"תנו שמות של להקות איריות!" זעק בעליצות מוביל הקבוצה שכללה כמה משפיעני רשת (ידועים מאוד לסוגם ורובם כאלה שנולדו אחרי שהמציאו את האייפוד), עיתונאיות ועיתונאי אחד. "U2!" צעקתי בקול מעט צרוד - אחרי הכל אני הבומר הקבוצתי. "מה זה הלהקה הזו? יוטיוב?", הסתובב אליי אחד הצעירים במבט שכולו "מה אתה עובד עליי?"
3 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית של גוגל דבלין 2023
בינה מלאכותית של גוגל דבלין 2023
המרוץ של גוגל לבינה המלאכותית ובסוף מגיעים למשרדים שלה בדבלין
(צילום: רפאל קאהאן)

עוד בנושא:

זה השלב שבו עברתי להכרה שלמרות שבראש שלי אני עדיין בן 16, או 20, או 30 או אולי מקסימום 38, למעשה אני זקן בן 49. עם שלייקעס היו שולחים אותי לקולנוע לראות סרטים של הצגות בוקר. מעולם לא חשבתי שאצטרך להסביר למישהו מי זו U2 ולמה היא כל כך ידועה באירלנד ובעולם. בהמשך הסתבר לי שגם שינייד או'קונור, הקרנבריז, ואן מוריסון או אפילו Hozier החדש יחסית (פחות מעשור) לא ממש מצלצלים מוכר לחבריה העליזה.
זו האווירה שבה פעלה המשלחת הישראלית של גוגל למרוץ ה-AI בדבלין שנערך בסוף יוני, יומיים לפני מצעד הגאווה המקומי. הרעיון פשוט, קחו חבורה של אנשי תקשורת מכל הסוגים והמינים: בלוגרי לייפסטייל, יוטיוברים, עיתונאים, פנקו אותם בטיסת אל על ישירה לדבלין (הנה, הצלחתי להשחיל את זה לכתבה) שפועלת שלוש פעמים בשבוע לטובת ההייטקיסטים הישראלים שעובדים בחברות הטכנולוגיה הגדולות בדבלין; ותנו להם לרוץ במשך יומיים כמו עכברים בבומטאון (כנראה עוד משחק מילים שיעבור לרובם מעל הראש) עם כלי ה-AI של גוגל ומשימות להשלים.
3 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית של גוגל דבלין 2023
בינה מלאכותית של גוגל דבלין 2023
דבלין מתכוננת למצעד הגאווה
(צילום: רפאל קאהאן)
הרעיון של החברה הוא שנתנסה בכלים האלה לכבוד החופש הגדול, עונת הטיולים והטיסות היקרות. בחברה עובדים קשה בימים אלה. מיקרוסופט הצליחה להשחיל את עצמה כמובילת הבינה המלאכותית בדעת הקהל העולמית ועכשיו כל המתחרות שלה עסוקות בלהיראות לא פחות חכמות באופן מלאכותי כדי לסגור את הפער וגוגל בראש. זה די הגיוני. צריך לתת לגוגל את מה שמגיע לה - AI הוא תחום עיסוקה העיקרי כבר יותר מעשור ולמעשה הטכנולוגיה משולבת כבר שנים רבות בכל השירותים והאפליקציות שלה בלי שאפילו נשים לב לזה. למעשה, מנכ''ל החברה סונדר פיצ'אי הצהיר כבר ב-2016 שגוגל "חברת AI קודם כל". אז עכשיו גוגל פותחת מבערים כדי להזכיר שהיא היתה כאן קודם.

גוגל הארנב

כל השתלשלשות העניינים מול ChatGPT ומיקרוסופט, יש בזה קצת ממשל הארנב והצב, כאשר הארנב כאן הוא גוגל. במשך שנים התגאו בחברה בכל כנס אפשרי ביכולות השירותים שלה המבוססים בינה מלאכותית. למשל שירות גוגל תמונות. מכירים את השילובים של תמונות מכל מיני שנים עם הפנים של הילדים שמופיעים לכם מדי פעם? מבוסס AI עם זיהוי פנים ומיקום. נוהגים לערוך תמונות גרועות עם האפליקציה תוך כדי שאתם מחשיבים את עצמכם לכל הפחות צלם מקצועי? גם AI. ויש את זה בכל מיני מקומות. אבל מרוב שיש AI בגוגל, שכחו קצת בחברה לספר על זה. וכאן נכנסה מיקרוסופט הצבה עם OpenAI וכולם שכחו מגוגל והשטויות שלה.
טוב, אפשר לסלוח לה. היא לא מאוד חזקה בלספר על עצמה. היא סיפרה לכולם שהיא לא רעה ואל תהיו רעים, ואז המנכ''ל שלה אריק שמידט זרק שהפרטיות מתה ותשכחו מזה שלא יעקבו אחריכם ברשת כדי לדחוף לכם פרסומות. היא כל הזמן מסתבכת עם ניסיונות להציג משהו חיובי ובסוף דוחפים לה ביקורת כמענה. זה לא קל. אצל פייסבוק למשל הביקורת עוברת מעל הראש כי זו חברה שממש רגילה שמתייחסים אליה בחשדנות. מיקרוסופט גם לא מתרגשת מביקורת. אחרי הכל את מסע הכומתה שלה בתחום היא השלימה עוד בשנות ה-90. אבל גוגל זקוקה ליחס יותר עדין.
בקיצור, גוגל הייתה צריכה קצת יח''צ חיובי. ואת זה היא סיפקה. אני חייב לומר שאני משתמש ותיק בכלי הניווט והתיור של גוגל. יש לה יופי של שירותים מהבחינה הזו. למשל אפליקציית Arts & Culture שמאפשרת לכם לטייל וירטואלית בכל מיני מוזיאונים נחשבים בעולם. גוגל Lens עזר לי לא פעם כדי לתרגם תפריט של מסעדה, מפות שימשו אותי במשך שנים בכל מיני טיולים רגליים בערים לא מוכרות. בקיצור, אין לי טענות רבות נגד השירותים האלה. טוב, יש לי קצת. למשל שחוויית הניווט שלה עדיין לא עובדת כל כך טוב (לפעמים), למשל האפליקציה מתקשה למצוא את הכיוון הנכון עם ה-GPS ברגל. זה קרה לי בדבלין תוך כדי שאני מחפש מזקקת וויסקי ידועה. אבל בסוף זה עבד, רק דרש עיקוף של 10 דקות כי האפליקציה התעקשה שאני הולך ברחוב מקביל לרחוב שהייתי בו.

מפות או ווייז לא חייבים לבחור

ניווט אגב, זה נושא קצת מסובך בחברה. ווייז שנרכשה על ידה כבר לפני 12 שנה עדיין מופרדת משירות המפות, וכנראה שזה ימשיך עוד הרבה זמן. ברקע יש כל מיני ניסיונות לשנות את המעמד של ווייז כמו למשל פיטורי מאות מהעובדים שלה לפני כשבועיים. אבל בינתיים, הדברים לא אמורים להשתנות. כנראה שיש שם קצת פוליטיקה מאחורי הקלעים. בכל מקרה, גוגל טרחה מאוד לגרום לנו להתנסות בכל פיצ'ר אפשרי במפות, ב-Lens ובתרגום כדי שנוכל לכתוב או לדבר עליהם.
חלקם, למשל Live View, שמאפשר ניווט עם מציאות רבודה שבו ניתן לראות את החץ עם כיוון היעד על גבי מסך הסמארטפון תוך כדי הליכה, קצת מוזרים בשלב ראשון. אבל אשתי למשל משתמשת בפיצ'ר הזה המון זמן ועדיין לא הבינה למה לא משתמשים בו יותר. אני יכול לדמיין לעצמי שלראות מישהו הולך ברחוב עם הסמארטפון מול הפנים לא מעורר רצון להתנסות בזה. חוץ מזה שהיד קצת כואבת בשלב מסוים ושזה מוריד לא מעט מהסוללה. אבל זה עובד די טוב ומדויק. המערכת מזהה בדיוק רב את המיקום בסיוע המצלמה שמזהה בניינים, שלטים או נקודת עניין, ובסוף זה גם הביא אותי לתחנת רכבת דבלינאית בשלום. אני מעריך שבשילוב עם משקפי מציאות מעורבת זה עשוי להיות פיצ'ר מאוד נוח לשימוש.
ניסוי אחר כלל חיפוש אחר מוזיאון הרוק של דבלין וזיהוי כל האמנים שמופיעים על הקיר החיצוני שלו. אני חייב לומר (בענווה גמורה) שהחיפוש של גוגל עדיין לא מספיק מתוחכם בשביל זה. הפיצ'ר ששימש הפעם, Multisearch, היה אמור להציג לנו את הדמויות ואז גם לתת לנו פרטים נוספים עליהם. כלומר, היוטיוברים/אינסטגרמרים/משפיעני רשת שהיו איתנו קצת התקשו - את פיל ליינוט מ-Thin Lizzy החיפוש לא ממש זיהה ואף בלבל אותו עם מייקל ג'קסון בתקופת האפרו שלו. את הקרנבריז, שירות זיהוי השירים דרך המהום Hum to Search (נראה אתכם מהמהמים את "זומבי" ברכבת בוקר אירית בלי להתפדח) זיהה היטב, אבל את תמונת הלהקה לא ממש. בקיצור, מזל שהייתי שם כי אחרת היה להם קשה לדעת מי זה ה-Pogues. בכל אופן, פיצ'ר נוסף שגוגל הכניסה לחיפוש זה Search near me, זה שירות שעדיין לא זמין בישראל, אבל בדבלין הוא עבד - מצלמים משהו שרוצים ואפשר לקבל הנחיות היכן למצוא אותו מסביב למיקום בו אנו נמצאים. זה הוביל אותנו למסעדה בא ניתן לאכול בוקסטי - סוג של פנקייק אירי מבוסס תפוחי-אדמה (איך לא?).

החיים הם לא מעבדה ל-AI

אבל בואו נעזוב לרגע את ההתחכמויות הבומריות שלי. הסיפור של גוגל ובינה מלאכותית לא צריך להיתפס כסוג של ניסיון עקום להלבין את היכולות שלה. בניגוד ל-ChatGPT שמקודם בכל דרך אפשרית כעתיד ה-AI, כולל הזיות בתשובות שלו. לגוגל יש מספיק שכל כדי לא להתהדר בכלים חצי אפויים, ולראיה את השירות המקביל ל-ChatGPT, המכונה Bard, היא לא ממש מייחצנת. היכולות שלה בתחום תמיד היו צעד אחד לפני כולם. בל נשכח שמדובר בחברה שכל כולה מושקעת בטכנולוגיה הזו ולא מאתמול. אפילו מעבד סמארטפון הדגל שלה, הפיקסל, מוכוון לחישובי AI בניגוד למכשירי המתחרות. הניווט שלה והפיצ'רים הנוספים כגון Immersive View שמאפשר לקבל צילום מצב של יעד מסוים כולל עומס מבקרים, ושזמין בעשרות ערים ולמעלה מ-500 אתרי תיירות בעולם (ישראל בינתיים לא ביניהם). או היכולת למצוא מיקומים על ידי צילום של הנוף, שימושיים מאוד.
3 צפייה בגלריה
תצוגה של מלון קנזינגטון בגוגל מפות
תצוגה של מלון קנזינגטון בגוגל מפות
Immersive View
(צילום: גוגל)
המרוץ שארגנה לנו בדבלין הרגיש מדי פעם קצת מוגזם. לא תמיד השירותים עבדו כמצופה, כי אין מה לעשות, לפעמים כשמצלמים תמונה של זמר אירי מקבלים קישור לקניית דיסק של מישהו אחר באמזון. כשחפרתי קצת בחלק מהפיצ'רים התברר שלא כולם פועלים בכל מקום, למשל רשימת האתרים שזמינים לצפייה אימרסיבית די קטנה ביחס לעולם הגדול. או שחלק גדול מהכלים האלה לא זמינים בכל מקום (כולל ישראל). אבל זה אנושי לפספס מדי פעם.
מה שכן, גוגל תמשיך לפתח ולנסות לשפר את היכולות שלה, ואני הייתי שמח לראות גם קצת חידושים ברמת הממשקים למשל, או להימנע מלזרוק לפח אפליקציות מאוד שימושיות כגון Google Trips שאשכרה סייעו לי בעבר בטיולים שונים. אבל לגוגל יש תרבות ארגונית ספציפית, היא נוטה לפעמים להיפטר מכל מיני שירותים שמשתמשים בהם ומנגד לקדם שירותים - כמו צפייה אימרסיבית - שעדיין לא ברור עד כמה הם יהיו שימושיים. בכל מקרה, אם יזדמן לכם להגיע לדבלין בקרוב, אל תפספסו את המבשלה של גינס, תוכלו לקבל שם פיינט עם הדפסה שלכם על ראש הקצף של הבירה וזו אפילו טכנולוגיה ישראלית. הכותב היה אורח גוגל ואל על בדבלין