הודעת הפרישה של האיש העשיר ביותר בעולם (נכון לרגע זה) מתפקידו כמנכ"ל ענקית הטכנולוגיה אמזון, הפתיעה לפחות כמו התדמית המסתורית שלו: אחרי שנה מוצלחת בכל קנה מידה עבור העסקים שלו, הודיע ג'ף בזוס כי הוא מחליף את כיסא המנכ"ל ועובר להתרווח בתפקיד חדש כיו"ר התאגיד. מאז הוקמה אמזון ב-1994, עבר בזוס מהפך פומבי במיוחד, ממהנדס חנון שרק רצה למכור ספרים בזול ברשת, לאיש שהמילה "שערוריה" פשוט קטנה עליו. חזרנו לכמה מהאירועים הזכורים לשמצה בקריירה של בזוס.
5 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
לא סתם מוכר ספרים. ג'ף בזוס
(צילום: AP)

הסקנדלים של אמזון

כשאתה מנהל את אחת מענקיות הטכנולוגיה הגדולות והמרוויחות בעולם, במוקדם או במאוחר חיצי הביקורת יופנו גם אליך. בעשור האחרון, אמזון ובזוס ניצבו במוקדים של כמה מהדיווחים הפחות מחמיאים: החל מתנאי העבודה הירודים במחסנים של אמזון ברחבי העולם; דרך פרקטיקות מונופוליסטיות לחיסול התחרות בשוק הקמעונאות המקוונת; תעשייה של דירוגים מזויפים ואוטומטיים; התנגדויות פומביות להקמת איגודי עובדים; מכירת מוצרים מזויפים בפלטפורמה; השפעה שלילית מכרעת על איכות הסביבה; התחמקות מתשלום מסים; פיתוח ומכירה של טכנולוגיה לזיהוי פנים - ללא הבחנה והתחשבות בשיקולים מוסריים; ועד לחשיפת ההאזנות למשתמשים באמצעות הסייעת הקולית אלכסה.
5 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
(צילום: AP)

הנסיך הסעודי והפריצה לטלפון

הסיפור הזה ממשיך לייצר כותרות: ב-1 במאי, 2018, עסק בזוס בהתכתבות וואטסאפ ידידותית באמצעות מכשיר האייפון שלו, עם לא אחר מאשר יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. על פי ההערכות, אחת ההודעות הכילה קובץ זדוני שאיפשר פריצה למכשיר של בזוס ודליפה של חומרים רגישים ממנו. החשודה המיידית בפריצה הייתה חברת NSO הישראלית, ותוכנת "פגסוס" שלה, שהכחישה את מעורבותה באירוע. דבר הפריצה נחשף רק שנה מאוחר יותר, לאחר שבזוס פצח בחקירה באשר לדליפת תמונות והודעות טקסט אינטימיות שלו למגזין ה"נשיונל אינקוויירר" - אז גילה כי מכשיר הטלפון שלו נפרץ.
5 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן
ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן
ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP)
בסעודיה הכחישו כל קשר לניסיון הפריצה, אולם הטענה היא כי בזוס הפך למטרה בעקבות פרסום מאמריו של העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, בוושינגטון פוסט - העיתון הנמצא בבעלותו של בזוס. חשוקג'י עצמו נרצח חודשים ספורים לאחר אירוע הפריצה, בהתנקשות בטורקיה. גם כאן, הטענה היא כי מי שסייעה לסעודיה במאמצי האיתור והחיסול של העיתונאי, היא טכנולוגיית המעקב של חברת NSO - והחברה מכחישה עד היום את הקשר למקרה.

הגירושים, המאהבת ותמונות העירום

זו כנראה השערורייה שתיקשר לנצח בשמו של בזוס, והאמת שזה לא מפתיע. ב-2019 פרסם בזוס, בצעד חריג בפני עצמו, פוסט אישי ובו חשף כי הוא נתון לניסיונות סחיטה מטעם בעלי המגזין "נשיונל אינקוויירר", שמאיימים לחשוף פרטים אינטימיים - כולל הודעות טקסט ותמונות עירום, שנשלחו בין בזוס ובין המאהבת שלו, המגישה והעיתונאית לורן סאנצ'ז. בד בבד, הודיעו הוא ואשתו לשעבר, מקנזי, על כוונתם להתגרש, לאחר 25 שנות נישואים, ארבעה ילדים וחודשים ארוכים של חיים בנפרד.
5 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס מקנזי בזוס
ג'ף בזוס מקנזי בזוס
ג'ף ומקנזי בזוס
(צילום: Gettyimages)
בזוס הודיע כי הוא פותח בחקירה בניסיון להבין מי הדליף למגזין את המידע האינטימי - ועל הדרך גילה גם מכשיר האייפון שלו נפרץ שנה קודם. ברקע, נזכיר, ה"וושינגטון פוסט" נמצא בבעלות בזוס ועוסק בחשיפת תחקירים על אודות התנהלות ממשל טראמפ, ואילו ה"נשיונל אינקוויירר" נמצא בבעלות מקורבו של טראמפ, דייוויד פקר. בזוס טען כי ניסיון הסחיטה שלו על ידי המגזין, נעשה במטרה להשתיק את ניסיון החקירה של בזוס באשר למקורות ההדלפה של העיתון.
בין שלל השמועות על זהות המדליפים - כולל המעורבות הסעודית, ואפילו ניסיון פריצה מטעם הבית הלבן, תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל חשף כי המקור היה אחיה של סאנצ'ז, ששימש גם כמנהלה האישי ומסר את ההודעות והתמונות למגזין בתמורה ל-200 אלף דולר. האח הגיש תביעה נגד בזוס, ובה טען כי ההאשמות כלפיו פגעו בשמו הטוב, בעודו ממשיך להכחיש קשר להדלפות.
5 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס לורן סאנצ'ז
ג'ף בזוס לורן סאנצ'ז
ג'ף בזוס ולורן סאנצ'ז
(צילום: AP)
סאנצ'ז עצמה מיהרה להתנער מאחיה וקראה למעשים שלו "בגידה לכל דבר", וחזרה במהרה לזרועותיו של בזוס. בשנתיים האחרונות, בזוס וסאנצ'ז מקפידים על הופעות זוגיות פומביות, הם השלימו את תהליכי הגירושים שלהם ועדיין נמצאים בזוגיות. בשנה שעברה רכש בזוס בית משותף עבורם - האחוזה היקרה ביותר בשכונת בברלי הילס, בסכום שמוערך בכ-165 מיליון דולר.

לכבות את השריפה

בקיץ 2019 הדאיגו השריפות המתחוללות באמזונס את העולם כולו. שריפות הענק ביערות הגשם ניראו אפילו בתמונות מהחלל, והפכו לטרגדיה סביבתית של ממש. הפגיעה הייתה לא רק מיידית - ואיימה להחריף גם את משבר האקלים ולספק השלכות קשות גם לשנים הבאות. ברשתות, בארגוני זכויות אדם ובארגונים הסביבתיים נולדה אז מחאה שקראה לג'ף בזוס, האיש העשיר ביותר בעולם - וזה שעשה את הונו בעזרת חברה שנקראת על שם יערות הגשם - אמזון, להכניס את היד עמוק אל תוך הכיס ולשפוך כסף על האש.