נטפליקס היא אחת החברות שעשו באופן הטוב ביותר את המעבר לדיגיטל. החברה שהתחילה ממודל של השכרת סרטים בדואר, קראה את השטח המשתנה והפכה לענקית הסטרימינג הגלובלית שכולנו מכירים. כזו שמציעה למשתמשיה תכנים שזמינים להם בזמן שנוח להם, עם מודל המלצות מבוסס בינה מלאכותית שלומד את טעמו ואת דפוסיו של הצופה. כעת החברה ניצבת בפני עידן של שינוי נוסף של הסביבה העסקית וההתנהגות הצרכנית, כשחברות רבות וחזקות אחרות נכנסות לטריטוריית הסטרימינג, והתחרות הולכת וגוברת. ייתכן שנטפליקס, שעומדת למבחן הסתגלות נוסף, תצטרך שוב להמציא את עצמה מחדש.
4 צפייה בגלריה
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
מתוך העונה החמישית של "בית הנייר"
בית הנייר - בקרוב בגרסת משחק הבריחה
(באדיבות נטפליקס)
עד היום המיקוד העסקי העיקרי של נטפליקס היה להגדיל את מספר המשתמשים בשירות הסטרימינג שלה. אך לאורך התקופה האחרונה, נראה שהחברה בוחנת כיוונים חדשים ומשקיעה במוצרים נוספים. פיתוח האסטרטגיות החדשות נובע כאמור מהתחרות הגוברת, אך גם מהעובדה שלנטפליקס יש כבר מעל 200 מיליון מנויים בעולם - ובקנה מידה כזה, קצב הצמיחה לא יכול להישאר מהיר כשהיה.
בשלב זה לא ברור אם מטרת הכיוונים החדשים של החברה היא רק לחזק את מותגי התוכן שלה, דבר שמהווה אתגר בפני עצמו, כשהתחרות היא בין היתר מול דיסני, שלה ניסיון עשיר בהרבה בתחום, ותחתיה מותגים ותיקים וחזקים כמו "מלחמת הכוכבים" וגיבורי העל של מארוול, או ממש לפתח אפיקי הכנסה משמעותיים נוספים, לצד ההכנסות ממנויים. אלו כמה מהכיוונים החדשים שנטפליקס מתפתחת בהם:

גיימינג

מדיווחים רבים לאחרונה עולה כי נטפליקס מעוניינת להתרחב בתחום משחקי הווידאו. בין היתר דווח כי בחברה החלו בחיפושים אחר מנהל בכיר לתחום, וכבר פנו למספר מועמדים. עוד דווח כי בנטפליקס שוקלים להציע למשתמשים חבילה שתכלול מספר משחקים, בדומה לשירות המינויים של "אפל ארקייד". גם התחום הזה רווי בתחרות, עם שחקניות ענק כמו סוני, מיקרוסופט ואפל.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל נטפליקס, ריד הייסטינגס
מנכ"ל נטפליקס, ריד הייסטינגס
מנכ"ל נטפליקס, ריד הייסטינגס
(צילום: GettyImages)
גרגורי פיטרס, סמנכ"ל התפעול והמוצר בנטפליקס, אמר במסגרת שיחת משקיעים לאחרונה כי "אין ספק שמשחקים עומדים להיות צורה חשובה של בידור", וכי בחברה "מתכננים להמשיך בכיוון". אך מעבר לאמירות עמומות, החברה לא הצהירה פומבית על שירות שכזה, ושאלות רבות עדיין נותרו פתוחות, כמו האם נטפליקס תפתח בעצמה את המשחקים או תישען על משחקי צד שלישי בלבד, והאם תשתמש בטכנולוגיית סטרימינג גם בשירות הגיימינג הפוטנציאלי. לא ברור גם אם החברה תשלב בשירות כזה משחקים שלא קשורים לסדרות שלה, בנוסף לכאלה שנוגעים אליהן.

עוד כתבות על נטפליקס:

נטפליקס כבר יצרה, בשילוב מפתחים חיצוניים, משחקים שהתבססו על תוכניות שלה כמו "בית הנייר" ו"דברים מוזרים" (Stranger Things). היא גם התנסתה בתכנים אינטראקטיביים שבהם הצופה מחליט על מהלך העלילה, כמו "מראה שחורה: בנדרסנאץ'" ו-"You vs. Wild". תכנים כאלו מהווים מעין גשר בין טלוויזיה למשחקים, ועשויים לרמוז על שאיפותיה העתידיות. נטפליקס אף הפיקה סדרות טלוויזיה שמבוססות על משחקי וידאו, כמו "המכשף".

מכירת מוצרים ממותגים

החברה הכריזה השבוע על חנות אונליין חדשה, "נטפליקס שופ", שבה יימכרו מוצרים שקשורים לתכני הדגל שלה, ושנוצרה בשיתוף פעולה עם חברת ההייטק שופיפיי. נטפליקס מתארת את החנות החדשה כ"בוטיק", שבין היתר יוצעו בו מוצרים בהשראת סדרת הלהיט הצרפתית "לופן" שעוצבו בשיתוף עם מוזיאון הלובר. החנות תציע ביגוד, צעצועים ומוצרים נוספים בהשראת הסדרות שלה, תחילה ללקוחות בארה"ב בלבד.
הכניסה של נטפליקס לתחום המסחר האלקטרוני היא רק צעד אחד בשרשרת של צעדים להגברת מכירת מוצרים ממותגים סביב הסדרות השונות שלה. את הצעדים הללו מוביל ג'וש סימון, שעומד בראש חטיבת המוצרים הצרכניים של החברה מאז מרץ 2020. תחת ניהולו, צוות החטיבה שילש את עצמו לשישים עובדים, ונטפליקס השיקה בגדים שעליהם ציטוטים מ"ברידג'רטון" בשיתוף פעולה עם חברת הביגוד Phenomenal, ליין ביגוד ב-H&M וערכות יופי עם מותג הקוסמטיקה Sephora בהשראת סרט הקומדיה הרומנטית “To All the Boys I’ve Loved Before". בנוסף, היא עשתה עסקאות עם וולמרט, אמזון וטרגט למכירת פריטים שונים בהשראת סדרות הדגל שלה.
4 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
תחרות גוברת מצד מתחרות. נטפליקס
(צילום: shutterstock)
מצד אחד, הדרישה לקנייה מקוונת של מוצרים כאלו ניכרת - כך ניתן למצוא אלפי מוצרים לא רשמיים בהשראת הסדרה הדוקומנטרית "טייגר קינג" של נטפליקס, בהם נרות, מסיכות פנים ועוד, מוצעים למכירה ב-Etsy ואתרים נוספים. מצד שני, נטפליקס תיאלץ להתמודד עם אתגר משמעותי הנוגע למודל בו היא פועלת, שמעודד אנשים לצרוך סדרה מסוימת לתקופה קצרה ולעבור לסדרה הבאה - ונובע מכך שהיא משחררת את כל הפרקים לסדרות שלה בבת אחת, ומנגד מוציאה סדרות רבות שמגבירות את ה-FOMO של הצופים.
לרוב, המותגים בעלי הערך הגבוה ביותר שמצליחים למכור צעצועים ומוצרים נוספים בהשראתם נבנים סביב תכנים שמשודרים בכל יום בטלוויזיה, או סדרות של מספר סרטים, שלרוב מבוססות על ספרים או ספרי קומיקס, כדי לעודד מעורבות כזו מצד הצופה. גם במקרה הזה התחרות הגדולה ביותר היא מול דיסני שנחשבת לענקית בתחום המרצ'נדייז, ומותגיה ותיקים וממשיכים להיות רלוונטיים, בעוד שלמותגים של נטפליקס תדמית של בעלי תחלופה גבוהה.

אירועים חיים

ענקית הסטרימינג החלה לקיים יותר ויותר אירועים שמעודדים קשר ישיר עם קהל הצופים. לפי בלומברג, חלק מהבכירים בנטפליקס מאמינים שהיא תצליח יותר אם תייצר אירועים חיים וחוויות אישיות מאשר אם תמכור צעצועים, מכיוון שלקוחות צעירים רבים מעדיפים להוציא כסף על חוויות ולא על סחורות.
בשבוע שעבר החברה הכריזה על פסטיבל קומדיה שתקיים בלוס אנג'לס בשנה הבאה, בשם Netflix Is a Joke, בהשתתפות סטנד-אפיסטים מובילים. הפסטיבל יועד בתחילה להתקיים במרץ 2020, אך נדחה בשל התפרצות מגיפת הקורונה. בנוסף, בשבוע שעבר התקיים אירוע וירטואלי ראשון מסוגו בשם Geeked Week, שבמהלכו נטפליקס שיתפה בהצצות ראשונות, והכרזות שונות, וכן קיימה אירועים בהשתתפות שחקנים סביב סדרות שלה כמו "המכשף", "אקדמיית המטריה" ועוד.
בנוסף לפסטיבלים מסורתיים שכאלה, החברה מתנסה גם בחוויות אימרסיביות - החודש היא הכריזה על משחק בריחה שבמסגרתו המשתתפים ישחקו כחלק מהכנופייה של "בית הנייר", ויגיע במהלך הקיץ לערים שונות בעולם כמו לונדון, פריז ומיאמי. החוויה תכלול שחקנים, אפקטים ויזואליים ועוד, ובכל פעם המיקום המדויק בו יתרחש המשחק יוכרז רק בסמוך לתחילתו. לאחרונה נטפליקס הציגה יוזמה דומה גם סביב הסדרה "דברים מוזרים" בלוס אנג'לס, שבמסגרתה המשתתפים ביקרו בסטים שונים שהציעו חוויה אימרסיבית בהשראת הסדרה, והכל נעשה בנהיגה ברכביהם באופן שהותאם לתקופת הקורונה.

פודקאסטים

נטפליקס פרסמה לאחרונה מודעת דרושים לפיה היא מחפשת מנהל חדש לתחום הפודקאסטים והאודיו בחברה. לפי המודעה, על המנהל להיות מסוגל "לעצב את החזון וההטמעה של הצמיחה של נטפליקס בתחום הפודקאסטים".
4 צפייה בגלריה
האזנה לפודקאסט
האזנה לפודקאסט
נטפליקס מחפשת מנהל לתחום הפודקאסטים
(צילום: Shutterstock)
נכון להיום, לנטפליקס כ-30 פודקאסטים שקשורים בעיקר לקידום תכניות וסרטים שלה, כמו "הכתר", והפודקאסט “You Can’t Make This Up” - ספין-אוף שעוסק בסיפורים מאחורי סדרות מהז'אנר שמכסה פשעים אמיתיים, ואף פודקאסט של עובדי החברה שמספרים על השגרה בה. לפי פרסום ב"לוס אנג'לס טיימס" בחודש שעבר, נטפליקס מתכננת להתרחב בתחום.
בנוסף, לפי כחצי שנה נטפליקס בחנה שילוב פונקציית האזנה בלבד לתכנים שלה באפליקציה לאנדרואיד, צעד שעשוי לרמז על שאיפותיה בתחום. עד היום הפודקאסטים של נטפליקס היו זמינים רק בפלטפורמות חיצוניות כמו ספוטיפיי.
יתרון נוסף של התרחבות בתחום הפודקאסטים הוא שהם מהווים דרך ליצירת קניין רוחני שניתן לפתח אחר כך לסדרות או סרטים, באופן שכבר נעשה מספר פעמים בחברות שונות. מנגד, האתגר הוא שגם בתחום הזה מצפה לחברה תחרות קשה - עם פעילות של אפל, אמזון, ספוטיפיי ואחרות. יתרה מזאת, גם אפל TV פלוס, שמתחרה בנטפליקס בתחום הסטרימינג, משתמשת בפודקאסטים לקידום ותמיכה בתכנים שלה.