מעט מדי, ומאוחר הרבה יותר מדי: זו השורה התחתונה של שלל המהלכים שביצעו ענקיות הטכולוגיה והרשתות החברתיות ביממה האחרונה, לאור ההסתערות על גבעת הקפיטול. שעות אל תוך המהומות נזכרו בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר וביוטיוב להשעות את החשבונות של טראמפ לראשונה - השעיה זמנית בלבד, לחסום האשטאגים דוגמת StormTheCapitol#, להסיר את סרטון ה"הרגעה" המסית של הנשיא המכהן ולהגביל את הפצת התכנים שלו. כרגיל, הכתובת היתה על הקיר במעוזות הרשת של הימין - פארלר ודומותיה, אבל משום מה אף אחד לא ראה את זה בא.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטוויטר
דונלד טראמפ וטוויטר
דונלד טראמפ וטוויטר
(עיבוד תמונה. צילום: EPA, Shutterstock)
כפי שהיטיב לנסח צייצן בטוויטר, That escalated steadily for four years, ובתרגום חופשי - לא רק שראינו את זה בא, היו לנו ארבע שנים להתכונן. מאז שהסכמנו לקבל בהכנעה את ה"סגנון הטראמפיסטי" כבדיחה לא מוצלחת, העדפנו לגחך בבוז ולעשות פרצוף מופתע, לפטור את העמדות של האיש בכיסא החזק בעולם כטרלול רגעי וחסר חשיבות, מאז ראינו את זה בא. ובהיותו גם חובב מגפונים - ראינו את זה מרוח בכל פינה ברשת, 24 שעות ביממה, כמעט באין מפריע.
3 צפייה בגלריה
מפגינים תומגי טראמפ מטפסים על בניין גבעת ה קפיטול
מפגינים תומגי טראמפ מטפסים על בניין גבעת ה קפיטול
מפגינים תומכי טראמפ בקפיטול
(צילום.AP)
תמים להניח שענקיות טכנולוגיה דוגמת פייסבוק וטוויטר אמורות לקחת אחריות על דבריו של נשיא ארה"ב - ואפילו מסוכן לאפשר להן לעשות את זה. מנגד - בלתי אפשרי להתעלם מהחלק שלהן ביצירת המנגנון הטכני שמעודד הפצה חסרת גבולות של תוכן שמקומו הטבעי הוא בשולי השוליים של הרשת, לתחזק ולעודד אותו, לתעדף אותו ולאפשר לו לפרוח מעבר לכל פרופורציה. באופן אירוני עד כאב, מי שניסה בכל כוחו להגביל את כוחן של רשתות חברתיות - הוא טראמפ עצמו, שעשה את זה כמובן מכל הסיבות הלא נכונות. אבל אם מאמצים דומים היו מגיעים קודם, נניח במהלך כהונת אובמה, ייתכן מאוד שהמראות המזוויעים מגבעת הקפיטול אמש היו נחסכים מכולנו.
לצפות ממנכ"לי ענקיות טכנולוגיה ששוות מיליארדים ואמורות להתנהל בעיקר מול הבית הלבן להניח חסמים משמעותיים על נשיא ארה"ב, זה נאיבי כמעט כמו לצפות מהרגולציה להתעדכן ולצמצם את המרחקים הכואבים מהמציאות הטכנולוגית. ובכל זאת, אם משחקים בהאשמות - האצבע צריכה להיות מופנית כלפי המחוקקים, בארה"ב, באירופה וגם פה אצלנו - שמאפשרים לנרטיב הנוצץ של ענקיות עמק הסיליקון - שקשור בקדמה, נאורות וחדשנות - להמשיך ולהתקיים כמעט באין מפריע, מבלי להבין, לחקור, לשאול את השאלות הנכונות ולהגביל את כוחן גם בפועל.
3 צפייה בגלריה
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
הרס מהומות מפגינים תומכי דונלד טראמפ הסתערו על בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
מעוז הדמוקרטיה
(צילום: AFP)
בחודשים האחרונים כבר התחלנו לראות צעדים בכיוון הנכון: מנכ"לי הענקיות הגיעו פעם אחר פעם למתן עדויות ותשאולים פומביים בקונגרס ובסנאט; תביעות ענק הכו בגוגל ובפייסבוק; תביעות נד חברות נוספות בדרך; גם האיחוד האירופי נכנס למשחק וצפוי להגביר את הקריאות לפירוק; והלך הרוח הציבורי מתחיל להשתנות. אבל אם היינו צריכים הוכחה חד-משמעית לצורך בהגבלת כוחן של פייסבוק, טוויטר וגוגל - הרי שקיבלנו אותה אמש, מרוחה על מסכי הטלוויזיה, כשתומכי קונספירציית "הבחירות נגנבו" הפכו את מעוז הדמוקרטיה האמריקאית לעיי חורבות.
האופטימיות לא מאפשרת להסתכל על מרחב כמו "הרשת" - שבמשך שנים נחשבה למקום הכי דמוקרטי, ליברלי ומשוחרר שאפשר רק לדמיין - כמעוז של טמטום קונספירטיבי, של חוסר-היגיון וחוסר הגינות בסיסית, של שקרים ומניפולציות, של קונספירציות והסתה. אבל גם אופטימיים נצחיים צריכים להתפכח, ומהר, כי עוד רגע גם אצלנו יש מערכת בחירות, וטראמפ שלנו כבר משייף את המקלדת.