אבטחת עבודה מרחוק, מתקפות פישינג, נסיונות התחזות וגם הפצת מידע כוזב: בחסות משבר הקורונה העולמי, החודשים האחרונים הפכו לאתגר של ממש עבור מנהלי ומנהלות אבטחה בכל העולם. אבל להילה מלר, סגנית נשיא לאבטחה באזור אירופה של הענקית התקשורת בריטיש טלקום, נוסף סט אחר לגמרי של אתגרים. "מלבד העלייה במתקפות ובפשיעת סייבר, ועל רקע פריחת תיאוריות הקונספירציה, אנחנו, כספקית שירותי 5G פעילה, ראינו עלייה חמורה גם במתקפות ונדליזם חמורות על אתרים. כ-30 אתרי 5G שלנו נשרפו, וכ-40 טכנאים שלנו ממש הותקפו - מילולית או פיזית".
3 צפייה בגלריה
הילה מלר
הילה מלר
"מתקפות פיזיות על אתרי 5G". הילה מלר
(צילום: British Telecom)
זה קורה בעיקר בבריטניה? "כן, שם בריטיש טלקום ידועה כספקית 5G. קבוצת הסקיוריטי של החברה אחראית גם על אבטחה פיזית, ולכן פתאום נאלצנו להתמודד גם עם הצדדים האלה. הגברנו שמירה ואבטחה על האתרים, ובמקביל המנכ"ל של בריטיש טלקום ניצל כל הזדמנות להתראיין בתקשורת ולקרוא להפסיק את הדבר הזה".
מלר גדלה בקרית חיים, אביה פועל בבתי הזיקוק, אמה עקרת בית. כמו ישראלים רבים, היא החלה את דרכה המקצועית בתחום הסייבר ואבטחת המידע במסגרת השירות הצבאי - בממר"ם. "מיד אחרי הצבא השתלבתי בחברת סלקום, בתפקיד טכני בצוות אבטחת המידע שהיה בשלבי הקמה. שם למדתי את התחום של אבטחת מערכות SAP - מערכות שאז אף אחד לא ידע להתעסק איתן".
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד 5G
מחאה נגד 5G
מחאה נגד 5G
(צילום: AFP)
במהלך יותר משני עשורים של קריירה, מלר עברה בתפקידים בכירים בחברת הייעוץ אבנת, בסטארט-אפ הישראלי יוריקיפאי שנרכש על ידי CA, ובהמשך גם ב-HPE. לפני שנתיים הגיעה לבריטיש טלקום, ואת עבודתה היא עושה ממילאנו שבאיטליה.
איך איטליה שורדת את הקורונה? "היום המצב הוא כמעט רגיל, אבל תחת מגבלות. יש אנשים ברחובות, העסקים פתוחים, עדיין אנשים נמנעים משימוש בתחבורה ציבורית ורואים יותר מכוניות פרטיות והרבה מאוד אופניים. אפשר לנהל סוג של שגרה שמזכירה משהו מהחיים שלפני. מה שהיה בשיא היה מאוד לא נעים. היינו סגורים, הרמטית, כמה חודשים בבית. אחרי תקופה של חודש בתוך סגר, אנחנו רואים שהמספרים ממשיכים לעלות. היו תחושות של תסכול ורגעים של ייאוש".
מה היה הכי קשה מבחינתך בתקופה הזו? "לי באופן אישי, בתור אישה שהיא גם אמא לילד בן 3, היה הקושי של הג'אגלינג עם ילד שהוא עוד לא עצמאי לגמרי. גם בן-זוגי עובד בתחום הסייבר, ושנינו נאלצנו גם לעבוד מהבית וגם לתמרן עם הילד, זה היה מבחינתי הכי קשה".
למלר תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן, ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות בהייטק מהטכניון. לאורך הקריירה שלה היא התנסתה גם באזורים הטכניים יותר, אבל גם באזורים העסקיים. "החלטתי שיותר מעניין אותי להתפתח לכיוון העסקי ולקחת תפקידים ניהוליים. לא היה לי הרקע הנכון, כי למדתי מתמטיקה ומדעי המחשב, לא היה לי מושג בכוח-אדם, בפיננסים, אז השלמתי את זה בטכניון. הבנתי שאותי יותר מעניינת דווקא האינטרקציה העסקית עם לקוחות, ולשם לקחתי את הקריירה שלי בצורה מאוד מודעת".
מה קרץ לך בהצעה מבריטיש טלקום? "זו חברת ענק, אחת מהפורצ'ן 500, חברה שעוסקת בהרבה תחומים ושפעילה ב-180 מדינות. מצאתי שהיא מיוחדת בשני תחומים מרכזיים: העובדה שמדובר בספקית תקשורת מאפשרת לי גישה לרשת עצמה, לראות מה עובר, לקבל יכולות ניתוח, זו נגישות מרתקת למי שעובד בתחום של סייבר. הדבר השני הוא שהחברה איחדה את הסקיוריטי הפנימי עם החיצוני. זה אומר שמלבד האבטחה בתוך החברה אני מתעסקת גם עם אבטחה של לקוחות חיצוניים. אנחנו עובדים רק עם חברות ענק בינלאומיות, וזה אומר שטווח האיומים רחב ומאתגר במיוחד. השילוב של אבטחה חיצונית ופנימית יוצר סינרגיה מטורפת שיש לה ערך גבוה בשוק".
3 צפייה בגלריה
חנויות מנד וואנזו
חנויות מנד וואנזו
איסור שימוש ברכיבים של וואווי
(צילום: רויטרס)
איך הקורונה השפיעה על הפעילות של החברה? "כשהתחיל המשבר הגבנו בצורה מאוד מהירה, לא היה הרבה זמן לחשוב. בדיעבד, הגבנו בצורה טובה. מהר מאוד העברנו את כל העובדים לעבוד מהבית. זה אומר שאם בעבר קישוריות VPN שימשה בממוצע כמה אלפי עובדים בו-זמנית, פתאום נאלצנו להתמודד עם 80 אלף עובדים. זה הצריך תגבור ארכיטקטורה וציוד שאנחנו משתמשים בו. ראינו כאמור גם עלייה במתקפות סייבר, הרבה פשיעה שניצלה את המצב, מתקפות פישינג שהתחזו לארגון הבריאות העולמי או הונאות שהתחזו לסלבריטאים כמו שראינו במתקפה על טוויטר. בנוסף לזה, החברה השתתפה בהקמה של בתי-חולים בחירום, סיפקנו בעיקר תשתיות והקמנו ביחד עם עוד כמה חברות תשתית מחשוב ותקשורת בכלום זמן. התקופה הזו גם זימנה מתקפות על תשתיות קריטיות - ובתי-חולים הם חלק מרכזי בדבר הזה".
אבל לא רק נגיף הקורונה מהווה מכשול מתוצרת סין. בחודש שעבר הודיעה ממשלת בריטניה כי על ספקיות התקשורת חל איסור לרכוש רכיבים עבור תשתיות 5G מהענקית הסינית וואווי, וכי אלה הקיימים צריכים להיות מוחלפים בתוך שבע שנים. ההחלטה מגיעה בהמשך למסע החרם שהוביל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כנגד וואווי, בטענה כי היא מהווה סיכון ביטחוני לאומי. כספקית 5G פעילה בבריטניה, בריטיש טלקום היא אחת הנפגעות הבולטות של ההחלטה הממשלתית.
איך בריטיש טלקום מתמודדת עם האובדן של וואווי? "החברה נמצאת בלב של הסיפור הזה, וההחלטה האחרונה לצמצם את השימוש בהחלט משפיעה עלינו. יותר מזה אני לא יכולה להגיד".
לפני חמש שנים הקימה מלר יחד עם חוקרת הסייבר קרן אלעזרי את Leading Cyber Ladies, קבוצת נטוורקינג לנשים שמנסות להתברג בתחום. "זה התחיל מתוך מחשבה שיש המון נשים בתפקידים בכירים בתחום, אבל לא יודעים שהן שם. חשבנו לאגד אותן וליצור קבוצה שהמטרה המרכזית שלה היא נטוורקינג ועזרה הדדית. כשהקבוצה גדלה הבנו שיש עוד נושא שחשוב לטפל בו - השלבים המוקדמים של הקריירה. של עזרה בהשתלבות בתפקיד ראשון, ייעוץ לגבי הסבה מקצועית והנחיה. כיום יש לנו קבוצות גם בטורונטו ובניו-יורק".
איפה נמצאים היום החסמים עבור נשים בתעשייה? "מהזווית שלי אני רואה שיפור משמעותי בהשתלבות של נשים בתפקידים טכניים. המקום שבו יש עדיין פער עצום, זה התפקידים הבכירים יותר, משרות של חברי הנהלה שבהן יש נוכחות כמעט אפסית של נשים. אז אם באמת אחרי הרבה עבודה מאומצת נשים משתלבות יותר בטכני, במחקר ופיתוח, עדיין המשרות הבכירות מאוישות על ידי גברים. מרבית התסכול שלי מגיע משם, וזה מבחינתי הקרב הבא".