לא נעים להגיד, אבל הקורונה היא כנראה הדבר הכי טוב שקרה לסטארט-אפ הישראלי Hyper Food Robotics. המוצר שהחברה הישראלית מפתחת – סניפים אוטונומיים לחלוטין של רשתות מזון מהיר – הוא בדיוק מה שהענף המוכה היה זקוק לו בזמן ההתאוששות מהמגפה ובשיאה של "ההתפטרות הגדולה" – התופעה שבמסגרתה עובדים ברחבי העולם נוטשים משרות עם משכורות נמוכות בתקווה לשכר, תנאים ועתיד טובים יותר.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

4 צפייה בגלריה
אודי שמאי ליד הסניף האוטונומי של פיצה האט
אודי שמאי ליד הסניף האוטונומי של פיצה האט
התשובה להתפטרות הגדולה. אודי שמאי ליד הסניף האוטונומי של פיצה האט
(צילום: אוראל כהן)
"הפקטור האנושי הוא ממש בעיה בתעשייה הזאת", מסביר מייסד ומנכ"ל החברה, אודי שמאי, שמכיר היטב את ענף המזון בזכות כובעו השני כבעלים של פיצה האט ישראל. "זאת עבודה סיזיפית קשה מאוד עם שעות מטורפות. אנחנו כל הזמן מכשירים עובדים והם מתחלפים במהירות". רובוטים, שמחליפים בסניפי החברה את העובדים, כמובן לא יכולים להתלונן או להתפטר, אבל זה לא היתרון היחיד שלהם: לדברי שמאי, הם מספקים עבודה מדויקת ועקבית ומאפשרים לבני האדם להתקדם לעבודות שדורשות יותר תחכום.

120 חיישנים, 20 מצלמות

הרעיון השאפתני נולד במוחו של שמאי כמה שנים טובות לפני הקורונה, אבל ממש בימים אלה הוא הופך מדמיון למציאות עם פתיחתו בקרוב של הסניף האוטונומי הראשון של פיצה האט בקניון דרורים בצומת בני דרור. בתוך המבנה המתכתי שגודלו 12 מ"ר לא תמצאו עובדים צעירים שמרוויחים שכר מינימום, אלא ארבע זרועות רובוטיות, 120 חיישנים, 20 מצלמות מבוססות בינה מלאכותית, שני תנורים ועמדות לחיתוך, אריזה ואיסוף. ההספק: 60 פיצות בשעה. האדם היחיד שנחוץ בכל האופרציה הזאת הוא השליח, שבסוף התהליך צריך לגשת למגירה בחלק החיצוני של החנות ולשלוף ממנה את קרטון הפיצה החם בדרכו ללקוח. עם זאת, מכיוון שבכל זאת מדובר בטכנולוגיה חדשה, בשלב הראשון יוצב במקום עובד שיפקח על הרובוטים.
עד 2024 מתכננים בפיצה האט לפתוח בארץ עוד עשרה סניפים במתכונת דומה, אבל מבחינת שמאי, ישראל היא רק ההתחלה. לדבריו, Hyper Food Robotics צפויה לחתום בקרוב על הסכמים עם שתי חברות מזון מהיר בינלאומיות, ועד סוף 2022 היא תקים חמישה-שישה סניפי מזון מהיר אוטונומיים בארה"ב. "מבחינת הרובוטים, אין הבדל בין הבצק של דומינוס לבצק של פיצה האט – הכל אותו דבר", הוא מסביר, "אז יש כאלה שהבצק שלהם צריך לתפוח עוד כמה שעות, או כאלה שהטמפרטורה בתנור שלהם שונה, אבל תוך שעה אני יכול לשנות את ההגדרות במערכת שלנו".
טיפול בתוספות מיוחדות על הפיצה, לעומת זאת, יכול להיות קצת יותר מסובך. חלקן מצריכות שימוש בראשי פיזור ובמנגנוני בקרה מורכבים יותר, ומערכות הבינה המלאכותית צריכות ללמוד לזהות אותן. "לא מזמן היה לנו מקרה שהמכונה הכינה פיצות ושלחה אותן באופן אוטומטי למגירה שמיועדת לזריקה", מספר שמאי, "שש פיצות נזרקו עד שעלינו על כך שהמצלמה לא מזהה את התוספת שעליהן". החברות שירכשו מהחברה בעתיד סניפים רובוטיים יצטרכו לבחור על אילו תוספות ומנות הם מתעקשים ועל אילו הם מוכנים לוותר. "למשל", אומר שמאי, "לפיצה האט יש פיצה עם רוטב שבתוכו יש חלקי עגבניות. הפיצה הזאת לא תימכר בסניף האוטונומי, כי עם הציוד הסטנדרטי של הסניף אי אפשר למרוח רוטב כזה על הפיצה".
"אנחנו יודעים הרבה יותר ממה שידענו לפני שלוש שנים, אבל אנחנו במרחק של שנתיים מהכנה אוטונומית של אוכל אסייתי. אנחנו הרי מדברים על משהו שמדמה מסעדה אמיתית – לא נעשה פשרות"
Hyper Food Robotics לא מתכוונת להסתפק בפיצות בלבד והיא כבר עובדת על דגם חדש שיכין המבורגרים באופן אוטונומי. "זה יהיה בעיניי הרבה יותר מרתק, זה פיתוח יוצא מן הכלל", אומר שמאי ומבטיח קציצה עסיסית שיהיה ניתן להזמין במידות עשייה שונות. אבל האתגר האמיתי של החברה הוא אוכל אסייתי, וליתר דיוק מנות נודלס, שתהליך ההכנה שלהן מורכב למדי. "יש לנו עוד דרך ארוכה", הוא מודה, "אנחנו יודעים הרבה יותר ממה שידענו כשהתחלנו לפני שלוש שנים, אבל אנחנו במרחק של שנתיים מהכנה אוטונומית של אוכל אסייתי. אנחנו הרי מדברים על משהו שמדמה מסעדה אמיתית – לא נעשה פשרות".
עד היום, הקמה של רשת מזון מהיר הייתה תהליך ארוך ומפרך שכרוך בהכשרת עובדים, איתור לוקיישנים, שימוש בספקים חיצוניים כמו מעצבי פנים ועוד. "לקח לנו שנים להקים רשת גדולה כמו פיצה האט", הוא אומר. "עם החנויות האוטונומיות אפשר לקנות 50-60 סניפים במכה אחת". הסניפים האלה אמנם לא קלילים וניידים כמו פוד-טראק, אבל ניתן להעביר אותם ממקום למקום בהתאם לצרכים של הרשת: "בהינתן חיבור לחשמל, מים, אינסטלציה ותקשורת – הם יכולים להתחיל לעבוד מייד".
ההצעה הזאת בוודאי נשמעת מפתה לענקיות מזון מהיר כמו מקדונלד'ס, ברגר קינג ופיצה דומינוס, אבל שמאי מצביע על לקוח פוטנציאלי נוסף: חברות משלוחי מזון כמו Doordash (שרכשה לאחרונה את וולט, שפועלת בישראל), Grubhub ו-Uber Eats, שפועלות בארה"ב בעיקר. החברות האלה מדממות כסף, ושמאי מעריך שעל מנת להפוך לרווחיות הצעד הבא שלהן יהיה הקמה של חנויות מזון מהיר תחת המותג שלהן. הרובוטים של Hyper Food Robotics יוכלו לסייע להן לעשות את זה בקלות.

איש עם שני כובעים

נדמה שאין אדם מתאים יותר משמאי לפיתוח פתרונות טכנולוגיים עבור עולם המסעדנות, שזקוק להם כל כך. מצד אחד, רגליו נטועות עמוק בתעשיית המזון: מאז 2008 הוא כאמור הבעלים של פיצה האט ישראל, ולפני כן היה הזכיין של דומינוס פיצה ושל KFC. מצד שני, גם ההייטק ממש לא זר לו: הוא ייסד את דרגון טייל, חברה שפיתחה מערכת לאופטימיזציה של משלוחים ממסעדות מזון מהיר המאפשרת בין היתר ללקוחות לעקוב אחרי מצב ההזמנה. החברה הונפקה ב־2016 באוסטרליה, והשנה נרכשה תמורת כ-236 מיליון שקל על ידי Yum! Brands, החברה האם של פיצה האט, KFC, טאקו בל ועוד.
שמאי היה גם המשקיע הראשון של Weezmo, סטארט-אפ שמאפשר לחנויות פיזיות לשלוח ללקוחות קבלות דיגיטליות ולשמור איתם על קשר ברשת אחרי הרכישה, שנרכש על ידי חברת נאייקס, והיה מעורב בשורה של פיתוחים טכנולוגיים שונים במסגרת פיצה האט. "בשנים האחרונות אני יותר בעולמות של הפיתוח מאשר בעולמות המסעדנות", אומר שמאי, "אבל הקשר עם עולם המסעדנות מאוד חשוב לי". את Hyper Food Robotics הוא הקים ב-2018 יחד עם יריב רכס והראל שפרן. כיום מונה החברה 16 עובדים, בהם יוצאי התעשיות הביטחוניות ומהנדסי מזון, תוכנה וחומרה. אחרי סבב גיוס ראשוני (Seed), החברה מתכוונת לצאת בקרוב לסבב A.
4 צפייה בגלריה
Hyper Food Robotics
Hyper Food Robotics
לחתוך לכם למשולשים?
(צילום: יח"צ)
4 צפייה בגלריה
Hyper Food Robotics
Hyper Food Robotics
הזרועות הרובוטיות בסניף האוטונומי של Hyper Food Robotics
(צילום: יח"צ)
השילוב בין עולם הרובוטיקה למסעדנות הוא מתבקש למדי: כוח האדם נחשב כבר שנים לעקב אכילס של ענף המזון. שמאי מספר שתקופת העסקה ממוצעת של עובד בסניף מזון מהיר עומדת על שישה-שבעה חודשים. והשנה נוספה כאמור תופעת ההתפטרות הגדולה (the great resignation), שמחריפה מאוד את המחסור בעובדים. כמעט 4.3 מיליון אמריקנים התפטרו באוגוסט, ושיעור הנטישה במסעדות ובבתי המלון עמד על 6.8%, לעומת ממוצע של 2.9% במשק האמריקאי כולו.
את הפתרון למשבר מחפשת התעשייה החבולה בין היתר בעולם הטכנולוגיה: בחודש שעבר דיווח אתר Insider כי מסעדות בארה"ב החלו להיעזר ברובוטים של חברת American Robotech, שמסייעים לעובדים בהגשת המנות, בפינוי שולחנות ובליווי סועדים למקומות הישיבה. מסעדות אחרות משתמשות ברובוט Servi של חברת סופטבנק או ברובוטים של יצרניות כמו Richtech Robotics ו-Miso Robotics, שמסייעים בהגשת מנות לסועדים או בטיגון צ'יפס.
4 צפייה בגלריה
מייסדי Hyper Food Robotics - יריב רכס, אודי שמאי והראל שפרן
מייסדי Hyper Food Robotics - יריב רכס, אודי שמאי והראל שפרן
מייסדי Hyper Food Robotics - יריב רכס, אודי שמאי והראל שפרן
(צילום: תום גץ)
לשמאי אין ספק שעידן הרובוטים בענף המזון נמצא רק בתחילתו, והתחרות בתחום רק תתגבר. "אנחנו היינו נחושים לעשות את זה, אבל יהיו הרבה מתחרים ואנשים טובים שיעשו דברים לא פחות טובים מאיתנו", הוא מנבא. זאת תהיה בשורה גם לצרכנים: "התהליך הזה מוריד את העלויות ב־30% – ברגע שתיכנס אוטומציה לעולם המזון המהיר, כולם יתחילו למכור יותר בזול".
הרובוטים של Hyper Food Robotics, אגב, הם ישראלים לחלוטין: החברה מתכננת אותם בעצמה והם מיוצרים ברמת הגולן על ידי תעשיות בית אל. "כל הרכיבים בפנים פותחו על ידי חברות מקומיות", מתגאה המנכ"ל, "זה 100% מוצר ישראלי".
לא חשבת לייצר בסין? "אני יודע שזה לא פופולרי להגיד, אבל אני פה לא רק בשביל הכסף, כבר עשיתי מספיק דברים. יש פה עניין ציוני. זה שאנחנו עושים דברים בארץ זו גאווה".