מה קרה לדור 5 בסלולר? העולם הטכנולוגי שמורגל בשינויי בן-לילה מהירים - ראו ערך בינה מלאכותית ו-ChatGPT - מתקשה להבין את גרירת הרגליים במה שנחשב רק לפני שלוש שנים לבאזז התורן. ההייפ אז יצר אשליה כאילו שינוי דרמטי בהרגלי השימוש שלנו בטלפון נמצא ממש מעבר לפינה, אבל בפועל פריסת הרשתות בעולם עדיין מתנהלת יחסית בעצלתיים - וגם תגובות המשתמשים מעורבות. כמיליארד מנויים בלבד ברחבי העולם, מספר נמוך מהציפיות, משתמשים כיום בטכנולוגיית דור 5 בכ-230 ספקיות. במדינות שכבר זכו לכיסוי בהיקף מרשים - ארה"ב, קנדה וחלקים מאירופה למשל - ברוב המקרים מה שמכונה "דור 5" אינו אלא גרסה קצת יותר מהירה של דור 4. ובכל זאת, לפי דוח של ענקית תשתיות התקשורת אריקסון, ב-2027 דור 5, בגרסאותיו השונות, יהפוך לדומיננטי בעולם.
3 צפייה בגלריה
5G
5G
דור 5. אולי הפעם?
(צילום: AFP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

תערוכת הסלולר MWC, שהתקיימה לפני כחודש בברצלונה, בישרה את השינוי: הקורונה מאחורינו, ואיתה משברי שרשרות האספקה והשבבים; העולם מתחיל לחזור לעצמו. במקביל, מכשירי הסמארטפון הפסיקו לחדש, וכבר אי אפשר לבנות עליהם כ"מנוע" לרווחים חדשים. ספקיות הסלולר מבינות שממכירת מכשירים וזמן אוויר הן לא יוכלו להתקדם לשום מקום. הגיע זמנו של דור 5.
על הנייר, הכל מוכן: רוב המכשירים הנמכרים כיום כבר תומכים בו (כ-800 דגמי סמארטפונים), וענקית המעבדים קוואלקום, יצרנית רוב המעבדים בטלפונים, הציגה בברצלונה מודם דור 5 חדש, X75, שישולב במעבדיה הבאים. הוא ישפר את יציבות התקשורת ודיוק המיקום, יספק חיבורים מהירים בהרבה, וימנע ניתוקים במיקומים בעייתיים כמו מעלית, חניון או רכבת תחתית.
גיל רוזןגיל רוזןצילום: עדי אורני
הכל מוכן, אבל השאלה היא איך עושים מזה כסף. חזון המכוניות האוטונומיות ש"מדברות" זו עם זו ועם הרמזורים בעזרת דור 5 אומנם מרשים, אבל עדיין רחוק מאוד. "יש טכנולוגיות שבאו לעולם כדי לפתור בעיה אחת ספציפית, ואת זה קל יותר 'למכור'", אומר גיל רוזן, נשיא חטיבת השיווק של הענקית הישראלית אמדוקס, שמספקת לחברות הסלולר תוכנות ושירותים לחיוב לקוחות וניהול קשרי לקוחות. "דור 4, למשל, פתר בעיות מהירות ואיכות, שמאפשרות כיום וידיאו בסלולר וכדומה. דור 5 הרבה יותר מורכב – זו לא רק מהירות; לטכנולוגיה הזו יש יתרונות במגוון עולמות: תעשייה, רפואה, חינוך, גיימינג, בידור. רשתות דור 5 יודעות להתמודד עם עומסים גדולים, וגם לתת שירות שונה ללקוחות שונים: מי שמשלם יותר יקבל חבילת פרימיום, שתתבטא במהירות ובאיכות קליטה ושידור גבוהות יותר מלקוח אחר שיושב לידו".
3 צפייה בגלריה
אנטנת 5G של אריקסון בדום קוריאה
אנטנת 5G של אריקסון בדום קוריאה
אנטנת 5G של אריקסון בדרום קוריאה
(צילום: אריקסון)
"באמדוקס", מספר רוזן, "עשינו סקר עולמי בין מאות בכירי חברות תקשורת. שאלנו אותם מהן היכולות החדשות של דור 5. רובם לא ידעו - ומדובר בראשי חברות קמעונאות, תיירות, תעשייה, רפואה וחינוך. הבנו שיש פה בעיה שיווקית. זה בדיוק כמו שאנשים לא הבינו בזמנו מה עושה האינטרנט, או מי צריך חנויות אפליקציות".
את ענקיות התקשורת שעוסקות בבניית התשתית לדור 5 בעולם אפשר לספור בקושי על יד אחת: אריקסון, נוקיה, וואווי (המוחרמת על ידי המערב) וסמסונג. כולן שכרו בתערוכת ברצלונה שטחי תצוגה ענקיים בעשרות מיליוני דולרים, והציגו לא רק את האנטנות החדשות של דור 5 - קטנות, ניידות, קלות וחסכוניות בחשמל - אלא בעיקר יישומים מעולמות התעשייה, הספורט, הגיימינג, המדיה.

אפשר לחזור להשקיע

2023 תהיה כנראה שנת ההתנעה מחדש של דור 5 גם בישראל. מנכ"ל פלאפון, אילן סיגל: "הדלת נפתחה – אנחנו רואים התקדמות עצומה ביישומי דור 5, גם בעולם הפרטי וגם בעסקי. יש פה עניין של צורך, אפילו הכרח. התעבורה בסלולר גדלה בכל שנה ב-40%-30%, ולפי אריקסון, כבר השנה תעלה צריכת הנתונים הממוצעת לסמארטפון בעולם על 19 גיגה-בייט לחודש. חייבים לעבור לדור הבא של רשתות, שיוכל לעמוד בכמויות ענק של דאטה. בכלל, בשביל מדינה, תשתית הסלולר היא כמו כבישים: יש לה חשיבות עצומה להתפתחות הכלכלית, לצמצום הפערים בין מרכז לפריפריה, לפיתוח הרפואה והמדע ועוד. יש גם חשיבות להורדת צריכת החשמל - אנטנות הדור ה-5 החדשות קטנות יותר מהקודמות וחסכוניות בעשרות אחוזים".
אילן סיגלאילן סיגלקרדיט צלם: רמי זרנגר
אז למה חיכיתם עד עכשיו? "בישראל, כידוע, ההכנסה מכל לקוח בסלולר נמוכה ביותר, ובשנים האחרונות החברות לא יכלו לקחת סיכונים כמו המקבילות להן בחו"ל. אבל היום נראה ששוק הסלולר בארץ חוזר ליציבות סבירה, ובין השאר תורמות לכך גם 'חבילות דור 5' (המבוססות על דור 4 משודרג – י"ו) שאנחנו מציעים, שזוכות להצלחה יפה".
רוזן: "זה הצד השני של הרפורמה בתקשורת שעשה כחלון - מצד אחד היא הורידה מחירים, מצד שני היא פגעה בספקיות הסלולר, שלא יכלו להרשות לעצמן להשקיע בתשתיות. אם חבילת סלולר חודשית עולה רק 30 שקל – הצרכן מרוויח, הקידמה הטכנולוגית פחות".
נכון להיום, ישראל מגיעה רק למקום ה-70 בעולם בפריסת אנטנות התומכות בדור 5. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, רק כ-900 אנטנות, קצת יותר מ-10% מכלל האנטנות הפעילות, הן של דור 5. אבל המציאות הזו עומדת להשתנות: בסוף דצמבר 2022 יצאו משרדי התקשורת והאוצר במכרז חדש להקצאת תדרי דור 5 איכותיים לחברות הסלולר. בינואר כבר הודיעו שלוש המפעילות הגדולות – פלאפון, פרטנר וסלקום - שיקימו בארץ, לראשונה, רשתות דור 5 סלולריות "אמיתיות" (לא דור 4 משודרג), מבוססות ענן, בגרסה הכי מתקדמת. ההקמה תיארך כשנה וחצי, וכל חברה תשקיע בכך עשרות מיליוני שקלים. בשבוע שעבר הודיע שר התקשורת קרעי על הקמתו של צוות בין-משרדי, שיניע את ההתקדמות בנושא ויוודא, בין השאר, שפריסת האנטנות החדשות לא תופרע בשל התנגדויות תושבים ובשל הקושי לאבטח אותן.
חברת אריקסון תבנה את הרשת עבור פלאפון ופרטנר; סלקום הטילה את המשימה על נוקיה. המהלך יאפשר, סוף-סוף, הפעלה אמיתית של תכונות דור 5 בישראל, שבהן מהירות העברת נתונים של עד 10 גיגה בשנייה (בניגוד ל-5 גיגה כיום); הקטנת ה"שיהוי" (הזמן שעובר בין שיגור המידע לקבלתו אצל הנמען) ל-1 מילי-שנייה (במקום 10); סוף לקריסות התקשורת באירועי ענק - כמו מופעי פארקים או, להבדיל, אסונות דוגמת מירון – ויכולת לשרת עד מיליון מכשירים לק"מ רבוע בודד. רשת דור 5 יכולה לשמש גם כתחליף סיב אופטי לצורך גישה לאינטרנט ולשידורי טלוויזיה במקומות שלא ניתן להגיע אליהם עם סיב פיזי.
לרשת הסלולרית החדשה יתחברו לא רק סמארטפונים, אלא גם חיישני IoT (האינטרנט של הדברים), שבעזרתם ניתן לנהל מערכות – שליטה מרחוק על רמזורים, על רובוטי ייצור במפעלים, על מתקני דישון בשדות ועוד. רק השבוע הכריז משרד התקשורת על כוונתו להקצות 100 מיליון מספרי טלפון - משאב שהוא, מתברר, בשליטת המדינה - המיועדים לא לסמארטפונים אלא לחיישנים כאלה.
אם התוכניות יעלו יפה, זו תהיה קפיצת דרך אמיתית: ברחבי העולם רק ענקיות תקשורת בודדות החלו להטמיע דור 5 "אמיתי", בהן T-Mobile, AT&T, וודאפון וורייזון. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
אחת התכונות המעניינות של רשת דור 5 היא האפשרות להפעיל אותה גם כרשת פרטית באזור מוגדר - קמפוסים, בתי חולים, איצטדיונים, תחנות מטרו גדולות ועוד. אמזון הודיעה במארס האחרון, כי תציע רשת פרטית ללקוחות שירותי הענן שלה, AWS, בשלב ראשון באזורים נבחרים בארה"ב. רשתות עצמאיות קטנות יותר מופעלות כבר – של פלאפון בנמל אשדוד, של סלקום באיצטדיון בלומפילד בתל אביב, ושל חברת "תיבר" באיצטדיון המושבה בפתח תקווה. באיצטדיון, למשל, רשת סגורה כזו יכולה לספק לצופים, באמצעות אפליקציה, אפשרות צפייה בהילוכים חוזרים, זוויות צילום שונות, נתונים סטטיסטיים ועוד. האפליקציה תוכל להנפיק כרטיסים דיגיטליים לאוהדים, תסייע בניתובם לחנייה פנויה, תאפשר להם להזמין אוכל במזנוני האיצטדיון בלי תור, ועוד. אריקסון הקימה רשת כזו עם טלפוניקה הספרדית באצטדיון קאמפ נואו בברצלונה. וודאפון, בשותפות עם הבונדסליגה, פורסת אנטנות באצטדיונים בגרמניה. בארה"ב מפעילות ורייזון ו-AT&T את הטכנולוגיה בעשרות אצטדיוני NBA ו-NFL.

הבגד ישדר לרשת

סיגל מדגיש את היתרון שמספקת רשת דור 5 גם באפשרות לספק לכל מנוי שירות פרימיום ייחודי (תמורת תוספת תשלום כמובן). "לקוח שחשובה לו יותר מהירות יזכה לתגבור; חובב מוזיקה שיגיע למופע בפארק יוכל לרכוש 'נתיב חופשי' שלא מושפע מעומס הגולשים במקום, וחובבי גיימינג יוכלו לקבל משאבי רשת מיוחדים. הכל יתנהל באמצעות אפליקציה פשוטה".
מנכ"ל אריקסון ישראל, אלון ברמן, הציג לנו מיזם של מפעילת הסלולר הסינגפורית סינגטל, שבמהלך מרוץ המכוניות גרנד פרי שהתקיים במדינה, הגדירה בקהל אזורים ספציפיים, וסיפקה לצופים בכל אחד מהם תכונות ייחודיות, שהתאימו לזווית הצפייה הספציפית שלהם בשטח.
כדי לייצר אפליקציות שיעודדו שימושים כאלה בדור 5 בישראל, משרד התקשורת מתכוון להקצות 50 מיליון שקל לסיוע למיזמים פרטיים ולפיתוחים חדשים המבוססים על הטכנולוגיה. רוזן: "בתחומי החינוך והרפואה יש בארץ כבר עכשיו אפליקציות מדהימות. ישראל היא המקום לייצר ולבחון אפליקציות כאלה - יש בה גם תשתיות סלולר טובות וגם לימודי רפואה מצוינים, והישראלים לומדים במהירות והטכנולוגיה זמינה".
3 צפייה בגלריה
אנטנת 5G של נוקיה
אנטנת 5G של נוקיה
אנטנת 5G של נוקיה
(צילום: נוקיה)
לפי סרג'יו סוליברה, מנהל נוקיה לאזור דרום ומרכז אירופה, היישומים החדשים יאפשרו לחברות הסלולר להציע שירותי פרימיום בעיקר לארגונים ולחברות: "כל מפעילות הסלולר מקימות כבר גופים שיידעו לפנות לארגונים ולחברות גדולות בהצעות ליישומים מהדור החמישי שיזניקו אותם. בכל ישראל, למשל, יש רק עשרות בודדות של מצנתרי מוח. זה שיעור נמוך במיוחד. הטכנולוגיה הזו תאפשר להם לבצע צינתורים מרחוק. גם המפעלים החדשים שמקימות בארץ חברות כמו אינטל ושטראוס כבר יכללו רשת דור 5 ייעודית לחיבור החיישנים והמכונות, שתסייע לשפר תהליכי ייצור ובקרת איכות ולתפקוד בשגרה ובחירום. ועשרות חברות סטארט-אפ בישראל מפתחות יישומים מתוחכמים לספורט, שיקבלו תאוצה בדור 5".
"נכון להיום", מציין רוזן, "באמדוקס אנחנו ממש ממציאים יישומים לדור 5 בשביל הלקוחות שלנו, מפעילות סלולר מכל העולם. אם פעם המוצר שלנו היה ספירה של כמה דקות דיברת בטלפון ותרגום שלהן למחיר, היום אנחנו מאפשרים מעקב של הרשת אחרי הלקוח בכל רגע נתון, כדי לאפשר חיובים גמישים בהתאם לכל פעולה שלו. בינתיים יש לנו כבר יותר ממאה מוצרים ייחודיים לרשתות דור 5, שרובם פותחו במרכז המחקר והפיתוח בארץ".
גם אם היישום של דור 5 מתנהל בעצלתיים, הפיתוחים הטכנולוגיים לדורות הסלולריים הבאים לא עוברים למצב המתנה. נוקיה כבר הרימה לחלל לוויין ראשון כדי לבדוק שימוש בתקשורת לוויינית, לא רק לצורך תמסורת באזורים ללא קליטה (כמו הרשת שבה השתמשה המשלחת הישראלית ברעידת האדמה האחרונה בטורקיה), אלא גם לצורך שידור ישירות מהחלל לסמארטפונים, בלי צורך בתיווך של אנטנות על הקרקע. כרגע מדובר בפרויקט ניסויי בלבד.
אריקסון, מצידה, הולכת על כיוון אחר: היא הציגה בברצלונה בפני לקוחותיה פיתוח המאפשר שידור לרשת הסלולרית ישירות מתוך חיישן זעיר התפור בתוך בגד. תחשבו על יישומים רפואיים וספורטיביים של הפלא הזה: ניטור נתונים גופניים, מדידת איכות שינה, פיקוח על ישיבה נכונה ועוד - הכל בלי לענוד או לחבוש מכשירים משום סוג.