איך מתקנים ברז דולף? איזו דרך היא המהירה ביותר לבית החולים העמק? ומה לעשות כשהתינוק לא מפסיק לבכות? על השאלות האלה ואינספור אחרות, שרק לפני 25 שנה נדרש מאמץ מיוחד כדי לקבל עליהן מענה, יכול להשיב היום כל אחד אחרי הצצה בסמארטפון. גוגל חוגגת רבע מאה להקמתה – וחושפת פרטים מאחורי הקלעים של מנוע החיפוש הפופולרי בעולם. גם לנו יש במה להתגאות: פיצ'ר ההשלמה האוטומטית בשורת החיפוש, שחוסך לאנושות כ־200 שנות הקלדה ביום, נוצר בסניף הישראלי.

עוד בנושא:

25 שנה של סקרנות – כך הגדירה ענקית הטכנולוגיה גוגל את הזמן שחלף מאז חברו צמד הסטודנטים לארי פייג' וסרגיי ברין מאוניברסיטת סטנפורד כדי להקים חברה שמטרתה הכי שאפתנית שאפשר: "לארגן את כלל המידע העולמי ולהופכו לנגיש ויעיל לכולם". מה שהחל כפרויקט מחקר בשם BackRub לפיתוח אלגוריתם לחיפוש מידע באינטרנט, הפך במהירות למנוע החיפוש המוביל בעולם, ועם השנים גם לאחת החברות הגדולות ובעלות ההשפעה בהיסטוריה. גוגל מעסיקה כיום יותר מ־160 אלף עובדים ברחבי העולם, מהם כ־2,300 בישראל, והכנסותיה ב־2022 הסתכמו בכ־257 מיליארד דולר. גוגל ציינה את יום הולדתה בדרך סמלית – ה־Doodle המפורסם בראש עמוד החיפוש שלה הציג באנימציה את התפתחות הלוגו של החברה לאורך השנים.
2 צפייה בגלריה
סרגיי ברין ולארי פייג'
סרגיי ברין ולארי פייג'
סרגיי ברין ולארי פייג' - הצמד שהתחיל הכל
(צילום: AP)
החברה חשפה השבוע פרטים מאחורי הקלעים של כמה מרגעי המפתח בתולדות מוצר הדגל שלה, מנוע החיפוש, למשל: "גוגל תמונות" פותח בזכות השמלה הנועזת של ג'ניפר לופז בטקס פרסי הגראמי ב־2000; "חדשות גוגל" הושק שנה לאחר אסון התאומים ב־2001 כדי לענות על הביקוש לחדשות בזמן אמת; וטכנולוגיות "תגובה למשבר" נולדו מהחוויה האישית של מנכ"ל גוגל ישראל, פרופ' יוסי מטיאס, באסון השריפה בכרמל. גם ההשלמה האוטומטית בשורת החיפוש נוצרה בסניף הישראלי, ונקראה בהתחלה Google Suggest. נכון להיום, הפיצ׳ר מפחית את זמן ההקלדה בכ־25% בממוצע וחוסך לאנושות למעלה מ־200 שנות הקלדה בכל יום. עוד נחשף כי אפליקציית התרגום "גוגל טרנסלייט", הושקה לראשונה רק עם תרגום בין ערבית לאנגלית; החיפוש הקולי, שהושק ב־2008, נמצא בשימוש בהודו כמעט פי שניים מהממוצע העולמי; ותיבת מספרי מוקדי החירום למקרי הרעלה נולדה בעקבות דיווח על אישה שהתקשתה למצוא מידע בגוגל אחרי שבתה בלעה חומר מסוכן.
ריפרש
פמטק: ההייטק מתחבר לצד הנשי / עם שלי בלוך
32:55
גוגל חשפה גם את מילות החיפוש הפופולריות ביותר בתולדותיה: חדשות, Google, סרטוני יוטיוב, מזג אוויר, ויקיפדיה, Google Maps, Google Translate, Google Search ו־Google Drive. עם השנים התרחבה גוגל למגוון עצום של תחומי פעילות, שמלווים כמעט כל אדם בשגרת יומו, מבוקר עד ליל. כמעט בכולם הפכו המיזמים שלה לפופולריים ביותר: שירות הדואר האלקטרוני Gmail, שירות המפות Maps, דפדפן הכרום, מערכת ההפעלה לסמארטפונים אנדרואיד, שירות הזרמת הווידיאו יוטיוב, פלטפורמת הענן גוגל קלאוד, מנוע הבינה המלאכותית בארד ורבים אחרים. עם התרחבותה היא הפכה לחברת־אם בשם אלפאבית, שגוגל היא רק מחברות הבת שלה.
2 צפייה בגלריה
ג'ניפר לופז בשמלה של ורסאצ'ה בטקס הגראמי, 2000
ג'ניפר לופז בשמלה של ורסאצ'ה בטקס הגראמי, 2000
הובילה ליצירת "גוגל תמונות". ג'ניפר לופז בשמלה של ורסאצ'ה בטקס הגראמי, 2000
(צילום: Getty Images)
והנה כמה דברים שלא ידעתם על מרכזי גוגל בעולם, כדי שלא תצטרכו לחפש: סביב מטה החברה במאונטיין ויו, קליפורניה, הוקמו עשרות כוורות דבורים, גם לצריכת העובדים וגם לשימוש מחקרי; אלמנט מרכזי בלב המטה במאונטיין ויו הוא סטן, שלד ענק מברונזה של טירנוזאורוס רקס; המרכז בדבלין, אירלנד, שימש בעבר כטחנת קמח, והמשרד בצ'לסי מרקט בניו־יורק מחליף מפעל שבו הומצאו עוגיות האוראו. המרכז בפריז היה מלון ידוע במאה ה־19, מרכז הנתונים באלבמה שימש כמכרה פחם, והמרכז בפינלנד - כמפעל נייר. המרכז בבלו הוריזונטה בברזיל כולל מתקן גינון מקורה ענק, עם יותר מ־360 סחלבים מסוואנת הסראדו המקומית; לקמפוס Bay View בקליפורניה יש "חופה סולארית" המכונה “דרגון”, ומורכבת מכמעט 90,000 פאנלים סולאריים שמספקים חשמל לבניין ולשימושים אחרים; מאחורי דלפק הקבלה במשרדי גוגל במונטריאול תלויה שמיכת טלאים של קארן דספרואיס, יצרנית שמיכות טלאים מקומית; ומשרדי החברה בלונדון הם גם גלריית אמנות למדבקות "פיקסל ארט" שיצרו יותר מ־200 אנשי גוגל מוכשרים.