשב העל של אנבידיה בטכנולוגיית HGX
מחשב העל של אנבידיה בטכנולוגיית HGX
מחשב העל של אנבידיה בטכנולוגיית HGX
(צילום באדיבות אנבידיה)
מחשב-על הוא מחשב עוצמתי במיוחד שמורכב מאלפי מעבדים ומשמש לביצוע משימות מורכבות מאוד, בהן פיתוח יישומי בינה מלאכותית יוצרת (גנרטיבית) ומחשוב קוונטי, וכן בהרצת סימולציות מדעיות. היתרון העיקרי של זמינות מחשב-על בישראל הוא בעיקר שמשתמשים מקומיים לא יצטרכו עוד להזמין מראש זמני עיבוד במחשבי-על שפזורים ברחבי העולם. כיום, מפעילות מחשבי-העל משכירות את זמן השימוש בהם ללקוחות חיצוניים. כמובן שבהתאם לתשלום כך גם הזמינות, מה שהופך את השימוש בטכנולוגיה הזו ליקרה ובעיקר מסורבלת. מחשב-על ישראלי יכול לקצר מאוד את התהליכים עבור גורמים מקומיים ולהאיץ את תהליכי המחקר והפיתוח שלהם.

עוד בנושא:

אנבידיה עצמה רואה במחשב גם אמצעי להדגים ללקוחות מתעניינים כיצד אמור להיראות ולפעול מחשב-על. כלומר, מדובר בסוג של הדגמת פוטנציאל. המיקום של המחשב בישראל יוצר כאן לראשונה תשתית ברמה בינלאומית ובעיקר בעוצמה שלרוב לא מקבלים בתעשייה המקומית. Israel-1, שנחשף בכנס Computex שנערך בימים אלה בטייוואן, צפוי לספק ביצועי AI של עד 8 אקסה-פלופס (Exaflops או 10 בחזקת 18, קווינטיליון), מה שיהפוך אותו לאחד ממחשבי העל המהירים ביותר בעולם לחישובי בינה מלאכותית.
בנוסף, הוא צפוי לספק ביצועים של יותר מ-135 פטה-פלופס (Petaflops או 10 בחזקת 15, קוואדריליון) במשימות מחשוב-על קלאסיות. "בינה מלאכותית היא הכוח הטכנולוגי החשוב ביותר בחיינו, ואנבידיה מחויבת לשמירה על ההובלה שלה בחזית ה-AI", אמר גלעד שיינר, סגן נשיא בכיר למחשוב על ותקשורת באנבידיה. לדבריו, "Israel-1 מייצג השקעה עצומה עבור אנבידיה, שתאפשר לנו להניע חדשנות בישראל ובעולם כולו".
3 צפייה בגלריה
גלעד שיינר סגן-נשיא בכיר למחשוב על ותקשורת באנבידיה
גלעד שיינר סגן-נשיא בכיר למחשוב על ותקשורת באנבידיה
גלעד שיינר, סגן נשיא בכיר למחשוב-על ותקשורת באנבידיה
(צילום: באדיבות NVIDIA)
ההכרזה מעניינת מאוד מבחינת העיתוי שלה. לישראל נכנסו בשנים האחרונות גוגל, אמזון, אורקל ומיקרוסופט עם מערכי מחשוב ענן מקומיים. כדי לתמוך בהקמה של הדאטה סנטרים האלה חברות תקשורת מקומיות בשיתוף עם החברות הקימו תשתיות תקשורת מהירה מבוססת סיבים אופטיים שמחברות את ישראל הן לאסיה והן למערב-אירופה וארה"ב עם שיהוי נמוך מאוד. באנבידיה אמנם מייעדים את Israel-1 להדגמות ומו''פ בעיקר, אך בתשובה לשאלת ynet בחברה לא דחו על הסף את האפשרות שהוא גם ישמש לקוחות במדינות אחרות באזור.
אחת הבעיות העיקריות שיש לחברות שרוצות לעסוק בפיתוחי בינה מלאכותית, היא שעלות של אימון מודלי AI או אספקה של תשתיות לאימון מודלים יקרות למדי. לא ברור עד כמה Israel-1 יסייע אם בכלל בהוזלת העלויות האלה ללקוחות ישראלים. חשוב לזכור שאנבידיה מחזיקה בכ-90% משוק תשתיות הבינה המלאכותית, כך שהיא סוג של שחקן ללא מתחרים רציניים למעט אולי הבאנה לאבס של אינטל. עם זאת, מדובר במהלך שכן יוכל להוזיל במשהו, שכן שימוש בתשתית מקומית מקטינה את זמני הפיתוח בזכות העוצמה הגבוהה יותר והקרבה מאפשרת לתפעל כמויות הרבה יותר גדולות של נתונים, בעיקר אם מדובר במחשב חזק מאוד.
3 צפייה בגלריה
nvidia
nvidia
אנבידיה. המדינה לא השתתפה בפרויקט
(צילום: shutterstock)
המהלך של אנבידיה מבוצע ללא השקעה מצד המדינה, וזאת למרות שבשנה שעברה הודיעה ממשלת בנט-לפיד על תקצוב פרויקט לפיתוח מחשב-על ישראלי. הפרויקט מובל על ידי רשות החדשנות, מפא''ת (המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון) ומשרד המדע ובהמלצת ועדת הבינה המלאכותית בראשות ד''ר ארנה ברי בהיקף של 290 מיליון שקל. עם זאת, כפי שניתן היה לצפות בהמשך להחלפת הממשלות, בשלב הנוכחי לא ברור כמה מהתקציב הזה אכן ישמש לפיתוח והקמה של מחשב-על ישראלי. ההכרזה של אנבידיה אף עשויה לעכב את ההקמה שלו שכן יכול מאוד להיות שבממשלה יעדיפו לראות חברה פרטית משקיעה בתחום במקום להתבסס על תקציב המדינה שכבר כיום ככל הנראה לא יספיק. בכל מקרה, כבר לפני שנתיים התחילו בחברה לדחוף להקמה של מחשב-על בישראל, אך כאמור אולי בגלל חוסר היציבות הפוליטית העדיפו שם ליזום את המהלך עצמאית.
מעבר למחשב העל הישראלי הממשלתי, המדינה דרך רשות החדשנות גם חשפה בקול תרועה בינואר השנה הקמה של מאגד לפיתוח של טכנולוגיות מחשוב קוונטי על ידי מוסדות אקדמיה, חברות ביטחוניות וסטארטאפים. התקצוב כאן צנוע יותר ועומד על כ-115 מיליון שקל לשלוש שנים. עם זאת, גם כאן לא ברור כמה מהכסף הזה אכן יוקצה ליעד וניכר שמדובר בסכום קטן למדי ביחס להיקפים הנדרשים. מצד שני, למרות שגם ענקיות טק בינלאומיות מפתחות במרץ טכנולוגיות מחשוב קוונטי, הרבה פחות סביר שנראה אחת מהן מכריזה על מהלך של הקמת מחשב קוונטי בישראל. ובחזרה לאנבידיה: החברה צפויה להפעיל את Israel-1 עד סוף השנה, והוא ימוקם במתקן של החברה. אנבידיה עדיין לא חשפה את כל הפרטים לגבי העלויות והמשימות שלו אך ככל שיתקרב מועד ההשקה היא ככל הנראה תספק יותר מידע.