יכול מאוד להיות שהאסטרונאוטים הבאים שינחתו על הירח יוכלו לצלם סלפי ולהעלות אותו לאינסטגרם שלהם. ענקית התקשורת נוקיה הכריזה במהלך כנס הסלולר הגדול בעולם, ה-MWC שנערך לאחרונה בברצלונה, על כך שהיא מתכננת להקים רשת סלולר דור 4 על הירח במסגרת משימת Artemis 1 של נאס''א. המשימה מיועדת לשגר לראשונה מאז 1972 חללית מאוישת לירח.
2 צפייה בגלריה
נוקיה תקים על הירח רשת סלולר דור 4
נוקיה תקים על הירח רשת סלולר דור 4
נוקיה תקים על הירח רשת סלולר דור 4
(צילום מסך)

עוד בנושא:

לפי התוכנית, הציוד צפוי להיכלל בשיגור של חללית הנחיתה על הירח Nova-C של חברת שיגורי החלל Intuitive Machines האמריקאית, ששותפה למשימה עם נאס''א. החללית תשוגר על ידי טיל של חברת ספייס X בהמשך השנה. הציוד יכלול משדר סלולר עם אנטנה בתחנת הבסיס וכן מקלט-משדר ברכב הירחי שמופעל על ידי תאים סולריים. המשימה צפויה לנחות באיזור מכתש שייקלטון.
הניסוי הראשון שייערך לאחר שחללית הבסיס תגיע ליעד יהיה לנסות ולבצע קישור סלולרי בין אנטנת הבסיס לרכב. מדובר בניסוי חשוב שכן אם הוא יתבצע כהלכה הוא ישדרג מאוד את יכולת התקשורת של הצוותים על הירח ביניהם ובין מרכז הפיקוד בכדור הארץ. הם יוכלו למשל לשלוט מרחוק ברכב המשימה, לשדר פיד וידאו ישירות לכדור הארץ וכן להעביר נתונים מהחיישנים המדעיים השונים במהירות. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
עם זאת, בינתיים אין תאריך יעד לשיגור החללית. על פי דיווח של אתר CNBC, אנליסטים מעריכים ש-2023 הוא "תאריך יעד אופטימי מאוד". העיכובים בשיגור המשימה יכולים לנבוע מכל אחד מהשותפים הטכנולוגיים - אך עיקר צוואר הקבוק עשוי לנבוע משינויים בתאריכי השיגור ליעד. מספק שיהיה ביטול של השיגור כדי לדחות אותו לחודשים רבים קדימה. בהתחשב בכמות המשתנים שיכולים לגרום לעיכוב, גם עיכוב של שנה ויותר אינו בלתי סביר.
2 צפייה בגלריה
כך עשוי להיראות הבסיס הקבוע על הירח - כולל חיבור סלולר
כך עשוי להיראות הבסיס הקבוע על הירח - כולל חיבור סלולר
כך עשוי להיראות הבסיס הקבוע על הירח - כולל חיבור סלולר
(צילום: AFP)
אחת המטרות של נוקיה על הירח תהיה למצוא מים. אמנם הירח ברובו צחיח, אך ניסויים שנערכו במשימות לא-מאוישות של הודו וסין הניבו רמזים על כך שבכל מ''ק של אדמת ירח ניתן למצוא עד 130 מ''ל של מים קפואים שמקורם ככל הנראה במטאוריטים שמתנגשים בו. מים על הירח עשויים להאיץ מאוד את ההתיישבות האנושית שם. מעבר לשימושים אנושיים כגון שתייה או היגיינה, מים יוכלו לשמש גם כמקור דלק לחלליות על ידי הפרדה שלהם לחמצן ולמימן, מה שגם יאפשר להשתמש בהם כמקור לאוויר לנשימה.
מעבר למים, היעד הבא של אנשי משימת ארטמיס 1 יהיה להקים מקור אנרגיה קבוע למתיישבים. חברת רולס רויס הבריטית מפתחת כור גרעיני זעיר שאמור לשמש בדיוק למטרה הזו. אחרי תקשורת, מים ואנרגיה, היעד הנוסף הוא כמובן מזון, אך זה ידרוש הרבה מאוד ניסויים נוספים כדי להגיע לגידולי ירקות בחלל. התיישבות על הירח אינה רק יעד מדעי וטכנולוגי, מדובר גם ביעד מסחרי שכן על פי הערכות אדמת הירח מחביאה הרבה מאוד מחצבים נדירים שמקורם במפגשים של הגוף השמיימי עם מטאוריטים.