בשבועות האחרונים שתיים מענקיות הטכנולוגיה הגדולות והרווחיות ביותר - אפל ופייסבוק, לא מחמיצות הזדמנות להחליף מהלומות: המנכ"לים, טים קוק ומארק צוקרברג, נדרשו רק לפני חודש להתגונן מפני האשמות המחוקקים בארה"ב, במהלך שימוע בקונגרס שהוקדש למונופוליזציה של החברות - כל אחת בתחומה. למרות זאת, אפל ופייסבוק - והאנשים העומדים בראשן, מנהלים יריבות לתפארת, לפחות כלפי חוץ.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג וטים קוק
מארק צוקרברג וטים קוק
מארק צוקרברג וטים קוק
( AP, Shutterstock)
החדשות האחרונות קשורות בהתבטאות של צוקרברג מהשבוע שעבר: במהלך פגישת עובדים בפייסבוק, התייחס המנכ"ל והמייסד לחנות האפליקציות של אפל - האפסטור. הוא אמר כי לאפל יש "אחיזת חנק ייחודית כשומרת הסף של מה שנכנס לתוך טלפונים", והוסיף כי האפסטור "חוסם חדשנות, חוסם תחרות ומאפשר לאפל לגבות עמלות מונופוליסטיות".
שורשי הסכסוך נטועים שנים אחורה. במהלכן, צוקרברג וקוק נהגו להתכתש בצורה פומבית למדי. אלה הדוגמאות הבולטות:
● בריאיון משנת 2014 אמר קוק: "כולם צריכים לשאול את עצמם איך חברות מרוויחות כסף? צריך לעקוב אחרי הכסף. ואם הן מרוויחות באמצעות איסוף הררים של מידע אישי, אתם צריכים להיות מודאגים. אתם צריכים להבין לעומק מה נעשה עם המידע שלכם". הוא רמז כמובן, לחברות כמו גוגל ופייסבוק, שמייצרות רווח ממידע של משתמשים.
● צוקרברג לא נשאר חייב. בריאיון איתו, תקף בחזרה: "רק בגלל שחברה עושה רווח מפרסום דיגיטלי לא אומר שהיא לא חושבת על טובת המשתמשים שלה. אנשים חושבים שאם הם משלמים כסף לאפל אז זה אומר שהחברה רואה רק את טובתם? אם אפל הייתה רואה את זה ככה - היא הייתה מוכרת מוצרים הרבה יותר זולים".
● ב-2018 נחשפה פרשת "קיימברידג' אנליטיקה" במסגרתה התברר כי פייסבוק שיתפה מידע פרטי על 87 מיליון משתמשים - גם ללא ידיעתם והסכמתם, מידע ששימש בין היתר לצורך טירגוט מודעות פוליטיות לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב שנתיים קודם. קוק קפץ על האירוע כמוצא שלל רב. הוא התראיין ושיתף כי לתפיסתו, פייסבוק רואה במשתמשים שלה מוצר בלבד, ואמר "אצלי זה לא היה קורה".
3 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
אצלו זה לא היה קורה. טים קוק בשימוע בקונגרס
(צילום: רויטרס )
● צוקרברג החזיר וקרא לקוק "חלק לשון". הוא טען שצריך לטפל בתסמונת שטוקהולם שמובילה צרכנים להאמין שאם הם משלמים יותר כסף לאפל - אז לחברה אכפת מהם. "זה פשוט מגוחך".
● באותה שנה, במהלך כנס המפתחים של אפל, הודיעה החברה כי בכוונתה לחסום את כפתורי ה"לייק" של פייסבוק בכל מקום שהוא לא הרשת החברתית עצמה, ובכך לא לאפשר מעקב אחר פעילות המשתמשים ברשת. באותו כנס נעשתה הדגמה עם דפדפן "ספארי" של אפל, כשהוא חוסם את הכתובת של פייסבוק משימוש בקובצי עוגיות ובדאטה.
● בהמשך לכך, נחשף בתחקיר של הניו-יורק טיימס כי צוקרברג הורה לכל בכירי פייסבוק לעבור משימוש באייפון לשימוש באנדרואיד. בפוסט תגובה בבלוג הרשמי של פייסבוק, אנשי הרשת החברתית כתבו כי ההמלצה לעבור לאנדרואיד קשורה בהיותו סמארטפון עם מערכת ההפעלה הפופולרית בעולם.
● בשנה שעברה נחשף כי פייסבוק הפעילה אפליקציית מחקר, המבוססת על רכישת "אונבו" הישראלית, ובאמצעותה עקבה אחר הרגלי שימוש של ילדים ובני נוער בטלפונים החכמים. אפל הסירה אותה מחנות האפליקציות שלה בטענה כי היא מפרה את הכללים, ואף הטילה סנקציה משמעותית כשחסמה את המפתחים של פייסבוק משימוש בכלי בדיקה ואבחון בפלטפורמה.
● בחודש שעבר הכריזה פייסבוק כי אפל לא מוכנה לוותר על עמלת 30 אחוזים שלה באפסטור גם עבור שירות חדש של הרשת החברתית, שמיועד לאפשר לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לגבות כסף על אירועים ישירות בפלטפורמה מלקוחות. בפייסבוק טענו שאפל נוגסת באופן הזה ברווחים של עסקים קטנים.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
המשתמשים של אפל סובלים מתסמונת שטוקהולם. מארק צוקרברג
(צילום: AP)
בלב ההתכתשות יש שני צירים מרכזיים שמתנגשים. אפל ופייסבוק בעצם מתווכחות על פילוסופיה עסקית ועל מודל כלכלי: הראשונה חרטה על דגלה פרטיות בכל מחיר, ומתכוונת לזה מילולית; השנייה הגדירה מחדש את המשמעות של "רשת חברתית" ובחרה לעשות את זה בחינם, לטענתה מתוך שליחות.
מצד אחד, היריבות הזאת עשויה לסייע ולצייר תמונה של שוק תחרותי: קוק וצוקרברג - במילים ובפעולות שלהם אחד מול השני, מדגימים גישות מנוגדות ומאבקי כוח ושליטה של ממש. כל אחד מהם מגבש יותר ויותר את הפילוסופיה שלו לעומת האחר, כשהסכסוך מאלץ אותם לחדד את המטרות והערכים שלהם.
מצד שני, קשה שלא לראות בשתיים האלה יותר קווי דמיון מאשר שוני. כאמור רק לפני חודש מצאו עצמם קוק וצוקרברג באותו צד של המתרס, יחד עם ג'ף בזוס של אמזון וסונדאר פיצ'אי של גוגל. זמן קצר לאחר מכן, אפל שברה שיא וחצתה שווי של 2 טריליון דולר. היא מתמודדת בחודשים האחרונים עם ביקורת נוקבת סביב העמלות שהיא גובה ממפתחים בחנות האפסטור, עם ענקיות כמו ספוטיפיי ואפיק גיימס - מפתחת המשחק פורטנייט, שהגישו נגדה תביעות באשמת חסימת תחרות.