אם השמועות וההדלפות נכונות, מיקרוסופט צפויה להשיק הערב (יום ה') את ווינדוס 11 - גרסה חדשה של מערכת ההפעלה הפופולרית בעולם. שש שנים לאחר שהשיקה את ווינדוס 10, ענקית הטכנולוגיה מוכנה להגיד לעולם שהיא עשתה צעד מהותי קדימה. למה "מהותי"? כי חרף העובדה שווינדוס 10 הושקה ביולי 2015, לאורך רוב חייה היא זכתה לעדכוני גרסה גדולים כפעמיים בשנה. אלה הוסיפו לה יכולות, שינו את הממשק שלה, ולקחו על עצמם את התפקיד של גרסאות שבעבר זכו לשמות משלהן.
12 צפייה בגלריה
ביל גייטס עם אחת הגרסאות המוקדמות של ווינדוס
ביל גייטס עם אחת הגרסאות המוקדמות של ווינדוס
ביל גייטס עם אחת הגרסאות המוקדמות של ווינדוס
("Bill Gates selling windows" by niallkennedy is licensed with CC BY-NC 2.0. To view a copy of this license, visit https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/)

עוד על ווינדוס ומיקרוסופט:

למעשה, הרמזים הכבדים שמיקרוסופט מפזרת לכך שהגרסה תזכה לשם ווינדוס 11 נוגדים הצהרות קודמות של החברה. בכנס איגנייט 2015 התייחסה החברה אל ווינדוס 10 כאל הגרסה הממוספרת האחרונה. העדכונים שראינו מאז היו אמורים להיות הדרך של מיקרוסופט להמשיך ולשנות את ווינדוס בלי לשנות את שמה. הערב נשמע למה זה כנראה לא קורה, אבל לפני שמדברים על העתיד, בואו ניזכר קצת בעבר. ווינדוס לא הגיעה למעמדה בין לילה, והיו לה הצלחות כבירות לצד כשלונות מעט מביכים.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 1
ווינדוס 1
ווינדוס 1.0. לכם היה מסך צבועני ב-1985?
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

1985: ווינדוס 1.0

הגרסה הראשונה של ווינדוס, פחות מערכת הפעלה ויותר ממשק עבור MS-DOS הוותיקה, הוצגה לראשונה ב-1983 וראתה אור ב-1985. היא בעצם היוותה את אחד הממשקים הגרפיים המסחריים הראשונים בעולם, כשעד אז השליטה במחשב התבצעה באמצעות הקשת פקודות. אחד הראשונים, אבל ממש לא הראשון. אפל הקדימה את מיקרוסופט ביותר משנה.
למעשה, מיקרוסופט אפילו ביקשה (וקיבלה) מאפל רישיון לכמה מהרכיבים הגרפיים של מערכת ההפעלה שלה. באפל חשבו שהם נותנים למיקרוסופט רישיון שתקף לגרסה אחת של מערכת ההפעלה. במיקרוסופט חשבו אחרת. שנתיים עברו, ואפל הופתעה מאוד.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 2
ווינדוס 2
ווינדוס 2.0. הריב הגדול עם אפל
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

1987: ווינדוס 2.0

הגרסה השנייה של ווינדוס, שהושקה שנתיים אחרי הראשונה, כללה ממשק שנראה לאפל דומה מאוד - דומה מדי, אפילו - לזה שלה. אם בגרסה הקודמת החלונות הופיעו רק זה לצד זה, הפעם הם יכלו לעלות אחד על השני. אל הממשק התווסף - אתם לא תאמינו - גם פח אשפה למחיקת קבצים. אפל תבעה מיד, אך הקרב המשפטי הסתיים רק שמונה שנים לאחר מכן, בתבוסה מלאה של אפל, כאשר בית המשפט העליון של ארצות הברית סירב לשמוע את התיק.
אבל ווינדוס 2.0 תיזכר לא רק בגלל הקרב המשפטי סביבה. זו הגרסה שבה הופיעו לראשונה מעבד התמלילים וורד ותוכנת הגליונות אקסל, שנבנו במיוחד עבורה. כאשר הייתם מריצים אותם מסביבת DOS, ווינדוס הייתה נפתחת, ונסגרת בסיום השימוש. היישומים צייר (Paint), פנקס הרשימות (Notepad) והמחשבון צורפו בגרסה הזו לווינדוס.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 3
ווינדוס 3
ווינדוס 3.0. סוליטייר הצטרף לחבילה
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

1990: ווינדוס 3.0

תחילת הנסיקה המטאורית של ווינדוס התחילה כאן, בגרסה 3.0. מחשבים זולים יחסית לתקופה, המבוססים על מעבדי 286 ו-386 של אינטל, החלו לחדור יותר ויותר לבתים - ואנשים חיפשו דרכים להשתמש בהם בלי להקיש כל הזמן פקודות או להשתמש במקלדת בלבד. לצד מנהלי קבצים כמו נורטון קומנדר, החלה לגדול גם הפופולריות של ממשקים מבוססי עכבר, ובראשם ווינדוס.
בגרסה הזו מערכת ההפעלה הפכה לעוד יותר ידידותית למשתמשים. לראשונה, ניתן היה להריץ יישום DOS בחלון, לסגור אותו ולפתוח אחד אחר. ניהול הקבצים הפך לנוח יותר, ובזבוז הזמן הפך לנעים יותר בזכות סוליטייר שצורף לחבילה. מיקרוסופט מכרה מיליוני גרסאות של ווינדוס 3.0, ותמכה בה לאורך יותר מעשור, עד 31 בדצמבר 2001.
ב-1992 השיקה מיקרוסופט את ווינדוס 3.1 עם שולה מוקשים, גופנים, יותר צבעים מאי פעם, תמיכה בהרבה יותר יישומים וקמפיין שיווקי נרחב לצרכנים הביתיים. אלה הפכו את ווינדוס 3.1 לגרסה פופולרית להפליא. בתוך חודשיים, מכרה מיקרוסופט שלושה מיליוני עותקים שלה.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 95
ווינדוס 95
הגרסה שעשתה היסטוריה. ווינדוס 95
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

1995: ווינדוס 95

יש סיכוי לא רע שאם אתם קוראים את השורות האלה, ווינדוס 95 הייתה מערכת ההפעלה הראשונה שבה השתמשתם. בתחילת המחצית השנייה של שנות ה-90 מחשבים אישיים נכנסו למיליוני בתים מדי שנה, ורבים מהם הריצו את ווינדוס 95.
מדובר בגרסה הראשונה שכבר לא רצה כממשק מעל DOS אלא כללה אותו בתוכה, עם ממשק חדש שכלל את כפתור ה"התחל" וסרגל המשימות. זו הייתה גם הגרסה הראשונה של ווינדוס שניסתה לזהות בצורה אוטומטית את המכשירים שחיברתם למחשב (וכשלה לא מעט במשימה הזו).
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 98
ווינדוס 98
שלום לך אאוטלוק. ווינדוס 98
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

1998: ווינדוס 98

כשהושקה, ווינדוס 95 לא כללה דפדפן אינטרנט מובנה, למרות שהגרסה הראשונה של אינטרנט אקספלורר כבר הייתה זמינה אז. עם הזמן, החלה מיקרוסופט להתקין אותו על מחשבים כחלק מעדכון מערכת, אך בווינדוס 98 הוא כבר הגיע מובנה. החיבור בין ווינדוס לאקספלורר הוביל את מיקרוסופט בסופו של יום לבית המשפט הן בארה"ב והן באירופה, בטענה שהחברה מנצלת את כוחה כדי לפגוע בתחרות.
מבחינת מה שהצרכנים ראו, ווינדוס 98 לא הייתה שונה מאוד מ-95, אך יש לא מעט יישומים שמיקרוסופט יצרה עבורה ונמצאים איתנו עד היום - תוכנת הדואר האלקטרוני אאוטלוק ונגן הווידאו והאודיו מדיה פלייר, לדוגמה. מאחורי הקלעים ביצעה מיקרוסופט מספר שינויים, אחד מהם הוא שיפור התמיכה ב-USB - מה שאפשר לתקן הזה להשתלט על העולם במהירות מסחררת.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס ME
ווינדוס ME
כישלון מפואר. ווינדוס ME
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

2000: ווינדוס 2000/ME

במקביל לפיתוח של גרסאות ביתיות למערכות ההפעלה שלה, השיקה מיקרוסופט עוד ב-1993 את הגרסה הראשונה של ווינדוס NT. זו הייתה מערכת הפעלה מתקדמת יותר מאחיותיה הביתיות, בלי תלות ב-DOS ובלי הצורך לתמוך במעבדים חלשים. בשנת 2000 שחררה מיקרוסופט הן את Windows Millennium Edition הביתית והן את הגרסה החדשה ביותר של NT, שנקראה "ווינדוס 2000".
אם השתמשתם בווינדוס באותה התקופה, אתם אולי עדיין זוכרים מה קרה. ME הייתה כישלון מפואר, עם בעיות יציבות מהותיות ובאגים. ווינדוס 2000 הייתה הגרסה הסולידית והיציבה יותר, אבל שתיהן שרדו יחסית מעט זמן בשוק. שנה לאחר שהושקו, מיקרוסופט הביאה לשוק את אחת מיצירות המופת שלה.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס XP
ווינדוס XP
יצירת מופת. ווינדוס XP
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

2001: ווינדוס XP

ב-XP, שילבה מיקרוסופט את הטכנולוגיות של NT יחד עם חידושים צרכניים. התוצאה הייתה מערכת הפעלה יציבה ומהירה יחסית, שהפכה פופולרית כל כך עד שמיקרוסופט נדרשה לתמוך בה רשמית לאורך יותר מעשור. למעשה, נכון לחודש הזה, 0.6 אחוז מהמחשבים שחברת האנליטיקס StatCounter "רואה" עדיין מריצים את XP.
לצד ממשק משתמש משמעותית טוב יותר ממה שבא לפניו (זוכרים את כפתור ה"התחל" הירוק, ואת תמונת הרקע עם השדה?), מיקרוסופט הוסיפה תמיכה בטכנולוגיות עדכניות, שיפרה את מהירות העלייה של מערכת ההפעלה וכללה תמיכה בציוד רשת עדכני - כולל WiFi.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס ויסטה
ווינדוס ויסטה
ווינדוס ויסטה. לא האריכה ימים
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

2006: ווינדוס Vista

ערך בוויקיפדיה האנגלית שעוסק בביקורת כלפי ווינדוס ויסטה מרשים מאוד באורכו, ולא בכדי. יחד עם ME, מדובר כנראה באחת משתי הגרסאות של ווינדוס שאותן ההיסטוריה שופטת הכי לחומרה. היא הושקה ב-2007, עם עוד חידושים לממשק כמו עיצוב גרפי חדש, חיפוש מיידי והרבה שיפורי אבטחה. אבל היא גם הייתה איטית יחסית, עם הרבה דגש על טכנולוגיות ניהול זכויות קניין וממשקים מבלבלים סביב הרשאות אבטחה.
לאורך חייה, ויסטה לא הצליחה לעקוף את ווינדוס XP בנתח שוק. חלק מהשינויים שהיא הציגה אמנם נמצאים איתנו עד היום, אבל מערכת ההפעלה עצמה זכורה בעיקר בזכות חסרונותיה.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 7
ווינדוס 7
גרסת הקאמבק. ווינדוס 7
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

2009: ווינדוס 7

לאורך השנים, מיקרוסופט מיהרה להשכיח השקות פחות מצליחות של ווינדוס באמצעות מחזור חיים קצר-יחסית. ה-ME חיה רק שנה, ואילו ויסטה קיבלה שלוש שנים בלבד לפני שהוחלפה בווינדוס 7. במובנים רבים, 7 הייתה גרסה מתוקנת של ויסטה, עם שיפורים קלים בממשק ושיפורים מהותיים בכל מה שקורה מאחורי הקלעים.
ההצלחה הייתה לא רק טכנית, אלא גם מסחרית. יותר מחצי מיליארדי רשיונות של ווינדוס 7 נמכרו תוך שנתיים וחצי. ווינדוס 7 היא גם הגרסה המוקדמת ביותר של מערכת ההפעלה שזכתה לשדרוג חינמי לווינדוס 10 כאשר זו הושקה ב-2015.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 8
ווינדוס 8
ווינדוס 8. עוד גרסה שבמיקרוסופט יעדיפו לשכוח
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

2012: ווינדוס 8

ווינדוס 8 הייתה הימור מרתק, אך במבט לאחור די כושל, של מיקרוסופט. הממשק החדש שאיתו היא שווקה החליף את שולחן העבודה ותפריט ה"התחל" הוותיקים בממשק מבוסס צלמיות מלבניות בגדלים שונים, שמטרתו הייתה להקל על המשתמשים במסכי מגע. במחשבה על טאבלטים, מיקרוסופט יצרה תשתית לבניית סוג חדש של אפליקציות מותאמות למסכי מגע, ושיווקה את מערכת ההפעלה עם חנות ייעודית לאפליקציות האלה.
התגובה הייתה כה קשה עד שתוך שנה מיקרוסופט עדכנה את ווינדוס 8 לווינדוס 8.1, בעדכון חינמי שהחזיר את שולחן העבודה ותפריט ה"התחל", יחד עם שיפורים לממשק החדש. עם זאת, לאורך שלוש שנות חייה ווינדוס 8 לא הצליחה לשכנע את מרבית משתמשי ווינדוס 7 לעבור אליה.
12 צפייה בגלריה
ווינדוס 10
ווינדוס 10
כבר נגמר? חשבנו שזה לתמיד. ווינדוס 10
(צילום מסך מתוך ויקיפדיה)

2015: ווינדוס 10

"הגרסה האחרונה של ווינדוס אי פעם" - לפחות עד היום - היא מערכת ההפעלה שמיקרוסופט משווקת בשש השנים האחרונות. בשנים האלה היא זכתה לעדכונים תכופים שהוסיפו לה לא מעט יכולות, והתקבלה בחום על ידי משתמשים ברחבי העולם.
דווקא לאור העדכונים התכופים האלה, השאלה "מה הלאה" מסקרנת מאי פעם. האם יהיה זה שינוי ממשק, או שמא הדגש יהיה דווקא על ממשק רכישת יישומים חדש, שהרי מיקרוסופט מעולם לא הצליחה להפוך את חנות האפליקציות של ווינדוס לפופולרית במיוחד? והאם כמו שמקובל בתעשייה בימינו, השדרוג יהיה חינמי - או שנתבקש לשלם? את התשובות לכל השאלות האלה נגלה, כך אנחנו מקווים, היום בערב.