2022 הביאה לנו הרבה מוצרים חדשים מעניינים, החל משירותי בינה מלאכותית חדשים ובראשם Dall-E2 ו-ChatGPT ועד לאוזניות נטולות חוטים עם ביטול רעשים ברמה שקודם לכן אפשר היה למצוא רק באוזניות גדולות. אבל לצד כל מה שקיבלנו, היו גם כמה מוצרים ושירותים שנלקחו מאיתנו לתמיד. חלקם הלכו לעולמם בשיבה טובה, על אחרים אפשר להגיד שנלקחו בטרם עת, ויש את גוגל הנגאאוטס שנמצא איפשהו באמצע, או אולי בצד, כשכל האחרים מסתכלים עליו ולוחשים "מה נסגר איתך?".
7 צפייה בגלריה
אייפוד נאנו ואינטרנט אקספלורר
אייפוד נאנו ואינטרנט אקספלורר
הלכו לעולמם. אייפוד ואינטרנט אקספלורר
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אינטרנט אקספלורר

סדרת הדפדפנים הפופולרית של מיקרוסופט, שהייתה לאורך שנים רבות הסטנדרט בתעשייה, החלה כבר מזמן לאבד את הרלוונטיות שלה. בהתחלה זה היה כי מיקרוסופט לא השקיעה את המשאבים הנדרשים בשדרוג אקספלורר, אחר כך כי פשוט אי אפשר היה לעצור את הדומיננטיות של גוגל כרום. החברה הבינה את זה בעצמה וכבר ב-2015 שחררה דפדפן חדש בשם Edge. חמש שנים לאחר מכן היא השיקה את Edge מחדש, אבל הפעם תוך התבססות על פרויקט כרומיום, שממנו גם כרום שואב את היכולות שלו.
7 צפייה בגלריה
אינטרנט אקספלורר
אינטרנט אקספלורר
אינטרנט אקספלורר. אף אחד לא יזיל דמעה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< ואקספלורר? גרסתו האחרונה, אינטרנט אקספלורר 11, שוחררה לפני יותר מתשע שנים, באוקטובר 2013. כבר שנים שמיקרוסופט מנסה לגמול את משתמשיה מהדפדפן הקשיש, והשנה היא הפסיקה לתמוך בו במערכת ההפעלה ווינדוס 10, האחרונה שעבורה הוא היה זמין. אם אתם מסרבים לקבל את מותו של אקספלורר, ב-14 בפברואר 2023 מיקרוסופט תניף את הגרזן במקומכם ופשוט תנטרל אותו באמצעות עדכון תוכנה.

גוגל סטאדיה

המוות הטרגי של השנה הוא תוצאה של תאונת דרכים מתמשכת שהיא הניסיון של גוגל להיכנס לתחום הגיימינג בענן. סטאדיה, על הנייר, היה אמור להוות מתחרה ראוי לקונסולות המשחק הביתיות, בהינתן חיבור אינטרנט מהיר מספיק. השירות איפשר להריץ את המשחקים בחוות השרתים של גוגל ולעשות להם סטרימינג למסך הטלוויזיה או הטלפון. על פניו, נשמע טוב. כל כך טוב, למעשה, שכמעט כל הפלטפורמות הגדולות בעולם הגיימינג מחזיקות שירות כזה. מיקרוסופט עושה סטרימינג למשחקים דרך Game Pass בענן במדינות תומכות (לא בישראל), סוני מזרימה משחקים ישנים הישר לקונסולות של המשתמשים במדינות תומכות (גם לא בישראל) ואמזון משווקת שירות סטרימינג למשחקים בשם לונה (ניחשתם נכון, לא בישראל).
7 צפייה בגלריה
סטאדיה
סטאדיה
גוגל סטאדיה. עוד מוצר שנזנח בשולי הדרך
(צילום: shutterstock)
אז מה קרה לסטאדיה? ובכן, מה שקרה זה גוגל. החברה שמתמחה בלהשיק דברים ואז לזנוח לא מעט מהם בצידי הדרך (האתר Killed by Google כולל כיום 280 מוצרים ושירותים שנפחו את נשמתם) מעולם לא הצליחה לממש את ההבטחה של גיימינג בענן. מודל התמחור, שדרש מאנשים לקנות משחקים במחיר מלא, לא עבד עבור פלטפורמה שלא הוכיחה את עצמה. הניסיון של גוגל לפתח משחקים בלעדיים עבור סטאדיה נזנח גם הוא. באוקטובר האחרון הגיעה הבשורה - סטאדיה הולך לעבור לחוות שרתים בשמיים שבה הוא יפגוש שירותי ענן אחרים שנעלמו מעין הציבור ויוכל לרוץ איתם באחו הדיגיטלי לנצח נצחים.

בלאקברי

בלאקברי, שבעשור הראשון של המילניום הייתה מזוהה עם מכשירי סלולר עסקיים בעלי מקלדת פיזית מלאה, חצבה לעצמה נישה מכובדת בעולם שבו "סמארטפון" היה מושג בו שבעלי טלפונים עם מערכות הפעלה כמו סימביאן ו-PalmOS תיארו את המכשירים שלהם בלי שמישהו אחר הבין מה הם רוצים. אבל כמו נוקיה, החברה לא שרדה את המפץ הגדול שהביאו איתם מכשירי האייפון והאנדרואיד. למעשה, עבור רובנו, בלאקברי כיצרנית טלפונים מתה מזמן.
7 צפייה בגלריה
בלקברי Q10
בלקברי Q10
בלאקברי Q10. פסגת הטכנולוגיה של לפני שני עשורים
(צילום: shutterstock)
למעשה, גם עבור החברה שנקראת בלאקברי, החלום של הטלפונים כבר מזמן לא היה אטרקטיבי. היא מתעסקת כיום בשירותי תוכנה וסייבר וכבר מזמן לא בונה טלפונים. אך בשנתיים האחרונות, לחברה אמריקאית בשם OnwardMobility היה זיכיון לייצור מכשיר דור 5 תחת המותג בלאקברי. ואתם יכולים לנחש מה קרה אז. אם ניחשתם שהחברה נסגרה בלי להשיק טלפון, אתם צודקים לגמרי.

מטא פורטל

כבר כמה שנים שלחברה-ששמה-הקודם-הוא-פייסבוק יש שאיפות חומרה לא מבוטלות (מה שאתם רואים כאן נקרא הרמה להנחתה). החברה, שרוצה להיות תלויה פחות בהכנסות משוק הפרסום, מהמרת היום בעיקר על מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR), אך ב-2018 היא השיקה גם ליין של מסכים חכמים בשם פורטל. המטרה הייתה לא רק להציג תמונות מחשבון הפייסבוק שלכם בסלון או במטבח, אלא גם לתת לכם לדבר עם אנשים. למעשה, שיחות וידאו היוו את עיקר הדגש השיווקי עבור החברה-ששמה-הנוכחי-הוא-מטא.
7 צפייה בגלריה
משפחת מסכי הפורטל החדשים
משפחת מסכי הפורטל החדשים
מסך פורטל של מטא. מה חשבתם לעצמכם?
(צילום: פייסבוק)
עכשיו, כש-2022 כמעט מאחורינו, אפשר להגיד שרוב שאיפות החומרה של מטא בהחלט מבוטלות (בום!). כבר ביוני היא הודיעה שתפסיק לייצר מכשירי פורטל לצרכנים ותתמקד בשוק העסקי. החברה התקשתה להתחרות במוצרים דומים מבית גוגל ואמזון, ומעולם לא הצליחה להציג מכשיר פורטל עם יתרונות גדולים מספיק בהשוואה למתחרים. בנובמבר, לצד גל של פיטורים, דווח שהיא צמצמה את השאיפות שלה בתחום עוד יותר. בקיצור, מטא פורטל איננו עוד.

אייפוד

ידעתם שעד 2022 אפל ייצרה אייפודים? נגן המוזיקה האחרון של החברה, דור 7 של האייפוד טאץ', ראה אור במאי 2019 וסיים את חייו במאי השנה. והוא היה האייפוד האחרון. זה אומר שב-2022, אחרי 21 שנה, אפל הרגה את המותג ששינה את תעשיית המוזיקה.
7 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס
היה שלום. סטיב ג'ובס עם מכשיר אייפוד
(צילום: AP)
זה נשמע אולי קצת בומבסטי, אבל קשה להמעיט בערכו של המותג הזה, שהראה לחברות התקליטים - קודם בארה"ב ואירופה ואז גם בעולם כולו - את הדרך לרווחים ממכירות דיגיטליות. הוא אמנם ממש לא היה נגן המוזיקה הדיגיטלי הראשון, אבל הקלות שבה אנשים יכלו לרכוש שירים בצורה חוקית ולנגן אותם באמצעותו ריככה את החשש המאסיבי של תעשיית המוזיקה מפני פיראטיות דיגיטלית. נוח על משכבך בשלום, אייפוד. אתה את שלך עשית.

גוגל הנגאאוטס

רוצים לשלוח לאנשים הודעות באמצעות גוגל? Google Hangouts מת, עכשיו הוא חלק מ-Google Chat. ויש גם Google Meet. ויש Google Duo, שגם בתוכו יש חלקים מ-Google Meet, והוא נקרא Google Meet עכשיו. אבל אפשר להשיג עדיין Meet בלי Duo. ומסתבר ש-Google Talk היה קיים עד השנה, אבל הוא כבר איננו. כמו כן, יש את Google Messages, שזה פשוט אפליקציית סמסים מבית גוגל. הבנתם? מעולה.
7 צפייה בגלריה
 Google Hangouts
 Google Hangouts
Google Hangouts. למישהו באמת אכפת?
(צילום: shutterstock)