בכל מה שקשור לרגולציה על ענקיות טכנולוגיה - עיני העולם נשואות בימים אלה לאוסטרליה. בשבוע שעבר העביר הפרלמנט האוסטרלי גרסה מרוככת לחוק המחייב את גוגל ופייסבוק - דואופול הפרסום הדיגיטלי, להגיע להסכמי חלוקת רווחים עם ארגוני חדשות ועיתונות מקומיים. השאלה אם וכיצד אפשר לאלץ את ענקיות הטכנולוגיה לשלם על תוכן שהן מסייעות להפיץ בפלטפורמות שלהן עודנה שנויה במחלוקת, אבל יש מדינות נוספות שכבר לוטשות עיניים אל ההסכם הבלתי שגרתי באוסטרליה, ורוצות גם.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג וסונדר פיצ'אי על רקע מפת אוסטרליה
מארק צוקרברג וסונדר פיצ'אי על רקע מפת אוסטרליה
המנכ"לים של פייסבוק וגוגל, מארק צוקרברג וסונדר פיצ'אי
(צילום: shutterstock, AP)

תקציר הפרקים הקודמים:

  • הפרלמנט האוסטרלי גיבש בחודשים האחרונים הצעת חוק שלפיה פייסבוק וגוגל צריכות להגיע להסכמי חלוקת רווחים עם גופי עיתונות מקומיים.
  • גוגל איימה לחסום את שירותיה ביבשת, אך בסופו של דבר חתמה על שורת הסכמים עם כמה ארגוני חדשות מובילים, בהם ניוז קורפ של רופרט מרדוק.
  • פייסבוק איימה וגם קיימה: במשך כמעט שבוע נחסמו כל התכנים העיתונאיים עבור המשתמשים באוסטרליה, ועל הדרך נחסמו בטעות גם עמודים של ארגוני בריאות, רשויות ממשלה ורשויות חירום.
  • פייסבוק התנצלה על הטעות, חזרה בה, וגם שבה לשולחן המשא ומתן הפרלמנטרי.
  • אוסטרליה העבירה בסופו של דבר גרסה מרוככת של החוק.
החשש המרכזי של פייסבוק וגוגל בהקשר להצעת החוק האוסטרלית היא הפן התקדימי שלה. ענקיות הטכנולוגיה לא נוהגות להפריש רווחים עבור תכנים עיתונאיים שמשותפים בפלטפורמות שלהן, והסיבה המרכזית להתנגדות הייתה פחד מאפקט דומינו שיוביל גם מדינות נוספות להעביר רגולציה דומה. במקומות מסוימים, החשש הזה כבר מתממש.
בחודשי האחרונים ניהלה גוגל משא ומתן מול לובי העיתונות והמידע הצרפתי המייצג את גופי התקשורת במדינה, במטרה לייצר מודל חלוקת רווחים מקובל על כל הצדדים. בסוף ינואר הודיעה ענקית הטכנולוגיה כי תחל לשלם לגופי עיתונות במסגרת הסכמי רשיונות ייחודיים. גופי התקשורת יקבלו תשלום שמהווה נגזרת של כמות התכנים שהם מספקים, מדד הטראפיק - כמה קוראים הם מביאים, והערכת התרומה שלהם ליצירת חדשות מהימנות במדינה.
ההסכם בצרפת נוגע למוצר חדש שגוגל משיקה בשם News Showcase. מדובר במוצר ייעודי למכשירי מובייל שמרכז בתוכו קטעים ממאמרים עיתונאיים וטקסטים חדשותיים. הקלקה על קטעי החדשות מובילה את המשתמשים לאתרי החדשות עצמם. גוגל רואה במוצר העיתונאי החדש כלי משמעותי לתמיכה בתוכן חדשותי ועיתונאי, ומסגרת שלתוכה אפשר לייצר מודלים של חלוקת רווחים עם יוצרי התוכן.
3 צפייה בגלריה
עיתונים אוסטרליים ואפליקציית פייסבוק
עיתונים אוסטרליים ואפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק על רקע עיתונים אוסטרליים
(צילום: EPA)
שלושה שבועות אחרי ההודעה על ההסכם של גוגל בצרפת, גם העיתונות הבריטית מקבלת הסכם דומה לקראת השקת המוצר העיתונאי החדש של גוגל. כ-120 גופי תקשורת וחדשות בממלכה המאוחדת חתמו על רשיונות שמאפשרים לגוגל להשתמש בתכנים שלהם בתמורה לתשלום. בנוסף, גוגל תציע במסגרת המוצר החדש גישה גם לתכנים עיתונאיים נבחרים שנמצאים תחת חומת תשלום, ובכך תעודד הרשמה בתשלום לשירותי התוכן של ארגוני החדשות.
המוצר החדשותי של גוגל מושק בימים אלה במקומות נוספים בעולם, כולל אוסטרליה וצרפת כמובן, אבל גם גרמניה, קנדה, ברזיל ויפן. ענקית הטכנולוגיה פועלת לקידום משא ומתן מול ארגוני חדשות גם במדינות אלה.

קנדה רוצה גם

מי שרוצה רגולציה של ממש - זו קנדה, שפועלת בחודשים האחרונים ליצירת מתווה דומה לזה האוסטרלי, שבמסגרתו יחוייבו ענקיות הטכנולוגיה להגיע להסכמי רשיונות מול גופי חדשות במדינה. העברת החוק האוסטרלי מאיצה את התהליכים, ועל פי דיווח של רויטרס מהשבוע האחרון, פייסבוק מנהלת כעת מגעים מול גופי תקשורת קנדיים במטרה להגיע להסכמי חלוקת רווחים ותשלום על תוכן עוד לפני שתבשיל הצעת החוק.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו עצרת בחירות
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו עצרת בחירות
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. הרגולציה בדרך
(צילום: EPA)
גם באיחוד האירופי יש הרבה התעניינות סביב החוק האוסטרלי. בהיותו אחד הגופים העולמיים החזקים בכל הנוגע לרגולציה על ענקיות טכנולוגיה, באיחוד לוטשים עיניים גם לתשתית שהוצבה באוסטרליה ולמאזן הכוחות הבלתי הוגן בין גופי חדשות ותקשורת לבין תאגידים כמו גוגל ופייסבוק. בימים אלה פועלים באיחוד לגיבוש הצעת חוק שנשענת במידה מסוימת על החוק האוסטרלי.
אי אפשר להתעלם מהמומנטום: בשנתיים האחרונות ענקיות הטכנולוגיה ניצבות בפני ביקורת גוברת - גם ציבורית וגם רגולטורית. בארה"ב ובאיחוד האירופי מתנהלות תביעות כנגד ענקיות הטכנולוגיה, הקוראות לפרק אותן מכוחן ולשים סוף לפרקטיקות האנטי-תחרותיות שהן נוקטות; רגולציית ה-GDPR האירופית העוסקת בפרטיות דיגיטלית נכנסה לתוקפה; וגם הקורונה, מערכת הבחירות בארה"ב, המחאות בעולם והסכנות שבהפצת פייק ניוז - תורמים להבנה ההולכת וגוברת שיש לרסן את הענקיות. הסיפור של תשלום לגופי חדשות הוא רק חתיכה אחת מהפאזל, אבל חתיכה חשובה למדי שמסמנת את היכולת להציב חסמים לתאגידי הענק, גם כשזו נראית כמו משימה בלתי אפשרית.