מהלכי החקיקה הדרמטיים שמקודמים בשבועות האחרונים גורמים לאזרחים רבים במדינה להרגיש כי הם חייבים להשמיע קול. במהלך סוף השבוע יתקיים בתל אביב אירוע מעט שונה, שבמסגרתו יפותחו ויתחרו ביניהם מיזמים טכנולוגיים למען הדמוקרטיה, הנגשת ידע וקידום שיח בין קבוצות שונות בחברה. "במדינת ישראל קורים עכשיו דברים מאוד גורליים, אבל השיח סביבם לא מספיק עמוק ואין מספיק הבנה של התהליכים שקורים", אומר בראיון ל-ynet יובל שפיר, שיזם את ה"דמוקרטון" - האקתון שייערך משישי בבוקר ועד שבת אחר הצהריים ברצף. האקתון הוא תחרות בין מיזמים טכנולוגיים, שבמהלכה נעשה פיתוח קבוצתי אינטנסיבי, והדמוקרטון יתמקד בפיתוח משחקים, תוכנות, אתרים ולומדות. "הרשתות החברתיות מוצפות בעיקר בחומרים שגורמים לכל אחד להרגיש צודק בדעות שכבר יש לו", ממשיך שפיר, "ולכן חשבתי שכדאי להגיע לאנשים בדרכים אחרות וחוויתיות, מעולם התוכנות והמשחקים".

עוד בנושא:

שפיר מפרט על התחושה שהביאה אותו ליזום את האירוע: "ממש כמו שבמלחמות אנשים קיבלו צו 8 ונסעו לחזית, היום אנשים יושבים בבית או בעבודה, ומרגישים שהם בצו 8. הם לא יכולים לעשות שום דבר אחר חוץ מלהתגייס כי המדינה בחוץ פשוט נקרעת. עוברים עלינו ימים דרמטיים, אני רוצה לגדל פה את הילדים שלי, ולא יכול לשבת בשקט. היה לנו חשוב וקריטי לעשות משהו שיכול לדחוף את המדינה לכיוון יותר טוב, וליצור הידברות בין חלקים בציבור שכרגע אין שום הידברות ביניהם. חיפשנו דרך מתחת לראדר של דרכי התקשורת הרגילות שמשכנעות את המשוכנעים".
2 צפייה בגלריה
דמוקרטון
דמוקרטון
דמוקרטון
(תמונה: מתוך אתר האירוע)
שפיר הוא יועץ לארגונים בתחום פיתוח קריירה, שחבר למומחים מתחום הטכנולוגיה כדי לארגן את האירוע - יוזמה פרטית ללא כוונות רווח. בין המארגנים הנוספים של האירוע, היזם הסדרתי עודד וולוביץ, ועידית בן דור, מנהלת משאבי אנוש בתעשיית ההייטק. האירוע יתקיים במשרדי קרן ההון-סיכון Lool Ventures, ושפיר אומר כי "הרמנו את ההאקתון והגיים-ג'אם, המונח המקצועי להאקתון בתחום המשחקים, כמה שיותר מהר, וצפויים להגיע כמאה משתתפים - מפתחים ומעצבים שעברו תהליך סינון כדי להבטיח שהאירוע יהיה ברמה הכי גבוהה מבחינת התוצרים, בגלל דחיפות העניין". הסיבה לדחיפות - מארגני ההאקתון מעוניינים להפיץ את תוצריו לפני הקריאה השנייה והשלישית של חוקי רפורמת לוין, שמתוכננות בתחילת אפריל. "לצד זאת שרצינו אנשים מנוסים, יש לנו גם קבוצה של נוער מצטיין, שמאוד רצו לקחת חלק ואישרנו להם".
אילו תוצרים אתם מצפים שייצאו מהאירוע? "תוצרים מכמה סוגים - זה יכול להיות משחקים שגורמים לאנשים לחשוב אחרת, תוצרים אינפורמטיביים, כמו אתר שמראה בקלות באמצעות ויזואליזציות חכמות מהן השלכות הרפורמה בכל מיני תחומים ועוד. אני מניח שאנשים יפתיעו אותנו, כששמים אנשים יצירתיים וחכמים בחדר אחד, יוצאים דברים מאוד מעניינים".
אתה מאמין שלתוצרים הטכנולוגיים הללו יש פוטנציאל לעשות שינוי? "בהחלט, ואני חושב שהפוטנציאל מכוון לארבעה קהלים - סקרנים, מתנדנדים, פאסיביים ומיואשים. התוצרים לא צריכים לדבר ל-90% מהציבור, אלא ל-5-10%, ולגרום להם לחשוב. זה כבר יכול לעשות שינוי מאוד גדול, ולייצר מסה קריטית של אנשים עם מודעות שיכולים בסופו של דבר לקדם פתרון".
באופן מפתיע, שפיר מספר כי העובדה שהנושא נמצא היום במרכז השיח דווקא הקשתה על ההיענות, וגם כאן המארגנים נדרשו לחשיבה יצירתית כדי להצליח לגייס משתתפים. "התקשורת והרשתות החברתיות כל כך מוצפים עכשיו, שזה לא מגיע לאנשים. החלטנו לפעול בדומה ליחצ"ני מסיבות של פעם. חשבנו איפה אפשר למצוא את ההייטקיסטים – והגענו לשני סוגי אירועים, מיטאפים והפגנות. שם חילקנו פלאיירים עם ברקוד, כרטיסים עם סיסמאות כמו 'גיבורי מקלדת, בואו לפתח תוכנות ומשחקים', פנינו לאנשים מבוגרים שיעבירו לנכדים שעובדים בהייטק - העיקר להגיע לאנשים. ראינו קפיצה אדירה בהרשמה וככה הגענו לאנשים הכי טובים".
2 צפייה בגלריה
יובל שפיר
יובל שפיר
יובל שפיר
(צילום: פלורין קאלין)
באתר ההאקתון מצוין כי הוא לא פונה רק לתומכי המחאה. שפיר מסביר כי "אנחנו לא מסתירים את זה שהמארגנים תומכים במחאה, אבל ברוח הדמוקרטיה הזמנו את כולם לבוא ולהשתתף. אני מניח שמי שבאמת רוצה להציג עמדה מנומקת, בכל מקרה מחזיק בעמדה מורכבת. אם יגיעו אנשים עם עמדות שונות, כל עוד הם מביעים אותן בצורה עניינית ומכבדת, המוצר יישפט כמו כל המוצרים". באתר האירוע אף מודגש כי קיימת אפס סובלנות לקידום אלימות במוצרים שיפותחו.
לצד זאת, אחד המוצרים שיפותחו בדמוקרטון ייבחר על ידי מכון זולת, המזוהה עם ערכי שמאל, שיעניק לו סכום של עד 35 אלף שקלים להמשך פיתוח, וכן הפצה בין מעל 300 אלף החותמים על עצומת "צו חירום" של המכון נגד הרפורמה המשפטית. גם כאן שפיר מדגיש כי "יש מסלולים בהאקתון שבהם אנחנו מביאים שופטים משלנו לשפוט, ולצד זאת חיפשנו ספונסרים שייתנו פרסים כמו בכל האקתון. במקרה הזה פנה אלינו ארגון שמזוהה עם השמאל, ואנחנו שמחים על הפרס, שמעודד אנשים איכותיים להצטרף. אם יפנה אלינו ארגון שמזוהה עם הימין ויציע פרס, נשמח לצרף גם אותו".
מבחינת שפיר ושאר המארגנים, זהו הדמוקרטון הראשון, אך לא האחרון: "קיבלנו המון התעניינות, התקשרו אלינו מכמה גופים מוכרים, שרוצים לייצר המשכיות. פיתחנו את האירוע מתוך מחשבה לעשות עוד הרבה דמוקרטונים. הדמוקרטון הראשון עוסק ברפורמת לוין כי זה הדבר הכי דחוף, אבל אפשר לעשות גם על נושאים אחרים בדמוקרטיה, ואין לנו שום כוונות להרוויח מזה, רק לעשות טוב למדינת ישראל".
לפרטים נוספים והרשמה לדמוקרטון, לחצו כאן.