תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, CES, חזרה השבוע לאולמות הכנסים הענקיים של לאס וגאס. בתערוכה משתתפים 130 אלף מבקרים מכל רחבי העולם, וענקיות התעשייה מנצלות אותה מדי שנה כדי לחשוף את פריצות הדרך החדשות שלהן. כ-4,000 חברות ו-1,200 סטארטאפים משתתפים בתערוכה השנה, וקשה מאוד לפספס את התמה שמרחפת מעליה - בינה מלאכותית. לא שזה באמת אמור להפתיע מישהו אחרי ההתפוצצות המטאורית של תחום ה-AI ב-2023.
5 צפייה בגלריה
CES 2024
CES 2024
CES 2024. 130 אלף מבקרים מרחבי העולם
(צילום: Steve Marcus / Reuters)
פולקסווגן, למשל, הכריזה שהיא תהיה יצרנית הרכב הגדולה הראשונה שמטמיעה את ChatGPT במכוניות שלה. הצ'אטבוט הפופולרי יגיע ברבעון השני של 2024 למכוניות של פולקסווגן באירופה, בהן הדגמים החשמליים מסדרת ID וכן טיגואן, פאסט וגולף.
ריפרש
המהפכה האמנותית של הבינה המלאכותית / עם אדי גולדנברג
48:15
ChatGPT יוטמע בעוזר הקולי של פולקסווגן, IDA, במטרה להפוך את השיחות איתו ליותר טבעיות וקולחות. בפולקסווגן אומרים כי ניתן להשתמש בעוזר הקולי כדי לשלוט במערכת האינפוטיינמנט, במערכת הניווט, במיזוג האוויר וכן בשביל לשאול שאלות בנושאים כלליים. למי שחושש מנושא הפרטיות, בחברה מבהירים כי נתונים מהרכב לא יועברו ל-OpenAI וכי השיחות יימחקו באופן מיידי. אין ספק שהנסיעות במכוניות של פולקסווגן כבר לא ייראו אותו דבר.

שובו של הרובוט

וממכוניות - לרובוטים. בולי (Ballie), הרובוט דמוי הכדור של סמסונג, היה אחד הכוכבים הגדולים של תערוכת CES בשנת 2020 אבל נעלם לחלוטין מאז. ארבע שנים אחרי, כשהוא רוכב על טרנד הבינה המלאכותית, עשה הרובוט החביב קאמבק בתערוכה עם עיצוב חדש וכמה שיפורים בהשוואה לדור הקודם.
אז מה בולי בגרסת 2024 יודע לעשות? הוא יכול לדווח לכם מה קורה בבית כשאתם נמצאים בעבודה, לשלוח לכם סרטונים ועדכונים בהודעות טקסט, לעקוב אחריכם ברחבי הבית, לשלוט במוצרי בית חכם, והכי מעניין: הוא כולל מקרן. סמסונג הדגימה בסרטון שפרסמה כיצד בולי מקרין שיחות וידאו ותרגילי כושר על הקיר או סרטון משעשע עבור כלב על הרצפה. הוא יכול אפילו להקרין לכם על התקרה תמונה של החלל, כדי שתוכלו לצפות בכוכבים רגע לפני שאתם נרדמים.
5 צפייה בגלריה
בולי
בולי
בולי. הפעם הוא יגיע לחנויות?
(צילום: CAROLINE BREHMAN / EPA)
סמסונג כאמור הציגה את בולי בפעם הראשונה בשנת 2020, אך הרובוט העגלגל מעולם לא הגיע למדפים. גם הפעם היצרנית הקוריאנית לא הכריזה על מחיר או תאריך השקה, וייתכן מאוד שגם הפעם מדובר בהדגמת יכולות בלבד. ככה זה ב-CES: לא מעט מוצרים מוצגים בתערוכה בשביל למשוך תשומת לב בלי להפוך אי פעם למסחריים.

המשקפיים של סוני

חברות הטכנולוגיה שמציגות בתערוכה לא שכחו את חזון המטאברס, שנדחק בשנה האחרונה לשוליים לטובת תחום הבינה המלאכותית. רגע לפי שאפל משיקה סוף-סוף את משקפי ה-Vison Pro שלה, סוני וסימנס חשפו משקפי XR (מציאות מורחבת) משלהן. מדובר במשקפיים המלווים בשלטים שיתחברו לפלטפורמת המציאות המדומה שסימנס פיתחה, ככל הנראה על בסיס טכנולוגיה של אנבידיה. המוצר מיועד בעיקר ליוצרי תוכן או לתעשייה והוא מאפשר לייצר סביבות מדומות של מפעלים, למשל כדי לפתח קווי ייצור, או לפתח ולעצב מוצרים בלי להזדקק לעיפרון ודפים. ניתן להשתמש במשקפיים גם להדרכה או לסיוע מרחוק.
5 צפייה בגלריה
המשקפיים של סוני
המשקפיים של סוני
המשקפיים של סוני. שם עדיין אין
(צילום: סוני)
כרגע לא ברור כמה המשקפיים יעלו או אפילו מה יהיה השם המסחרי שלהם. סוני חשפה רק שהיא מכנה את המערכת Spatial Content Creation Cystem ("מערכת ליצירת תוכן מרחבי"), אולי אחד הכינויים הכי יבשים אי פעם למוצר של היצרנית היפנית. המשקפיים מצוידים בזוג מסכי OLED ברזולוציית 4K; המעבד המובנה הוא סנאפדרגון XR2+ של קוואלקום שמותקן לראשונה במוצר מסחרי; ויש להם תמיכה מובנית ב-AI (כמובן).
המשקפיים יכולים לשמש בין היתר ליצירת מודלים תלת-ממדיים - כלומר סוג של עט למטאברס - או כאמצעי לתפעול אובייקטים וירטואליים. המשקפיים עצמם מחוברים למחשב כמובן, אך ככל הנראה יכולים לפעול גם באופן עצמאי. בסוני הדגישו שהם מאוד נוחים לשימוש וללבישה. המשקפיים יהיו זמינים לרכישה בהמשך השנה ובחברה מבטיחים לחשוף פרטים נוספים בקרוב.

גיימינג נייד

חברת MSI אולי לא מאוד מוכרת לקהל הרחב כמו לנובו או אסוס, אך מדובר ביצרנית טייוואנית ותיקה שבדרך כלל מתמחה במחשבים מקצועיים או לקהל הגיימרים. הפעם החברה החליטה לענות למתחרות הוותיקות לנובו ואסוס, וגם לסטים, ולהיכנס לתחום החם של קונסולות הגיימינג הניידות. מה הכוונה? בניגוד לקונסולות ניידות מהעבר כמו פלייסטיישן ויטה או נינטנדו סוויץ', הקונסולות החדשות מבוססות במידה רבה על מערכת הפעלה למחשבים ומיועדות להפעיל משחקי מחשב ולא גרסאות לקונסולות.
5 צפייה בגלריה
MSI Claw
MSI Claw
MSI Claw. מתחרה חדשה בתחום הקונסולות הניידות
(צילום: MSI)
כדי לעורר עניין, MSI שיתפה פעולה עם אינטל וכללה בקונסולה שמכונה Claw (הצבת) את מעבדי ה-Core Ultra, זאת בניגוד למתחרות שמבוססות רובן ככולן על מעבדים מתוצרת AMD מסדרת Z1. הקונסולה של MSI היא הראשונה בשוק המבוססת כולה על פלטפורמה של אינטל - מעבד, שבב גרפי ושבב תקשורת מבוסס WiFi 7. כלומר, מדובר על הנייר במפלצת גיימינג קטנה שהינה לצורך העניין מחשב מבוסס ווינדוס 11.
המחירים הם בסדר גודל של מחשב - 699 ו-799 דולר בהתאם לגרסה. היתרון של שימוש במערכת ההפעלה של מיקרוסופט הוא גישה ישירה לכל ספריית המשחקים התואמת ווינדוס הזמינה כיום. כלומר, כל מה שנשאר לגיימר אחרי הרכישה זה להתקין משחקים מהחנות החביבה עליו ולהתחיל לתת בראש. ה-Claw כוללת כמה יתרונות ברמת החומרה: סוללה שעל הנייר היא החזקה ביותר מבין כל המתחרות, מסך FHD בגודל 7 אינץ' בבהירות גבוהה, תמיכה בתקני התקשורת האחרונים של אינטרנט אלחוטי ובלוטות' ו-16 גיגה-בייט זיכרון פעולה. בקיצור, מדובר בקונסולה שמסוגלת לתת פייט רציני ושתעורר בלי ספק עניין רב בקהילת הגיימינג.

11 חברות ישראליות

ויש בתערוכה גם נקודה ישראלית, או ליתר דיוק 11; זה מספר חברות הטכנולוגיה הישראליות שמציגות השנה בביתן הישראלי בתערוכה. לצד הביתן הרשמי, שהוקם על-ידי מכון היצוא, משרד הכלכלה ורשות החדשנות, מציגות עוד עשרות חברות ישראליות בתערוכה בביתנים עצמאיים או בדוכנים כחלק ממתחמי הענק של החברות הבינלאומיות. לדברי דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, יציאת המשלחת ל-CES מדגישה את "היכולות יוצאות הדופן של האקוסיסטם הטכנולוגי של ישראל לספק את הסחורה למרות הכל". מנכ"לית מכון היצוא, נילי שלו, אמרה כי "יש חשיבות, לצד המלחמה, לעודד את הכלכלה הישראלית".
5 צפייה בגלריה
כלי הרכב של Carteav
כלי הרכב של Carteav
כלי הרכב האוטונומי של Carteav
(צילום: Carteav)
לפחות חמש מהחברות הישראליות ב-CES רוכבות על טרנד הבינה המלאכותית: CorrActions פיתחה מוניטור פעילות מוחית, שמונע תאונות דרכים באמצעות ניתוח מבוסס AI של תנועת שרירים לא מודעת במהלך הנסיעה. Nimble Beauty מציעה מכשיר שהוא למעשה "סלון ציפורניים חכם" ועושה שימוש באלגוריתמי בינה מלאכותית ורובוטיקה כדי לסרוק, לצבוע ולייבש ציפורניים במכשיר אחד. Hailo מייצרת מעבדי AI שניתן לשלב במכשירים חכמים, שתוכננו לבצע משימות מורכבות מאוד במכשיר עצמו גם בלי להתחבר לענן.
חברת Resight יצרה "מנוע" בינה מלאכותית למכשירים, שמאפשר להם לייצר במהירות העתק דיגיטלי תלת ממדי של הסביבה הפיזית ("תאום דיגיטלי"). ו-Visionary.ai מאפשרת צילום וידיאו באיכות גבוהה גם בתנאי תאורה חלשים ביותר ובזמן אמת.
בין החברות האחרות בביתן הישראלי - Carteav, שמציעה כלי רכב קטנים אוטונומיים (ללא נהג) להובלת אנשים וסחורות; Arti, שמקלה על הוספת גרפיקה תלת-ממדית לכל וידיאו בלי צורך במיכשור או במיומנות מיוחדים; ו-iRomaScents, שמאפשרת לשלוח הודעות ריח מטלפון או מחשב לצד השני של העולם.