גוגל אומנם הפכה לשם נרדף לחיפוש, אבל האם זה בגלל שהמוצר שלה טוב כל כך, או בשל עסקאות ענק מאחורי הקלעים שגרמו לנו להתרגל אליו? השאלה הזו ניצבת במרכזו של קרב משפטי מכונן שנערך בארה"ב בימים אלה.

עוד בנושא:

הטענה של משרד המשפטים של ארה"ב: העסקאות שגוגל ביצעה עם יצרניות טלפונים כמו אפל ועם מפתחות דפדפנים כמו מוזילה, בהיקף של 10 מיליארד דולר בשנה, על מנת שמנוע החיפוש של גוגל יוצג כברירת המחדל - הן אנטי-תחרותיות ופוגעות בצרכנים. הטענה של גוגל? הסיבה לנתח השוק העצום שלנו היא שהמוצר שלנו טוב יותר. משתמשים בוחרים בו באופן וולונטרי, ללא קשר לעובדה שהוא מוגדר כברירת המחדל בדפדפנים או מכשירי טלפון. המשפט שהחל בספטמבר צפוי להימשך עשרה שבועות, אך אלו הרגעים הבולטים ביותר בינתיים.
4 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
גוגל
(צילום: pixinoo / Shutterstock.com)

הערות הפתיחה

"אם ימנעו מגוגל להתחרות, זה לא יגרום ליאהו או ל-DuckDuckGo לרוץ מהר יותר", אמר ג'ון שמידטליין, עורך הדין של גוגל, בהערות הפתיחה שלו והציג את קו ההגנה של החברה. הוא ביטל את ההשוואה בין המקרה של גוגל למקרה מיקרוסופט בשנות ה-90, כשזו כפתה על משתמשים את השימוש בדפדפן אינטרנט אקספלורר מאחר שבניגוד אליו, אנשים בוחרים בגוגל גם באופן פרו-אקטיבי כשניתנת להם הבחירה. הוא טען גם שהעסקאות של גוגל עם דפדפנים נותנות להם הכנסות שנחוצות להם, וההסכמים עם יצרניות אנדרואיד בכלל תורמים לתחרות מול iOS של אפל.
ריפרש
פמטק: ההייטק מתחבר לצד הנשי / עם שלי בלוך
32:55
ביום שפתח את המשפט, משרד המשפטים של ארה"ב הציג תכתובות פנימיות כדי להדגיש את האופן שבו ההסכמים מיטיבים עם גוגל עצמה. המחלקה אף רצתה להטיל סנקציות על גוגל לפני המשפט, על כך שמחקה לדבריה שיחות שעשויות להציג את הגישה שלה לתחרות. בתשאול של הכלכלן הראשי של גוגל, האל וריאן, הוצגו לו מיילים פנימיים, כשבאחד מהם הוא מבקר את השימוש במושג "נתח שוק", שעשוי להצביע על דומיננטיות בשוק. מצגת פנימית ביקשה להימנע ממושגים רגישים נוספים. התכתבות פנימית נוספת הציגה את החשיבות של היקף תעבורת המשתמשים לאיכות המוצר.

עדות מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, העיד השבוע בתור עד מטעם משרד המשפטים. נאדלה הסביר את החשיבות העסקית של תחום החיפוש - לדבריו מדובר בקטגוריית התוכנה הגדולה ביותר. נאדלה למעשה הודה בעצמו שמנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, מוצלח פחות משל גוגל, אך הדגיש כי הסיבה לכך היא תעבורת המשתמשים, מאחר שהיקף תעבורה גדול יותר משמעותו נתונים רבים יותר שהחברה יכולה לאסוף, ולשפר את המוצר על בסיסם, מה שמושך יותר משתמשים - וכן הלאה. הנוסחה הזו מיטיבה עם גוגל ופוגעת בבינג. יתרון נוסף של תעבורת רשת בהיקף גדול יותר, היא שהיא מושכת יותר מפרסמים.
4 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה לפני העדות
סאטיה נאדלה לפני העדות
סאטיה נאדלה לפני העדות
(צילום: MICHAEL REYNOLDS / EPA)
נאדלה הדגיש גם את חשיבות "ברירות המחדל" - הוא הודה כי ניסה להגיע לעסקה עם אפל במקום גוגל, אך לא הצליח, וכי הערך שלה כל כך גבוה בעיניו עד שהיה מוכן להפסיד "15 מיליארד דולר בשנה" בתור התחלה, כדי לזכות בהסכם כזה. כשנשאל על העובדה שבינג הוא מנוע החיפוש שמוגדר כברירת מחדל במחשבים של מיקרוסופט, והדבר עדיין לא עוזר לו להתרומם, טען נאדלה כי נתח השוק של בינג גבוה יותר בשימוש מהמחשב לעומת הנייד, בדיוק מהסיבה הזו. נאדלה גם טען שאפל מפחדת מהכוח של גוגל, וכי הסיבה להסכם איתה הוא לא רק כלכלי: גוגל, לדבריו, עשויה לקדם את דפדפן כרום דרך מוצריה כדי להתנקם באפל, מה שיחתום סופית את הגולל על דפדפן ספארי של אפל.
כשנשאל על השותפות בין בינג ו-OpenAI שמשלבת צ'אטבוט בחיפוש - טכנולוגיה שעשויה לשנות את התחום לחלוטין - נאדלה סייג אמירות עבר שלו על ההשלכות הפוטנציאליות של שיתוף הפעולה על התחרות מול גוגל, ואמר כי החשש של מוציאים לאור מכך שמודלים של בינה מלאכותית יסרקו את האתרים שלהם עלול דווקא לחזק את גוגל, ויגרמו להם לחתום איתה על הסכמים בלעדיים. עורך הדין של גוגל המשיך לטעון כי ההצלחה של החברה נובעת מניהול נכון ופיתוח מוצר טוב יותר, וסקר את הכשלונות של מיקרוסופט לאורך השנים, כמו ווינדוס פון, כדי להוכיח את טענתו.

עדות אדי קיו סגן נשיא אפל

בכיר נוסף בפרופיל גבוה שהגיע אל דוכן העדים הוא אדי קיו, ראש תחום השירותים באפל. אנו רגילים לחשוב על אפל וגוגל כמתחרות, אך קיו הגיע כדי להגן על ההסכם בין השתיים - שנחשב מרכזי לטיעונים של משרד המשפטים. קיו אפילו הצליח להקליל את האווירה לרגע קטן. בפתיחת עדותו התייחס למסך באולם בית המשפט, ואמר כי "הרזולוציה נוראית, אתם צריכים להשיג מק". השופט אמיט מהטה לא נשאר חייב והגיב בהומור: "אם אפל רוצה להשיא תרומה…".
4 צפייה בגלריה
אדי קיו לפני העדות במשפט
אדי קיו לפני העדות במשפט
אדי קיו לפני העדות במשפט
(צילום: CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES)
קיו סיפר על משא ומתן בין שתי הענקיות שנגע לאחוז שאפל מקבלת מההכנסות של גוגל ממשתמשי אפל, שהסתכם בפשרה. הוא הבהיר כי בכל מקרה לא היה מוותר על ההסכם: "תמיד הרגשתי שזה היה האינטרס של גוגל, ושלנו, להשלים את העסקה". לדבריו, מעבר להכנסות שההסכם מניב לה, אפל מעולם לא שקלה ברצינות להחליף לספק אחר, או לבנות מוצר חיפוש משלה מאחר שאין חלופה עדיפה מגוגל. לטענת משרד המשפטים כי אפל יכולה להציע למשתמשיה בחירה בין מנועי חיפוש, כפי שהיא עושה עם כלים אחרים בעת התקנת הטלפון, קיו השיב כי השאיפה היא שהתהליך יהיה מהיר ככל האפשר, וכי להציג לאנשים מנועי חיפוש שמעולם לא שמעו עליהם זו חוויית משתמש גרועה. למרות זאת, הודה כי ההסכם עם גוגל לא יאפשר להציע בחירה כזו.
קיו טוען שמי שרוצה להחליף את ברירת המחדל, יכול לעשות זאת בקלות. הוא התייחס לעסקאות שאפל עשתה עם יאהו ובינג, שהופכות לטענתו את המוצרים לקלים למציאה, כך שקל להחליף מנוע חיפוש. מדובר בנקודת מחלוקת קריטית נוספת במשפט: מנכ"ל מנוע החיפוש DuckDuckGo טען לעומת קיו כי שינוי כזה לוקח יותר מדי צעדים.
קיו התייחס גם לאינטגרציה של דפדפן ספארי עם גוגל שאפשרה חיפוש משורת ה-URL, וסייעה לדפדפן להצליח, וטען שיתרון עבור גוגל בהסכם הוא מוניטין: "אנחנו אומרים לעולם שגוגל היא מנוע החיפוש הטוב ביותר, כי זה מה שלקוחות מצפים שאנחנו נבחר". נושא מרכזי אחר בעדותו היה תחום הפרטיות. כשהוצגה לו סדרה של מיילים ושקופיות שבהם קיו ואפל מחו נגד פרקטיקות הפרטיות של אפל, אמר כי "תמיד חשבנו שיש לנו פרטיות טובה משל גוגל", ולכן קבעו בהסכם תנאים שיגבילו את גוגל.

העלאת מחירים

אחת הטענות של משרד המשפטים היא שגוגל יכולה להעלות את מחירי הפרסום במנוע החיפוש שלה עם מעט השלכות, בזכות הדומיננטיות שלה בשוק. מנהל תחום המודעות בגוגל, ג'רי דישלר, הודה בעדותו כי כשגוגל משנה את תהליך ההגשה של מודעות על ידי מפרסמים, היא לרוב לא מודיעה למפרסמים על שינויים בתמחור, והשינויים האלו כללו בעבר עליית מחירים בשיעור של 5% עבור המפרסם הטיפוסי, ובשיעור של 10% עבור שאילתות מסוימות.
4 צפייה בגלריה
בינג
בינג
מנוע החיפוש המתחרה של מיקרוסופט, בינג
(צילום: rarrarorro / shutterstock.com)
דישלר אמר כי העלאה של 10% היא הגבול העליון, ושהעלאת מחירים ב-15% תהיה מסוכנת, למרות שהכיר בכך שההכנסות הכוללות עשויות עדיין לעלות, גם אם העלאה כזו תבריח כמה מהמפרסמים למתחרים כמו מטא וטיקטוק.

מה יש לגוגל להסתיר?

המשפט מתנהל תחת מעטה סודיות, כשהרבה מהעדויות אינן פתוחות לציבור, אך מעבר לכך, התנהלה מאחורי הקלעים גם מחלוקת גדולה על העלאת המסמכים שמובאים במהלך המשפט לאינטרנט, למרות שהם נחשבים מסמכים ציבוריים. גוגל טענה כי עשויים להיחשף פרטים רגישים הנוגעים לעסק של גוגל, או שמשרד המשפטים ייצר "קליק בייט" באמצעות הצגות מצגות ומיילים פנימיים של החברה.
לאחר מכן נקבע, לפי דיווחים, כי לגוגל תינתן התראה על כוונה לפרסום כזה וזמן מוגבל לנסות למנוע אותו. אחד המסמכים שגוגל ניסתה להסתיר נוגע להשוואה של עסק המודעות בחיפוש ל"סיגריות או סמים". לפי דיווחים, במסמך, סגן נשיא גוגל לכספים, מייקל רוסזאק, קרא לפי הדיווחים למודעות החיפוש "אחד מהמודלים העסקיים הטובים ביותר שאי פעם נוצרו", והשווה אותו לעסקים לא חוקיים, מאחר שמשתמשים "מתמכרים" אליו. מסיבה זו, כתב, גוגל יכולה "להתעלם ברוב הזמן מהצד של הביקוש, שנוגע לחוקי הבסיס של כלכלה, ולהתמקד רק בצד ההיצע של מפרסמים, פורמטים למודעות, ומכירות". בעדותו טען רוסזאק כי הכין את המסמך עבור קורס בתקשורת שבו נדרש לומר לסטודנטים דברים שהוא לא מאמין בהם.