אם יש תעשייה שהרוויחה מהקורונה ובגדול, זו תעשיית הרחפנים העולמית. הגיקים האלה, שעד עכשיו השתעשעו ברחפנים, מוצאים את עצמם לפתע כחלק ממשימות שיטור וביון, הובלות מסובכות ללא מגע אנושי ואפילו איתור חולי קורונה חמקמקים. איך שהמשבר הזה נגמר, הם בדרך להפוך לבוננזה טכנולוגית.
יש רק כמה מכשולים שמסתמנים בד בבד עם הגאות בעסקי הרחפנים. אחד מהם הוא הפרטיות. אם עד עכשיו חששנו ממצלמות חוצות ומעקב באינטרנט, עכשיו אפשר כבר להתחלחל מרחפנים ממשלתיים או פרטיים שירגלו אחרינו מגובה רב. בארה"ב הוויכוח הזה כבר בעיצומו וכבר השבית פרויקט אחד.
ויש גם העניין הפעוט של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, והפרנויה האמריקאית מפני ריגול סיני. אז אחרי שהאמריקאים חיבלו בעסקיה של חברת האלקטרוניקה וואווי הסינית, עכשיו הם מתמקדים ברחפנים של DJI הסינית, בטענה שהיא מרגלת אחריהם ומעבירה מידע מודיעיני לשלטונות סין.
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה DJI
רחפנים בקורונה DJI
רחפן DJI Mavic. בשירות המאבק בקורונה
(צילום: DJI)

הרחפנים גויסו למאבק בקורונה

בסך הכול הרחפנים נראים כמו טכנולוגיה מגניבה ושימושית לתקופת הקורונה. למשל בעיירה רת'דרינך שמצפון לדבלין שבאירלנד השיקו שירות מגניב: הובלת בירה וצ'יפס מפאב McKeever’s בן 152 השנה, שבמרכז העיירה, ועד לבתי הלקוחות. בישראל עמלה חברת פלייטרקס (Flytrex) על שירות להובלת מזון מהיר לבתי לקוחות באזור השרון. באזור סן פרנסיסקו החלה כבר חברת Dive Delivery לשגר באמצעות רחפנים חבילות בריאות שכוללות שתי מסכות KN95 ובקבוק אלכוג'ל במחיר 12 דולר, כולל המשלוח.
אבל יש גם שימושים חשובים יותר. חברת הסטארט-אפ מנה-ארו (Manna Aero) מאירלנד, שפיתחה רחפנים מיוחדים לביצוע משלוחים אוויריים, עשתה עכשיו הסבה למשלוח תרופות ועזרים לסיוע לקשישים. בפלורידה שבארה"ב החלה חברת המשלוחים UPS לבצע משלוחי תרופות לכפרי דיור מוגן מצפון לאורלנדו. הרחפן נוחת במרכז המתחם, ומשם מובילים את התרופות ברכבי גולף עד לבתי הקשישים.
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה UPS
רחפנים בקורונה UPS
רחפנים בקורונה UPS
(צילום: UPS)
העיר צ'ולה ויסטה, שבמחוז סן דייגו שבקליפורניה, גייסה רחפני DJI Mavic מצוידים ברמקולים, כדי להגיע לקבוצות דרי רחוב, שמתקבצים באזורים נידחים מוקפי צמחייה עבותה. הרחפנים שימשו כדי לאתר את קבוצות ההומלסים ולהודיע להם באמצעות רמקול על שירותי סיוע הנמצאים בקרבת מקום. מתברר שרק מעטים נענו לקריאות.
בבריטניה החלו להשתמש ברחפנים כדי להעביר אמצעים רפואיים לאיי התעלה. שירות ראשון של רחפנים דמויי מטוס החל לפעול בין המפשייר לבין בינסטד שעל האי ווי. מסקוטלנד יוצא שירות דומה בין אובן שמצפון לגלאזגו אל האי מאל.
חברת זיפליין (Zipline) האמריקאית פועלת באפריקה כבר מספר שנים ומפתחת שירות תובלה באמצעות רחפנים, מתוך כוונה להפעילו בארה"ב בשנה הבאה. בשבועות האחרונים היא עברה לבצע משלוחי בדיקות קורונה באוויר: ארבעה הרחפנים המהירים דמויי המטוס שלה, מעבירים את הבדיקות מאזורים כפריים ברואנדה לאקרה הבירה, טיסה של פחות משעה לעומת כמה ימים ברכב.
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה Zipline
רחפנים בקורונה Zipline
רחפן Zipline מצניח משלוח בדיקות קורונה
(צילום: Zipline)

עוקבים אחרינו מהשמיים

השימוש העיקרי ברחפנים שנקשר לימי הקורונה הוא כאמצעי שיטור ואכיפת בידוד. בישראל נעשו כמה ניסיונות על ידי עיריות ועל ידי המשטרה אבל אלה נפסקו ככל הידוע. בסין, לעומת זאת, הרשויות השתמשו ברחפנים כבר בחודש פברואר כחלק מהסגר המוחלט שהם כפו על מחוז ווהאן, והם ממשיכים בשימוש זה עד היום. רחפנים שימשו משטרות גם באיטליה, ספרד, פורטוגל, בריטניה ועוד.
בארה"ב המשטרה ריחפה מעל חופי רחצה וגירשה מפירי עוצר והיא גם התגאתה בשימוש ברחפן המצויד במצלמת אינפרה-אדום (FLIR), שמאפשרת לזהות אנשים עם חום גבוה (שנראים אדומים), לעומת אנשים עם חום רגיל (שנראים כתומים). רחפנים כאלה נמצאים בשימוש בניו יורק ובפלורידה.
במדינות ערב כמו ירדן, כווית, איחוד האמירויות ומרוקו הרחפנים הם להיט אמיתי. ברבט שבמרוקו השתמשו ברחפני DJI כדי לתצפת גגות בתים ולזהות התקהלויות בזמן הרמאדן. הרשויות במרוקו גם השתמשו ברחפני ריסוס כדי לחטא איזורים מרכזיים. בירדן ובערב הסעודית השתמשו ברחפנים לחישת טמפרטורה מרחוק כדי לזהות אנשים שעלולים להיות חולים בקרב ההמון.
הודו נמצאת תחת סגר מוחלט בימים אלה והמשטרה נעזרת ברחפנים למרדף אחרי מפירי עוצר על גגות בתים ובסמטאות חשוכות. עכשיו החלו בהודו להפעיל רחפנים של הסטארט-אפ סקיילארק (Skylark) האמריקאי, שמאפשרים לזהות אנשים ממרחק של עד קילומטר. הנתונים מעובדים על ידי מערכת בינה מלאכותית והמשטרה מקבלת דיווח על כל התקהלות וגם על אי שמירת מרחק בין אנשים.
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה Skylark
רחפנים בקורונה Skylark
כך עובדת המערכת של Skylark
(צילום: Skylark)
השוטרים במשטרת דרבישייר שבבריטניה אולי קצת פספסו את הפואנטה כשצילמו הפרות בידוד בפארקים באמצעות רחפנים והעלו לפייסבוק סרטונים שבהם נראים פניהם של אנשים שעושים תרגילי כושר, מעין שיימינג בחסות החוק. אבל לא קשה להבחין שמשטרות בעולם מרוצות מההזדמנות שניתנה להן לבחון את יכולות הרחפנים. הקורונה היא הצדקה טובה, אבל הטכנולוגיה תישאר אחרי הקורונה, אולי תשמש למעקב אחר משתתפי הפגנות או לזיהוי התנהגות חשודה ברחובות.
בארה"ב הוויכוח על רחפני המעקב כבר בעיצומו. תשאלו את המתנדבים שהטיסו רחפן לאורך נהר ההדסון בניו יורק והזהירו אנשים שלא שמרו על ריחוק חברתי. משטרת ניו יורק מיהרה להצהיר שאין לה כל קשר לפעילות זו ורשות התעופה האזרחית האמריקאית (FAA) פתחה בחקירה בחשד להפרת החוק מצד המתנדבים.
אחד המאבקים שעלה לכותרות הוא פרויקט "רחפן המגפה" (pandemic drone) של חברת דרגנפליי (Draganfly) הקנדית. החברה פיתחה עם אוניברסיטת דרום אוסטרליה מערכת זיהוי מרחוק של נתוני בריאות כמו חום, קצב הלב וקצב הנשימה, שמוטסת על גבי רחפנים, ומאתרת חולים. בחודש שעבר החלה החברה בפיילוט בעיירה ווסטפורט שבקונטיקט, שמטרתו הייתה לזהות שמירת מרחק בין אנשים ולאתר חולים מרחוק.
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה Dragonfly
רחפנים בקורונה Dragonfly
רחפן המגפה של Dragonfly
(צילום: Dragonfly)
הניסוי הופסק בתוך כמה ימים. ארגוני זכויות אדם הציפו את התקשורת ואת הרשתות בדיונים סוערים, שבהם הובעה דאגה מחדירה לפרטיות ומהיעדר שקיפות: איפה ייאסף המידע ואיזה שימוש ייעשה בו. בארה"ב מתייחסים לפרטיות ברצינות והרשויות נענו ללחץ וסגרו את הפרויקט.
לא רק בארה"ב. בפריז עתר ארגון לזכויות אדם נגד הרשויות, שעושות שימוש ברחפנים כדי לאתר מפרי בידוד ולאכיפת ריחוק חברתי. בשבוע שעבר החליט בית המשפט לדחות את העתירה וסירב לאסור על שימוש ברחפנים למעקב אחר האוכלוסייה. כעת מתכוונים הארגונים העותרים לערער על הפסיקה לערכאה גבוהה יותר.
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה Dragonfly
רחפנים בקורונה Dragonfly
כך מזהים מרחפן אדם משתעל
(צילום: Dragonfly)
הבעיה היא שלא רק המשטרה פוגעת בפרטיות, גם בעלי רחפנים פרטיים. בבריטניה המשטרה יצאה למצוד אחר מפעילי רחפנים כאלה, בעקבות תלונות שרחפנים טסים בקרבת בתים ואנשים ומסכנים אותם. זה עוד כלום לעומת מה שעשה טראביס ווינטרס, עובד מפעל המזון באטרפילד שבמינסוטה, שירה ברחפן שטס מעל המפעל והשמידו. מתברר שהמטיס היה פעיל חברתי שביקש לצלם שחיטת עופות המונית. כעת צפוי ווינטרס לעמוד לדין פלילי באשמת גרימת נזק לרכוש ושימוש פזיז בנשק בתחומי העיר.
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה DJI
רחפנים בקורונה DJI
האם הרחפן של DJI מרגל אחרינו?
(צילום: DJI)

ארה"ב נגד DJI

האם חברת הרחפנים DJI מרגלת אחרי ארה"ב? המתח בוושינגטון הולך ומתגבר. 14 חברי קונגרס רפובליקנים בהובלה של מאט גץ מפלורידה שיגרו מכתבים למשרד המשפטים ולמשרד לביטחון המולדת בדרישה לחקור את השימוש של הממשל האמריקאי ברחפני DJI.
חברי הקונגרס מזהירים שייתכן שהרחפנים של DJI אוספים מידע על תשתיות אמריקאיות ומשגרים אותו לממשל הסיני. במכתב מצוטט דו"ח של המשרד לביטחון המולדת מ-2017 ובו נכתב: "קרוב לוודאי שרחפני DJI מספקים מידע על מתקני תשתית חיונית אמריקאיים ועל כוחות הביטחון האמריקאים לממשל הסיני".
8 צפייה בגלריה
רחפנים בקורונה מאט גץ
רחפנים בקורונה מאט גץ
חבר הקונגרס מאט גץ (מימין) מטיח האשמות ב-DJI
(צילום מסך)
צבא ארה"ב החליט כבר ב-2017 לעצור כל עסקאות הרכש מהחברה הסינית ומשרד הפנים האמריקאי קרקע את כל הרחפנים שלו שאינם מתוצרת אמריקאית בינואר השנה. DJI מצידה חזרה והצהירה שאין לה שיג ושיח עם הממשל הסיני וכמובן שהיא אינה עוסקת באיסוף מידע בסתר.
למעשה הטריגר להתעוררות הוויכוח היה חברת DJI עצמה, שהכריזה בחודש מרץ על יוזמת סיוע לקורונה, שבמסגרתה היא סיפקה מאה רחפנים ל-45 ארגוני ביטחון וכבאות ב-22 מדינות בארה"ב. אולי זו אכן תוכנית הסיוע הגדולה ביותר הפעילה היום בעולם, כפי שטוענת DJI, אבל היא גם הביאה לפתחה את הצרה הגדולה ביותר שיכלה לדמיין.
מה שעשוי לסייע ל-DJI הוא הפוליטיקה האמריקאית. היוזמה לאסור על שימוש ברחפני DJI משויכת לצד הרפובליקני של המפה בלבד. ומכיוון שהדמוקרטים מהווים את הרוב בקונגרס, ככל הנראה היוזמה לא תצלח. החלק המשעשע הוא, שגם אם יחליטו בארה"ב להחרים את DJI, איש אינו יודע איפה מופעלים הרחפנים שלה, והחברה מדווחת על ביקושי שיא מגופי ממשל בכל רחבי ארה"ב.