CES, כנס הטכנולוגיה הגדול בעולם שמתקיים מדי שנה בלאס וגאס, נערך השבוע ורשם הישג משמעותי, כנראה כבר ביומו הראשון: מספר הפעמים שנאמרו בו המלים בינה מלאכותית או AI היה גבוה אפילו מזה שבנאום המפורסם של מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי במאי האחרון, שבו אמר פיצ'אי את צמד המילים 140 פעמים בתוך שעתיים. הנאום ההוא של פיצ'אי הפך בזמנו ללהיט טיקטוק וגם למושא לתחרות שתייה של עובדי גוגל, ששתו כוסית בכל פעם שאמר את צמד המילים, כך על פי השמועות לפחות. אבל בכנס השנה זו לא הייתה הפתעה: בינה מלאכותית היא אחד מהטרנדים המדוברים של השנה החולפת, ובהתאמה גם אחת התמות המרכזיות של הכנס, שבו כל ענקית טכנולוגיה וחברה קטנה הכניסו למוצרים שהשיקו טכנולוגיית בינה מלאכותית.
באולמות האין-סופיים במלונות של לאס וגאס התכנסו 130 אלף מבקרים מכל העולם, ואיתם ענקיות התעשייה, שניצלו את התערוכה כמו בכל שנה כדי לחשוף את פריצות הדרך החדשות שלהן. כ-4,000 חברות ו-1,200 סטארטאפים לקחו בה חלק, ובמגמות המרכזיות אפשר לסמן גם את צמיחת תעשיית האוטו-טק (טכנולוגיות לרכב) וריבוי מוצרים בקטגוריית הלייף סטייל, ובתוך זה גיימינג ומוצרים לבית החכם. בין מכוניות אוטונומיות למסכים שנתלים על המקרר ומספרים מה מצב מגירת הירקות, אספנו כמה מוצרים חדשים שמציגים חזון מעניין, גם אם היפותטי.
5 צפייה בגלריה
הרובוט Moxie והטלוויזיה השקופה של LG
הרובוט Moxie והטלוויזיה השקופה של LG
הרובוט Moxie והטלוויזיה השקופה של LG
(צילום: Brendan Smialowski / AFP, Caroline Brehman / EPA)

ChatGPT בפולקסווגן

במסגרת הבהלה לבינה, פולקסווגן הכריזה על הטמעת ChatGPT במכוניות שלה, שתחל ברבעון השני של 2024 באירופה. הצ'אטבוט יוטמע בעוזר הקולי ויסייע לשלוט במערכת הניווט, מזג האוויר ועוד. בחברה מבהירים שהנתונים לא יועברו לחברת OpenAI, מפתחת ChatGPT, והשיחות עם הצ'אט יימחקו באופן מיידי.
גישה מהירה לצ'אטבוט נקבל גם במחשבים ניידים ונייחים. מיקרוסופט הודיעה לקראת הכנס על מחשבי ווינדוס 11 חדשים שיגיעו עם כפתור Copilot להעלאת הצ'אטבוט ששולב במערכת ההפעלה שלה. התוספת של כפתור כזה למקלדות מקבעת את תפקידם של הצ'אטבוטים במחשבים אישיים, ויצרניות כמו דל ואייסר כבר הכריזו על מחשבים ניידים עם כפתור Copilot חדש.
עוד צורה שבה בינה מלאכותית הופכת לחלק אינטגרלי ממוצרי יומיום הם החידושים שעליהם הכריזה חברת אנבידיה: מעבדים גרפיים (GPUs) חדשים למחשבים אישיים מסדרת GeForce RTX 4070 SUPER, שינגישו כלי בינה מלאכותית למשתמשים. אינטל, בתורה, הכריזה על מעבדי גיימינג חדשים למחשבים נייחים וניידים: סדרת HX מהדור ה-14 כוללת 5 מעבדים חדשים, אחד מהם מכונה בהודעת החברה "מעבד מפלצת", והוא מפותח בישראל, יושק בסוף 2024 ויתחרה ב-M3 של אפל. מדובר ב-Core i149000-HX9, שכולל 8 ליבות ביצועים ו-16 ליבות יעילות.

בולי, מוקסי והרובוט הרגיש

הרובוטים הביתיים ממשיכים להתפתח ולהתמתג על ידי ענקיות הטכנולוגיה כ"בן משפחה חדש", "החבר הכי טוב של הילד שלכם" ו"המטפל המסור של הכלב שלכם". השנה לא היו הכרזות משמעותיות חדשות, אלא שיפורים במוצרים קיימים, רובם סביב בינה מלאכותית. למשל, בּוֹלי (Ballie), הרובוט הצהוב והמתגלגל של סמסונג שהושק ב-2020, שמבקש לעשות עבורכם מטלות קטנות בבית: לשלוח לכם סרטונים והודעות על הנעשה בבית כשאתם בעבודה, לשלוט במוצרי בית חכם אחרים, לשחק עם הכלב. החידוש הוא שמעכשיו, בעזרת מקרן שמותקן בו, הוא ישמש גם כאמצעי בידור. הוא יוכל להקרין עבורכם סרטון כושר בזמן שאתם מתאמנים או להקרין לכלב סרט על ציפור. המקרן שלו מתואר כראשון בעולם שמזהה אוטומטית את היציבה ואת זווית הפנים של אנשים ומתאים את זווית ההקרנה האופטימלית עבורם בכל רגע.
בניגוד לבולי ולמוצרים רבים שמוצגים ברחבי התערוכה ומשמשים רק כ"מוצרים קונספטואליים", את מוקסי (AI Moxie), רובוט הלמידה לילדים שמוגדר כ"חבר ומנטור", אפשר כבר היום לרכוש תמורת 800 דולר באמזון. מוקסי פותח על ידי חברת פורטפוליו של זרוע ההשקעות אלכסה של אמזון, הושק ב-2020, ומאז נוספו לו פיצ'רים והוא אף זכה בפרס החדשנות של הכנס, CES 2024 Innovation. הוא מבוסס בינה מלאכותית ומבטיח לעזור לילדים לתרגל כישורי שיחה, לשפר את הביטחון העצמי ולאפשר סביבת למידה נטולת חרדה ושיפוטיות. כל זה ביצור כחול קטן עם מבט שובה לב, פטפטן אמיתי שמגיב אליכם ואל הילד, אם כי לא בדיוק במהירות, יש לציין. הוא מציע לחשוף את ילדיכם לראשונה לבינה מלאכותית באופן בטוח ולהכין אותם לעתיד, שיצריך מיומנות בהפעלת צ'אטבוטים, ומגיע עם מערכת תוכן הכוללת שיעורים על סבלנות וחברות. בגרסתו החדשה הוא משתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים שיכולה לפרש את המצב הרגשי של הילד דרך הבעות פנים.
5 צפייה בגלריה
הרובוט של LG
הרובוט של LG
Smart Home AI Agent של LG. שם קליט, לא?
(צילום: LG)
Smart Home AI Agent, הרובוט ההולך על שניים של חברת LG, יסתובב איתכם בבית ויעזור לסמן וי על מטלות מציקות ביעילות ובלי יותר מדי הסברים, על ידי איסוף נתונים של חיזוי התנהגות וצורכי לקוח ממוצרי בית חכם אחרים של LG, שעזרו לאמן את הבינה המלאכותית של הרובוט. הוא מזהה פנים והתנהגות ומתאים את עצמו למשתמש הספציפי. הוא יכול לבדר את הכלב, לבצע שיחות חירום, לפטרל על הבית בזמן שאתם לא נמצאים ולהזכיר לכם לקחת תרופות. הוא אפילו אמור לדעת לא להציק לכם כשאתם לא במוד המתאים, על ידי קריאת מצב הרוח שלכם לפי הבעת פנים וקול, מיד כשאתם פותחים הדלת בכניסתכם הביתה. בשלב הראשון נבקש שימציאו לו שם חמוד לפחות כמו של מתחריו.

שקוף בסלון

בגזרת הטלוויזיות, LG הציגה את טלוויזיית ה-OLED האלחוטית והשקופה הראשונה בעולם המיועדת לבית. עד כה מוצבו המסכים השקופים כגימיק לצרכים מסחריים ותעשייתיים. טלוויזיית ה-Signature OLED T משלבת מסך שקוף של 4K OLED עם טכנולוגיית שידור הווידיאו והשמע האלחוטית של LG. למסך השקוף מתלווה גם פאנל אטום שחור, כמו תריס גלילה שעולה ויורד, לחוויית צפייה אופטימלית גם כשאין קיר מאחור.
הטלוויזיה המדוברת זקוקה לכבל חשמלי, אבל מלבדו לא תצטרכו להתעסק עם כבלים נוספים, כי היא תומכת במגוון אפשרויות קישוריות קישוריות לחיבור התקנים מקונסולות משחקים ועד לממירים. הכבל הבלתי נמנע מוצנע בקופסה שחורה בתחתית ולא מעיב על האסתטיקה של המוצר. עדיין אין מחיר או צפי למועד שיווק לצרכנים, אך ללא ספק מדובר בחלומם של מעצבות ומעצבי פנים.
ליין מסכי ה-QNED של LG הם בעלי יכולות עיבוד גבוהות יותר בזכות המעבד החדש, המבטיח שיפור של פי 1.3 בביצועי בינה מלאכותית, פי 2.3 בביצועים גרפיים ומהירות עיבוד מהירה פי 1.6. סמסונג המתחרה הודיעה על השקות של דגמי טלוויזיה חדשים בסדרות מוצרי Micro LED, QLED, OLED ו-Lifestyle, עם הדור הבא של מעבדי AI. בחזית מוצבת טלוויזיית Neo QLED 8K, עם מעבד הבינה מלאכותית החדשני ביותר שפותח בסמסונג, ושיפורים שיתבטאו בחדות גבוהה יותר ומהירות גבוהה פי שניים.
ואם לא שקוף, אז שיהיה כמה שיותר גדול: כבר כמה שנים מתפתחת מגמה של מסכים גדולים מאוד, ו-TCL הסינית לקחה אותה כמה צעדים קדימה. החברה, שידועה בתג מחיר נמוך ביחס למתחרות, חגגה באירוע ההצגה לעיתונאים את טיפוסה למקום השני במכירת מסכים בעולם, והציגה לראשונה את 115 89qm – טלוויזיית ה-MiniLed הגדולה בעולם לטענת החברה, בגודל 115 אינץ', עם טכנולוגיית Quantum Dot. היא מיועדת בעיקר לחובבי הקולנוע הביתי, שיוכלו להיפרד ממקרן הדורש החשכה של חלל החדר. המעבד הוא ה-AIPQ Ultra, המספק תצוגה איכותית יותר מאשר בטלוויזיות הקודמות של החברה.
5 צפייה בגלריה
הטלוויזיה הענקית של TCL
הטלוויזיה הענקית של TCL
115 אינץ'. הטלוויזיה הענקית של TCL
(צילום: טל גלעדי)
בתפיסת החברה, שהיבואן הרשמי של המסכים שלה בארץ הוא SG, מסך של 75 אינץ' נחשב לגודל ממוצע, ומסכים של 98 אינץ' הם כבר לא רק בגדר נישה, בעיקר בגלל המחיר הנגיש – בארץ יכול להימכר מסך כזה בכ-17 עד 20 אלף שקלים.
בתערוכה הציגה TCL גם מסך מחשב תלת-ממדי, שלהביט בו זאת עדיין חוויה עם פוטנציאל לכאב ראש. כמו כן, בשנה הקרובה היא מתכננת להיכנס לעולם הסלולר בארה"ב, וכדי לבלוט היא משיקה את ה-NXTPAPER, תצוגת מסך שמזכירה נייר עיתון ומפחיתה את נזקי האור הכחול של מסכי ה-LCD. המסך מט ולא מבריק, ההחזרים נמוכים יותר ומורידים את עוצמת הבהירות, ובהתאמה את נזקי האור הכחול הידוע לשמצה כמעמיס על העיניים, פוגע בעור הפנים ומחבל בשינה כאשר הוא מעכב את ייצור המלטונין.
הסלולריים של TCL יציעו, מלבד תמחור נוח, גם תצוגת מסך מונוכרומטית, ובהמשך גם מצב ביניים של צבעוניות מופחתת. לפונקציית התצוגה המונוכרומטית יש נראות קינדלית בלתי מפנקת ומגע פחות נעים וחלק על המסך, אך היא מגשימה את ייעודה לגרום לכם להפסיק לגלול, להניח כבר את המכשיר וללכת לישון או לבצע משימות שדחיתם. מוצר שיתאים לילדים ולמכשירים לצורכי עבודה.

להלחין בנהיגה

לא פחות מש-CES הוא כנס של טלוויזיות, בשנים האחרונות, עם עליית עולם האוטומוטיב, הוא הפך גם לכנס של כלי רכב. רובם במתכונת קונספטואלית בלבד ולא יראו בקרוב את הכביש. תעשיית האוטו-טק חוותה שנה של התפכחות מהתחזיות האופטימיות לגבי מעבר לשלב ארבע: רכב אוטונומי בלי הגה, דוושות או נהג, שיעלה על הכביש וישוטט בסביבה עירונית. נשארנו בינתיים עם רעיונות יפים וחלומות גדולים, שאחד מהם הציגה LG עם חשיפת ה-Able-Alpha – הרעיון העכשווי שלה למה שנעשה ברכב בזמן הרב שיישאר לנו מפני שלא נתעסק בנהיגה עצמה. LG מפרשת את הרכב כשלוחה של הבית, ומאפשרת להשתמש בו למטרות כמו עבודה, צפייה בסרטים, התעמלות או קמפינג. בדגם החדש שחשפה בכנס, שמתואר כ"מערה דיגיטלית מעוצבת אישית", ספות העור הפנימיות יכולות גם לפנות זו כלפי זו לטובת סשן גיימינג. יש עמדות הטענה של ציוד הגיימינג, וחיישנים שיעזרו לכם ללקט מידע על הנעשה מחוץ לרכב, כמו דגם ומחיר השמלה של האישה שעוברת במעבר החציה שעל פניו חלפתם כרגע.
5 צפייה בגלריה
Alpha-able
Alpha-able
Alpha-able. תגיע לכביש אי פעם? אנחנו בספק
(צילום: טל גלעדי)
השותפות בין סוני להונדה במכונית הקונספט Afeela EV הולכת שלוש שנים אחורה ואינה חדשה, אבל החשיפה שלהן בכנס השנה הראתה התקדמות נוספת אל עבר החזון, כשנשיא המיזם המשותף איזומי קוונישי נהג במכונית על הבמה ללא הגה, אלא עם בקר פלייסטיישן DualSense. מדובר רק בהדגמה טכנולוגית, וגם פרטים כמו מחיר ותאריך שחרור לשוק נותרו עמומים, חוץ מההבטחה הכללית שהמכונית תצא לדרך ב-2026.
זוקס (Zoox), החברה הבת של אמזון שמפתחת רכבים אוטונומיים, הפכה השנה לחברה הראשונה בהיסטוריה שקיבלה אישורים מוגבלים להפעיל רובוט-טקסי עם נוסעים בכבישים ציבוריים בקליפורניה ובלאס וגאס. ב-CES היא הציגה את הרכב המיועד שלה, והציעה למשתתפים להיכנס לרשימת המתנה ולהיות הראשונים שיתנסו בשירות ההסעות האוטונומי שלה.
ואילו מרצדס בנץ הציגה את ה-MBUX Sound Drive, שפותח בשיתוף הראפר האמריקאי will.i.am, ויהפוך את הרכב שלכם לאולפן הקלטות. חיישנים יזינו נתונים לתוכנה המפרשת את התנועות הבסיסיות של המכונית כצלילים. יש צליל היגוי, צליל בלימה, צליל האצה. מה שאומר שתוכלו להלחין שיר בנהיגה.

העיניים מצלמות

אפל היא סרבנית CES ידועה שכבר שנים לא לוקחת חלק בכנס, אבל להשקות של המוצרים שלה יש אדוות שניכרות גם בו. החודש נפתחה למשל ההזמנה המוקדמת של משקפי Vision Pro בארה"ב – וקשה לפספס את הריבוי של משקפיים חכמים מכל הסוגים בכנס.
סוני וסימנס חשפו משקפי XR (מציאות מורחבת) משלהן, ואילו TCL השיקה את משקפי RayNeo X2 Lite AR, שהיא מבטיחה שיהיו המוצר האידיאלי ל"אנשים בעלי מקצוע טכנולוגי, מטיילים הרפתקנים ונוסעים מתמידים", בזכות הקלילות וחיי הסוללה הארוכים של כמעט יום שלם. המטרה היא להוות חלופה למשקפי הוויז'ן פרו הכבדים של אפל, מוצר אופנתי וטרנדי אך לא פונקציונלי בשום צורה.
5 צפייה בגלריה
CES 2024
CES 2024
CES 2024
(צילום: Ethan Miller / Getty Images)
המשקפיים של TCL כוללים טכנולוגיית microLED ומסוגלים להציג תוכן תלת-ממדי ברזולוציה של 640 על 480 פיקסלים. יש להם מעבד Snapdragon AR1 Gen 1, מצלמת 12 מגה-פיקסל שתגרום לכם להרגיש כאילו העיניים שלכם הן מצלמות, ומקרן בגודל של פחות מסנטימטר – מה ששומר על הקלילות. עוזר הבינה המלאכותית של המשקפיים כולל אווטאר 3D Chatbot, שיספק התראות על שיחות נכנסות, הודעות ופגישות בלוח השנה. המשתמשים יוכלו להחליק את האצבע על פני המסגרת כדי לצלם תמונות או וידאו, להקליט ללא ידיים ולהשתמש באנציקלופדיה האישית של Glasspedia לזיהוי אובייקטים.
נמתין בסבלנות למוצרים, ובינתיים ניאחז ביצירתיות ובמעוף שמאחורי כל אחד מהפיתוחים האלה.
הכותבת הייתה אורחת חברת TCL בכנס