בקצרה:
  • טסלה פתחה אתר ישראלי והחלה למכור כאן מכוניות
  • המחירים נמוכים מהצפוי אך חבילת הבסיס עירומה מתוספות
  • במחיר אין עמדת טעינה ביתית או אפשרות לטרייד אין
יצרנית המכוניות החשמליות המדוברת בעולם מתחילה למכור בישראל, עם מחירים נמוכים מהצפוי ואטרקטיביים - בין היתר הודות להתרסקות הדולר - שיבואני הרכב הוותיקים עשויים להתקשות להתחרות בהם. החברה מאפשרת לבצע הזמנות באתר ומבטיחה אספקת מכוניות כבר בחודש מרס, תמורת 500 שקל - שלא יוחזרו במקרה של ביטול הזמנה.
טסלה תקים בינתיים רק מוסך מרכזי אחד, בקריית אריה שבפתח תקווה, וצפויה לפתוח אולם תצוגה ברמת אביב שבתל אביב, לאחר שיוסגרו מגבלות הסגר. ל-ynet נודע שרשת שגריר תספק לבעלי טסלה שירותי פחחות באמצעות שמונה מוסכים ברחבי הארץ.
  • מודל 3. גרסתה הבסיסית של המשפחתית הקטנה בהיצע של החברה האמריקאית, עם הנעה אחורית בלבד, סוללת 62 קוט"ש וטווח של 448 ק"מ לפי נתוני היצרן עם תאוצה של 5.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, תעלה 180 אלף שקל. בחירה בגרסת הנעה כפולה, סוללת 75 קוט"ש, טווח של 580 ק"מ ותאוצה של 4.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, תעלה את המחיר ל-220 אלף שקלים. דגם הפרפורמנס החזק והמהיר מכולם, עם 567 ק"מ של טווח וזינוק מעמידה ל-100 ב-3.3 שניות, יעלה 251 אלף שקלים.
  • מודל S. מכונית הסאלון-פאר,עם הנעה כפולה, סוללת 85 קוט"ש טווח של 663 ק"מ ו-3.2 שניות ל-100 קמ"ש, תתחיל ב-420 אלף שקלים. דגם פלייד החזק ביותר שלה, עם סוללת 100 קוט"ש, הבטחה לטווח של 837 ק"מ ו-2.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, תעלה 780 אלף שקלים.
  • מודל X. רכב הפנאי המבוסס על ה-S עם שבעה מושבים בתצורת כנפי שחף לדלתות האחוריות, סוללת 85 קוט"ש שמעניקה טווח של 580 ק"מ וזינוק ל-100 ב-3.9 שניות, עולה החל מ-446 אלף שקלים.
יש לציין כי המחירים הם לפני תוספות כמו צבע, חישוקים, יכולות אוטונומיות מתקדמות ועוד. אלה מייקרות את המחיר משמעותית. כך למשל, מחיר מודל 3 מתייחס אך ורק לרכב בצבע לבן. כל צבע אחר יעלה כמה אלפי שקלים. טסלה גם מציעה באתר הרכישה חבילת יכולת נהיגה אוטונומיות, כמו עצירה אוטונומית ברמזור אדום ובשלט עצור, נסיעה אוטונומית בעיר, ובחניון, שמחירה 37.5 אלף שקל. אלא שמערכת זו אינה חוקית כיום ולא מאושרת לשימוש על-ידי משרד התחבורה בארץ, וגם לא בשאר העולם.
עוד יש להזכיר כי המחירים אינם כוללים עמדת טעינה ביתית, ששאר יבואני החשמליות מספקים כיום כחלק מעסקת הרכישה, וכמו כן טסלה בחרה שלא לפרסם עדיין את מחירי עמדות הטעינה שלה. מחיר השוק בארץ לעמדות כאלה עומד על כ-5,000 שקל כולל התקנה בסיסית. בהמשך השנה תציע החברה גם מערכות סולאריות ביתיות וסוללות טעינה עבורן, מה שיאפשר לבעלי הרכב לייצר בבית את החשמל למכוניות.
בעלי המכוניות יקבלו אחריות זמן ארוכה יחסית למקובל בשוק אך קצרה בקילומטראז' - ארבע שנים או 80 אלף ק"מ. האחריות על הסוללה תעמוד על 8 שנים או 192 אלף ק"מ. טסלה צפויה להקים בארץ רשת עמדות טעינה מהירה. בשלב ראשון יוקמו עמדות בתל אביב, חיפה ובאר שבע.
מה אנחנו חושבים: המחירים של טסלה הם סוג של רעידת אדמה בשוק, ונמוכים משמעותית מהצפוי - בעיקר דגם 3 הבסיסי. בכך הם הופכים אותה לרלוונטית להרבה מאוד נהגים. גם שאר הדגמים מתומחרים באופן תחרותי, אבל כבר פחות שומטי לסת. השאלה אם הם יישמרו כששער הדולר כבר לא יהיה 3.29 שקל הנוח מאוד כיום.
אבל, המחיר הנמוך הזה לא מגיע סתם כך, שכן טסלה בוחרת שלא להציע (עדיין) שירותים בסיסיים בענף. החל מעמדת טעינה ביתית, דרך מהלכי טרייד אין. לקוח שירצה טסלה יצטרך למכור לבד את רכבו, משימה לא קלה והפסדית למדי כיום.
בשורה התחתונה, טסלה מנערת היום את שוק הרכב ומכניסה את ישראל לעידן חדש ברכב החשמלי. מרבית היבואנים יושבים ברגעים אלה לחשב מחדש תוכניות השקה ולנסות ולחדש את המו"מ שהם מנהלים מול היצרנים השונים על מחיר הרכישה. ואי אפשר לראות את זה אחרת - זו תחרות שתהיה טובה לכל רוכש רכב בארץ.