ווינדוס 11, שהושקה אמש (ג'), מתהדרת בהרבה מאוד חידושים. עיצוב חדש, חנות יישומים חדשה והרבה שינויי אבטחה מתחת למכסה המנוע הם רק חלק ממה שתמצאו כאן. רק דבר אחד נשאר כפי שהיה - הפנייה לכלל המשתמשים והמשתמשות בלשון זכר.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
ווינדוס 11
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"הקלד כאן כדי לחפש" אומרת לי שורת החיפוש של מערכת ההפעלה החדשה, בלי לתהות בכלל האם דרך הפנייה הזו רלוונטית אליי. במקרה, היא צודקת - אבל זו באמת מקריות. בכ-50 אחוזים מהמקרים היא תטעה. טעות שתחזור על עצמה פעם אחר פעם אחר פעם (יש אינסוף פניות ממוגדרות בווינדוס 11) בלי היכולת לתקן.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
"הקלד כאן", כי ברור שאתה גבר
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
"בחר צג". ואם אני אישה?
לא רק ממשק המשתמש הבסיסי של ווינדוס 11 מתעקש לפנות לגברים בלבד. הטקסט של הקמפיין השיווקי שמיקרוסופט הציגה באירוע העיתונאים שערכה השבוע היה בלשון זכר, וגם הטקסט המוצרי-שיווקי שקורא לי להתחיל להשתמש ביישום השיחות Teams הוא בלשון זכר. לפחות שלט החוצות מעל נתיבי איילון כולל פנייה בצורה שוויונית לגמרי, אבל זה רק כי הוא נכתב באנגלית.
ההחלטה של מיקרוסופט להשתמש רק בלשון זכר אפילו מעוגנת במסמך שפה רשמי של החברה, שפורסם ביוני 2017. האישיות המותגית של מיקרוסופט מתוארת בו כבעלת קול "חמים ורגוע", "קולע וברור", ו"מוכן להושיט יד". ובקול הזה אומרת מיקרוסופט, שחור על גבי לבן, ש"אין זו כוונתה של מיקרוסופט להפלות כל משתמשת. יש להשתמש בצורת הזכר של פעלים בלבד, רק כדי להפוך את הקריאה לקלה יותר". קלה עבור מי, בדיוק?

מה עושות המתחרות?

אין ספק שכתיבה לא ממוגדרת זו משימה קשה, עם ספקטרום רחב של גישות ופשרות. האם פנייה בלשון זכר לקבוצות מעורבות זה בסדר? האם לוכסנים בין סיומות של לשון זכר ללשון נקבה הם פתרון לגיטימי? ומה עושים בשפה משפטית שבה אי אפשר להשתמש בלשון רבים? יש המון שאלות, והמון פתרונות שונים.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11
ווינדוס 11
יש כניסה לנשים? ההזמנה של Teams למשתמשים
פייסבוק, למשל, מאפשרת להחליט אם הפנייה תהיה בזכר, נקבה או צורה ניטרלית מבחינה מגדרית. גוגל משתמשת לרוב בשפה נייטרלית, אם כי לפעמים מתפלק לה ניסוח כזה או אחר בלשון זכר. אפל נייטרלית בצורה עקבית, וכך גם נטפליקס.
אם אתם - וכאן ארשה לעצמי לעבור ללשון זכר - תוהים "למי אכפת?", יש לי הצעה עבורכם. כנסו לפרופיל הפייסבוק שלכם, ובסעיף המגדר בקשו לקבל פניות בלשון נקבה. ספרו את השניות עד לפעם הראשונה בה ניסוח כלשהו יגרום לכם לחשוב "אבל זה לא פונה אליי". ואחרי שזה קורה, תנו לעצמכם עוד שבוע בלי לשנות את הממשק. לחלופין, הביטו בתגובות לכל טקסט שבו מרב מיכאלי מדברת בלשון נקבה. כשאנשים שרגילים לפנייה מגדרית המתאימה עבורם נתקלים פתאום בפנייה שאינה תואמת את הזהות שלהם, יש להם נטייה להתעצבן, ובצדק - אבל תוך התעלמות מהצד השני של המשוואה.
מיקרוסופט אינה לבד בהתעקשותה לדבר בלשון זכר. ענקיות הטכנולוגיה הקוריאניות מארחות לה חברה. מגוון המוצרים של סמסונג ו-LG, ובראשם סמארטפונים וטלוויזיות, לא מכירים מבחינה לשונית באפשרות שנשים תרצנה להשתמש בהם. אבל ממיקרוסופט, שמנסה בכל כוחה לשדר תמיכה בערכים כמו שוויוניות ולרכב עליהם לעבר תדמית טובה יותר, ציפיתי להוביל את תחום הפנייה הרב-מגדרית - לא להיות הרחק מאחורי התעשייה.
מה שלא ציפיתי לשמוע באירוע ההשקה של ווינדוס 11, כאשר שאלתי על הנושא, זה שהוא ייבדק מול מיקרוסופט העולמית. חברה שמתהדרת בכך שהקמפוס החדש שלה בהרצליה הוא אחד הבניינים הירוקים והנגישים בישראל כי אכפת לה, צריכה להשקיע בחשיבה על הדרך שבה היא מדברת מדי יום עם מיליוני ישראליות הרבה לפני שהיא נשאלת על כך על ידי עיתונאי.