לא מוכרחים להיות כלכלנים מחוננים או ברוקרים משויפים כדי ליהנות מהסיפור הזה: מה שהופך את הסאגה המתמשכת סביב מניית גיימסטופ (GameStop) לטירוף כלל-עולמי, ממש לא קשור בהכרח לפיננסים. אחרי שמקלפים את שכבות ה"שורט" וה"סקוויז", מתגלים רבדים עמוקים הרבה יותר: המסגור של הסיפור כמאבק בין ה"בומרים" השבעים של וול סטריט לבין ילדי שנות ה-90 שמתפלשים בנוסטלגיה; כוחן של קהילות רדיט, שרתי דיסקורד ורשתות חברתיות בכלל; אפליקציית המסחר "רובין הוד" והטלטלות שעברה בשבועיים האחרונים; וגם הסיפור הפרטי של בחור בן 34, שהפך למיליונר בעקבות השקעה מגוחכת בקמעונאית משחקי מחשב מדשדשת. פלא שהולכים לעשות מזה סרט?
5 צפייה בגלריה
גיימסטופ, רדיט ורובין הוד
גיימסטופ, רדיט ורובין הוד
הפלטפורמות שטלטלו את וול סטריט
(צילום: EPA, רויטרס, Shutterstock)
לפי הדיווחים האחרונים, שני סרטים - אחד בהפקת נטפליקס, השני בהפקת MGM, כבר נמצאים בתהליכים ראשוניים של הפקה וגיוס כותבים. אמש (ב') רשמה מניית גיימסטופ צניחה של כ-30 אחוזים, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 225 דולר, אבל קשה להאמין שהסיפור הזה מאחורינו. בינתיים, מניות של חברות נוספות - דוגמת ענקית הקולנוע AMC וחברת בלאקברי - הפכו למטרות החדשות של המשקיעים הצעירים. הסאגה הזאת גררה גם התייחסות של ועדת הבנקאות של הסנאט האמריקאי, שמתכננת לערוך שימוע בנושא, ואין ספק שכותרות הנוגעות לסיפור הזה ימשיכו לזרום כמעט בקצב הזינוק של המניות עצמן.

הסיפור של רדיט

בעבור ישראלים רבים, פלטפורמת הפורומים הפופולרית "רדיט" היא מרחב בלתי מוכר. אבל בעולם כולו היא מושכת אליה קהילות, או "סאב-רדיטים", מכל סוג שאפשר לחלום עליו - ואלה מרכזות בתוכן בדרך כלל את המשוגעים לדבר. במקרה שלנו, ה"דבר" הוא שיח פתוח על השקעות ומניות - שביקש לפתוח את הדלתות של וול סטריט לכל אדם ממוצע.
5 צפייה בגלריה
רדיט
רדיט
אפליקציית רדיט. בית למשוגעים לדבר
(צילום: shutterstock)
קהילת r/WallStreetBets נוסדה בשנת 2012 על ידי ג'יימי רוגוזינסקי, כיום בן 39, נשוי פלוס תאומים, שמתגורר בניו מקסיקו. את הקהילה ברדיט החליט להקים בהיותו יועץ לטכנולוגיות מידע עבור בנק. לפני כמעט שנה, הוא נזרק מהקהילה שאותה ייסד בעצמו, לאחר שורה של סכסוכים עם מודרטורים אחרים סביב תכנים המזוהים עם העליונות הלבנה.
"זה כמו לראות סרט אימה שבו רואים את האיש הרע עולה לאט במעלה המדרגות", סיפר לוול סטריט ג'ורנל על החוויה שלו כיוצר הקהילה שהפכה לסנסציה עולמית, ושהוא כבר לא חלק ממנה. לדבריו, ניפוח מניות מעולם לא היה באג'נדה של הקהילה שהקים, שהפכה לכוח כמעט בלתי ניתן לעצירה. נכון לכתיבת שורות אלה, הקהילה מונה יותר משמונה מיליון חברים, כשתתי קהילות נוספות - כולל קהילת ה"עלית", מונות מאות אלפי חברים.

הסיפור של רובין הוד

מי שעוד תפסה את הכותרות בסיפור הזה, היא אפליקציית המסחר "רובין הוד". הפלטפורמה, שנוסדה ב-2013, הדגישה את המקום של משקיעים קטנים, מזדמנים, גבתה עמלות כמעט אפסיות ובעיקר איפשרה כמעט לכל אחד לגשת אל משחקי הבורסה בעצמו - בממשק שנראה כמו משחק ומכיל אלמנטים מוכרים מרשתות חברתיות. בסיס המשתמשים שלה ברובו המוחלט כולל את דור ה"מילניאלז", ובחודשים האחרונים היא מושכת בסיס משתמשים צעיר אף יותר. בעבור כחצי מהמשתמשים שלה (כ-13 מיליון משתמשים לפי הערכות אחרונות), רובין הוד מהווה שער כניסה ראשון להשקעות.
5 צפייה בגלריה
אפליקציית רובין הוד
אפליקציית רובין הוד
להשקיע דרך הסמארטפון. אפליקציית רובין הוד
(צילום: shutterstock)
על העמלות האפסיות רובין הוד מפצה במודל רווחים שנוי במחלוקת. ב-2018 נחשף כי הפלטפורמה מרוויחה נתחים משמעותיים באמצעות פרקטיקה של "תשלום עבור הזרמת הזמנות" (PFOF), כלומר - היא גובה עמלות גבוהות מהחברות שמבצעות עבורה את פעילות המסחר. הלכה למעשה, רובין הוד פעלה באופן בלתי שקוף כלפי המשתמשים שלה ומכרה את המידע על הפעילות שלהם תוך גביית עמלה שמנה. בדצמבר האחרון היא יישבה תביעה של רשות ניירות הערך האמריקאית ונאלצה לשלם 65 מיליון דולר על ההטעיה.
בסיס המשתמשים הצעיר של רובין הוד הוביל גם לטרגדיה: בחודש יוני האחרון התאבד סטודנט בן 20 שהשקיע כספים בפלטפורמה, לאחר שראה מאזן שלילי של יותר מ-700 אלף דולר. אלא שהמאזן השלילי התברר לאחר מעשה כטעות חישובית, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. במכתב ההתאבדות האשים הצעיר את רובין הוד בכך שאיפשרה לו לקחת סיכונים מופרזים בהשקעותיו.
במהלך משבר הקורונה הפכה רובין הוד לפופולרית אפילו יותר - כשצעירים, משועממים וסגורים בבית, פנו אליה כדי להתנסות בחוויית הבורסה לראשונה. היא הציגה גידול משמעותי במספר המשתמשים לאורך השנה האחרונה - אבל אלה התגמדו בחודש האחרון: ביום שישי האחרון כ-600 אלף משתמשים התקינו את האפליקציה המדוברת, והמספרים רק ממשיכים לעלות. בסך הכל נרשמו יותר משלושה מיליון הורדות במהלך חודש ינואר לבדו, זאת למרות שערוריית גיימסטופ.
5 צפייה בגלריה
AMC
AMC
AMC. גם המניה שלה זינקה
(צילום: EPA)
רובין הוד היא הפלטפורמה המרכזית שבאמצעותה נוהלו ההשקעות בגיימסטופ, והיא גררה סאגה בפני עצמה: בימי השיא החליטה פתאום רובין הוד להקפיא את המניה, כמו גם מניות AMC ובלאקברי שהציגו זינוק פתאומי, בצעד שנטען כמבוסס אינטרסים של כוחות השוק הגדולים. הטענה מול רובין הוד היא שהפלטפורמה קיבלה הנחיות מקרנות הגידור הגדולות - אותן חברות שהפסידו סכומי עתק בעקבות סיפור גיימסטופ. בתגובה, המשתמשים החלו לדרג את האפליקציה בחנויות בכוכב אחד, אלא שאז גוגל התערבה והסירה יותר ממאה אלף דירוגים כאלה מחנות האפליקציות שלה.
הקפאת המניות הפתאומית באפליקציה הפכה לשיחת היום בשבוע האחרון - כשרובין הוד טוענת כי היו לה הסמכויות לעשות כן, מאחר שלא יכלה לעמוד בביקושים הגבוהים והייתה צריכה להתערב כדי להחזיר את האיזון בדרך מלאכותית. בינתיים מתגבשות להן תביעות ייצוגיות כנגד הפלטפורמה, אולם עוד לא ברור כיצד יתגבש ויתקבל התיק בבתי המשפט. בימים האחרונים הזריקה רובין הוד השקעות בשווי של כמעט שלושה וחצי מיליארד דולר, במטרה לאפשר את המשך הפעילות הפיננסית שלה.

הסיפור של קית' גיל

פתאום קם בחור בן 34 ומחליט לשים יותר מ-50 אלף דולר על מניה מדשדשת. זה הסיפור של קית' גיל, הידוע בכינויו ברדיט כ-DeepFuckingValue, וברשתות חברתיות ב-RoaringKitty. את ההשקעה הזאת הוא עשה לפני יותר משנה, כשהוא מציג טיעונים שלפיהם מניית גיימסטופ סובלת מהערכת חסר. "חיים רק פעם אחת", או כמו שאומרים הצעירים, YOLO, כתב ברדיט, ופרסם את ההשקעה שלו. אבל גיל לא עצר שם.
5 צפייה בגלריה
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
סניף של חנות המשחקים גיימסטופ
חנות של גיימסטופ. חיים רק פעם אחת
(צילום: Shutterstock)
הוא הפיץ סרטוני יוטיוב וטיקטוק, כתב בטוויטר ופעל בכל זירה אינטרנטית שאפשר לחשוב עליה - כדי לקדם את ההשקעה שלו בגיימסטופ ולסחוף משקיעים נוספים. בסוף זה אפילו הצליח, אבל בניגוד למיתולוגיה המתגבשת - לא מדובר בזרם פתאומי, אלא בפעילות ממושכת של יותר משנה, בהפצה קדחתנית ובשימוש בכל הכלים העומדים לרשותו ברשתות החברתיות. "הסיפור הזה גדול יותר ממני", אמר לאחרונה בריאיון לוול סטריט ג'ורנל אחרי שגרף לכיסו עשרות מיליוני דולרים, "אני תומך במשקיעים האלה וביכולת שלהם לנקוט עמדה".