הוא צפוי להיכנס לשימוש המוני בעולם רק בעוד כשנה, ולאפשר, בין השאר, הזרמת וידאו אלחוטית באיכות 8K, חוויית מציאות מדומה סוחפת ועוד - הכל ללא חיבור למחשב. רק דגמים בודדים שלו כבר פועלים בעולם, אבל חלקם, כמו הנתבים היקרים שהציגה באחרונה חברת TP LINK, צפוי אפילו לנחות בחנויות בקרוב. תקן WiFi 7 (או בשמו המקצועי 802.11be) הוא הדבר הבא בתחום השידור האלחוטי לטווחים קצרים - בית, מקום עבודה, אולם מופעים, איצטדיון - ומצטיין במיוחד במהירויות מדהימות. אם אתם סובלים היום מאיטיות או מעומסים על הרשת שלכם, נתב WiFi 7 יפתור סופית את הבעיה.
2 צפייה בגלריה
WiFi 7
WiFi 7
WiFi 7. הדור הבא של האינטרנט האלחוטי
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם

למרות גילה הצעיר, קשה לדמיין את העולם בלי טכנולוגיית WiFi האלחוטית, שבשילוב עם הטכנולוגיה הסלולרית, פטרה אותנו מן הצורך להתחבר לעולם החיצון באמצעות כבל רשת פיזי. בהערכה גסה, יותר מ-9 מיליארד מכשירי WiFi פועלים כיום בעולם. מיעוטם שודרגו רק לאחרונה ל-WiFi 6, ומיעוט קטן עוד יותר של מכשירים תואמים כבר ליורשו, תקן WiFi 6e.

להרחיב את הצנרת

התקן החדש לא ממציא את הגלגל: הוא מתבסס על שדרוג הדורות הקודמים, לא רק למהירויות גבוהות יותר, אלא גם בתגובתיות ובאמינות. הוא יציע קפיצה דרמטית במהירות החיבור לרשת; הפחתה של עד פי 100 בזמן שעובר מן הרגע שהמידע נשלח ועד לרגע שבו הוא מוצג במכשיר ("לייטנסי", השהיה); יציבות, וקיבולת עצומה - יכולת לספק שירות להרבה מכשירים במקביל. כלומר, הוא יתרום לצפייה חלקה בטלוויזיה גם באיכויות 4K ו-8K, אבל עוד יותר - למשחקים דרך הענן, לאבחון רפואי מרחוק, וליישומי מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR), כמו עולם המטאברס, שזקוקים לנפח גדול של נתונים עם השהיה אפסית. WiFi 7 יידע להתגבר גם על עומסים שייצרו משתמשים רבים (למשל, באיצטדיון או באולם מופעים), וגם על הפרעות הנגרמות מרשתות שכנות.
כמה דרמטי יהיה השיפור לעומת הדורות הקודמים? במהירות העברת הנתונים - פי 4.8 מ-WiFi 6, ופי 15 מ-WiFi 5. במחשב נייד טיפוסי נוכל להפחית את זמן ההורדה של קובץ בן 15 גיגה-בייט לכ-20 שניות, לעומת דקה אחת ב-WiFi 6e.
אבל צריך לזכור שכדי ליהנות מהביצועים המעולים הללו נצטרך לא רק לרכוש נתבים חדשים, אלא גם להמתין לדורות הבאים של הסמארטפונים, המחשבים ומכשירי הטלוויזיה. נכון להיום אף סמארטפון, טאבלט, מחשב נייד או טלוויזיה אינו תומך ב-WiFi 7, וההנחה היא שמכשירים כאלו יגיעו לשוק לראשונה רק ב-2024.
מבחינה טכנית, השיפור מושג באמצעות שימוש חכם בשלוש רצועות תדרים שונות - 2.4, 5 ו-6 גיגה-הרץ. כל אחת מהרצועות הללו מחולקת לערוצים. תחשבו על צנרת מים: ככל שצינור (ערוץ) רחב יותר, כך הוא יכול להעביר יותר מים (נתונים). הטכנולוגיה החדשה מצליחה להרחיב פי שניים ושלושה חלק נכבד ממהערוצים הללו; כמו אוטוסטרדה בת שישה נתיבים, שמחליפה כביש בן שלושה נתיבים בלבד. WiFi 7 תומך בערוצים ברוחב של עד 320 מגה-הרץ, פי 16 מהרוחב כיום.

צורת X

WiFi 7 יתמוך גם באיכות גבוהה יותר של שידור וקליטת נתונים (QAM). הנתב יוכל לשדר בשני ערוצים בו-זמנית או לבחור אוטומטית בערוץ הטוב ביותר, ולעקוף בעיות שנוצרות בשל עומס מכשירים כדי לשמור על חיבור יציב (MLO). הוא יאפשר גם להזרים בקלות וידיאו סופר-איכותי בשידור חי מהמחשב הביתי שלכם. נתונים יישלחו וייתקבלו, הפעם, בו-זמנית ברצועות תדרים ובערוצים שונים.
2 צפייה בגלריה
Archer BE900
Archer BE900
Archer BE900. הנתב החדש של TP Link הסינית
(צילום: יח"צ)
תקן WiFi 7 הסופי, אגב, שאמור להיקבע במשותף על-ידי גוף מיוחד של ענקיות התעשייה (WFA, "ברית ה-WiFi", שבראשו עומד מהנדס בכיר מאינטל), עדיין לא הוכרז רשמית. אבל כמו בעבר, היצרניות מסתמכות עכשיו על טיוטת התקן שכבר גובשה והוסכמה. הן יתחילו בהשקת המכשירים - ואם יהיה צורך יעדכנו אותם בעתיד. חברת TP LINK הסינית, למשל, הכריזה לאחרונה על קו שלם, עם עיצוב ייחודי, של נתבי WiFi 7, שהיקר ביניהם, Archer BE900, עולה 700 דולר. מדובר בנתב עם עיצוב ייחודי בצורת X עם מסך מגע. במקביל, יצרנית השבבים קוואלקום הודיעה על ערכת שבבי WiFi 7 מוכנה. גם המתחרות ברודקום ומדיה-טק טוענות כי הן מוכנות עם שבבים, שיוצעו לכל היצרנים, לשילוב בציוד רשת התומך בטכנולוגיה. אינטל הודיעה, שיהיו לה מוצרים מוכנים מיד עם אישור התקן.
האם זה אומר שהסמארטפונים והמחשבים הישנים שלנו לא יעבדו עם נתבי הדור הבא? ממש לא: נתבי WiFi אמורים "לתמוך לאחור" גם בדורות הקודמים, אבל כמובן שלא יספקו להם אותם ביצועים.