את תזוזת הלוחות הטקטוניים הזו אי אפשר שלא להרגיש: בחודש האחרון נוצרו חיבורים משמעותיים בין שתיים מהתעשיות המשומנות והמדוברות ביותר בעולם המערבי - ענקיות הטכנולוגיה ויצרניות הרכב. מיקרוסופט וקונצרן הרכב האמריקאי ג'נרל מוטורס הכריזו על שיתוף פעולה אסטרטגי ארוך טווח; גוגל מביאה את פלטפורמת אנדרואיד אל תוך המכוניות של פורד; ומיזם הרכב האוטונומי החשאי של אפל ממשיך לייצר כותרות ולהזניק מניות בקצב מסחרר - עם דיווחים על שיתוף פעולה שנרקם בינה לבין יונדאי-קיה, ודיווחים סותרים שלפיהם המשא ומתן נתקל בקשיים וענקית הטכנולוגיה בוחנת כעת אפיקים נוספים.
4 צפייה בגלריה
מכונית עם לוגו של אפל
מכונית עם לוגו של אפל
מכונית עם לוגו של אפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
השותפויות האלה הן אבן דרך נוספת במגמה הכמעט-הכרחית של החיבור המתבקש בין התעשיות, שהביטוי הפופולרי ביותר שלו הוא בנוכחות ההולכת וגוברת של יצרניות רכב בתערוכות טכנולוגיה בחמש השנים האחרונות, ולהפך. גם השקעות עתק, הפניית משאבים ותקציבים, הקמת מרכזי מחקר ופיתוח וחדשנות טכנולוגית בקרב יצרניות הרכב - הם ביטוי מתמשך של המגמה, כשבאופק קורם לאיטו עור וגידים פרויקט הרכב האוטונומי שנמצא כבר יותר מעשור "במרחק נגיעה".
זה כמובן לא מספיק. שתי התעשיות מחזיקות, כל אחת, בגוף ידע ספציפי - באופן שלא מאפשר להן לוותר על החיבור הנדרש. ענקיות טכנולוגיה לא מסוגלות להתחיל להתמודד עם האתגרים שבמידול, ייצור, הרכבה ושיווק המוני של מכוניות; ואילו יצרניות הרכב לא מצליחות לשעתק את היכולות הנדרשות לעיסוק בקישוריות, בינה מלאכותית, ענן ופיתוח תוכנה.

בהילוך ראשון

ברווחים שנוצרו, התפתח אקו-סיסטם שלם של טכנולוגיות אוטומוטיב שמדי פעם מצליחות להשתלב אל תוך דגמים מסוימים בקרב היצרניות, פרויקטים פנימיים של ענקיות טכנולוגיה שלא מצליחים להתרומם מעבר לגבולות השדה הניסויי, וגם יצירי כלאיים דוגמת טסלה - שהחלה למכור מכוניות גם בישראל רק בשבוע שעבר, ומנסה לעשות בעצמה גם וגם.
4 צפייה בגלריה
 טסלה מודל S
 טסלה מודל S
טסלה מודל S
(טסלה)
פרויקט הרכב האוטונומי מקפל בתוכו רבדים שונים של עיסוק טכנולוגי מוחלט: החל מהמעבר לפלטפורמה חשמלית, דרך קישוריות ורכיבי תקשורת, תוכנה ומערכות הפעלה, ראייה ממוחשבת ואמצעי חישה, בינה מלאכותית וכמויות אדירות של דאטה, ועד להיבטים הכמעט-תרבותיים של מה עושים בתוך מכונית כשאין צורך לנהוג בה. קופסאות הפח האלה כבר עכשיו מכילות כמויות אדירות של משתמשים - נהגים ונוסעים, שאם להאמין לתחזיות עתידים להעביר את זמנם בצריכת מדיה, בגיימינג, בעדכונים ובביצוע מטלות שונות במקום בהעברת הילוכים - וענקיות הטכנולוגיה רוצות אותם קרוב.

ההגה אצל הסינים

קשה להמעיט בתרומה המכרעת של האוטומוטיב הסיני - השוק הגדול בעולם, לקידום המגמות האלה. בסוף 2020 הודיע הממשל בבייג'ינג שעד שנת 2035 הכבישים יאכלסו בעיקר מכוניות חשמליות - ואם יש משהו שהסינים יודעים לעשות זה האצה מוחלטת של תהליכים מהסוג הזה בדיוק.
4 צפייה בגלריה
תערוכת גוואנגז'ו
תערוכת גוואנגז'ו
ג'ילי בתערוכת גואנגז'ו' 2019
(צילום: ניר בן זקן)
בשבוע שעבר הודיעה ג'נרל מוטורס הודעה דומה ואפילו קבעה תאריך יעד זהה - כשהיא ודאי מביאה בחשבון לא רק את התחרות הסינית, אלא גם את ממשל ביידן החדש והמחויבות המוצהרת שלו למשבר האקלים. ההצהרה הזו אף תוגברה אמש במעמד הפרסומות של הסופרבול. במקביל, הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי יותר משליש ממכירות וולוו באירופה מגיע מרכבים חשמליים, והיצרניות הגרמניות על אף שנה מאתגרת במיוחד, הציגו גידול מרשים במכירות דגמים חשמליים והיברידיים.
וכמו שהיא מיטיבה לעשות עם הרכב החשמלי - בסין כבר רואים את הרכב האוטונומי כסטנדרט הולך ומתקרב. בחודש שעבר הודיעה ענקית הטק הסינית ביידו על שיתוף פעולה עם יצרנית הרכב החשמלי Geely. גם במקרה הזה - ה"חומרה" תישאר באחריות יצרנית הרכב, בעוד ששכבות הדאטה, האלגוריתמים והתוכנה יופקדו בידיה של ביידו. בתוך שבוע נחתם הסכם שיתוף פעולה נוסף של היצרנית הסינית - הפעם עם חברה אחרת - טנסנט, הבעלים של אפליקציית וויצ'אט הפופולרית וענקית מדיה וגיימינג עולמית. התפקיד שלה - לקדם את חוויית הנהיגה החדשה ולהכניס משחקים, אפליקציות, רשתות חברתיות ותוכני מדיה אל תוך תא הנוסעים, וזו רק דוגמה אחת לאופן שבו שוק הרכב הסיני מתכנס עם ענקיות הטכנולוגיה.

הדלק של טסלה

גם לטסלה יש חלק במגמה - אף שכדאי להתייחס אליו בזהירות המתבקשת. המותג הנוצץ של אילון מאסק מצטיין בלהסעיר את התותחים הכבדים של וול סטריט, ומנגד - יש מי שכבר שנים מזהירים מפני התפוצצות הבועה. בינתיים חצתה טסלה לראשונה את רף חצי טריליון דולר בהערכת שווי לקראת סוף 2020, ובשבועיים האחרונים היא כבר מפלרטטת עם הערכה כפולה - טריליון דולר - רף שמתחרה ישירות בענקיות הטק - אפל, מיקרוסופט ואמזון, ורחוק למדי מזה של יצרניות הרכב.
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
טסלה תטרוף את השוק? אילון מאסק
(צילום: AP)
שווי השוק הזה עומד בניגוד מוחלט למספר הדגמים שטסלה מוכרת. את 2020 סגרה החברה עם מכירות של כחצי מיליון מכוניות בלבד - מספר שיא עבורה. זאת לעומת טויוטה שסגרה את 2020 עם יותר מ-10.5 מיליון מכוניות שנמכרו. אבל הרי הסיפור של מניות הוא לא הכאן ועכשיו - אלא פוטנציאל הצמיחה והרווח העתידי, וכאן טסלה מצליחה להצטיין כשהיא מספקת לאנליסטים סיבות טובות להעריך שהעתיד שייך לה. מה שטסלה בעצם אמורה להוכיח בסופו של דבר, הוא שבעתיד הלא-קרוב-בכלל, יצרנית הרכב האחת הזו תטרוף את שוק יצרניות הרכב הגלובלי כולו.
אף שהתמידו בניסיון להתעלם מטסלה במקרה הטוב ולהגחיך אותה במקרה הרע - גם יצרניות הרכב כבר לא יכולות לעמוד מנגד אל מול התופעה. בהתחלה לאט, אבל אז מאוד מהר חלחלה ההבנה שאם לא ישכילו להתקדם אל העתיד הכמעט-מדומיין שטסלה מסייעת לייצר כבר עכשיו - עתיד שלתוכו מקופלת גם התחרות מול השוק הסיני, משבר האקלים, הקפיצות הטכנולוגיות האדירות והחתירה המתמדת לרכב אוטונומי - הן פשוט יהפכו לבלתי רלוונטיות, ומהר מכפי שנדמה. כל אלה מסייעים לדחוף את היצרניות אל זרועותיהן של ענקיות הטכנולוגיה, ובאופן הזה לנסות ולהדביק את הפערים המעמיקים.