תתחילו להתרגל - אחרי כמעט 18 שנה, לפייסבוק יש שם חדש: מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג, הודיע הערב (יום ה') כי החברה משנה את שמה ל-Meta על מנת לבטא את החזון שלה לבניית המטאברס - הגלגול העתידי של האינטרנט. "פייסבוק היא אחד המוצרים שהשתמשו בהם הכי הרבה בהיסטוריה, אבל זה לא מייצג את כל מה שאנחנו עושים", הסביר צוקרברג את שינוי השם, "כרגע המותג שלנו כל כך קשור למוצר אחד, שהוא לא יכול לייצג את כל מה שאנחנו עושים. עם הזמן אני רוצה שניתפס כחברת מטאברס. זה הזמן שלנו לאמץ מותג אחר שישקף את מי שאנחנו ומה שאנחנו מקווים לבנות - החברה שלנו היא מהיום Meta".
13 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
פייסבוק חושפת את השם החדש META
פייסבוק חושפת את השם החדש META
פייסבוק חושפת את השם החדש Meta
(צילום: gettyimages)
צוקרברג הקים את פייסבוק בשנת 2004, בהתחלה תחת השם The Facebook, כאשר היה עדיין סטודנט בהרווארד. בשנים הראשונות הרשת החברתית הייתה מיועדת לסטודנטים בלבד, אך בהמשך הוסרה ההגבלה ותוך כמה שנים הפכה פייסבוק לאימפריה חובקת עולם. היום עומד מספר המשתמשים במוצרי החברה על 3.6 מיליארד. פייסבוק, חשוב לציין, ימשיך להיות שמה של הרשת החברתית הגדולה בעולם - היא פשוט תהפוך למוצר נוסף של ענקית הטכנולוגיה לצדם של אינסטגרם, וואטסאפ ואוקולוס. בדצמבר ישתנה הטיקר של פייסבוק בבורסה ל-MVRS, קיצור של מטאברס. "המשימה שלנו נותרה כשהייתה", הדגיש צוקרברג, "היא עדיין לחבר אנשים. האפליקציות והמותגים שלנו לא משתנים. אנחנו עדיין החברה שמעצבת טכנולוגיה עבור אנשים. אבל עכשיו יש לנו משימה חדשה - להביא את המטאברס לחיים. יש לנו שם חדש שמשקף את ההיקף המלא של מה שאנחנו עושים ואת העתיד שאנחנו רוצים לעזור לבנות. מעתה והלאה אנחנו 'מטאברס לפני הכל', לא 'פייסבוק לפני הכל'. זה אומר שעם הזמן לא תצטרכו להשתמש בפייסבוק כדי להשתמש בשירותים אחרים שלנו".
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
(צילום: רויטרס)

עוד כתבות בנושא:

13 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
צוקרברג והאוואטר שלו
(צילום: פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
האווטאר של צוקרברג מבלה עם חברים
(צילום: פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
פייסבוק משנה את שם החברה ל-Meta
פייסבוק משנה את שם החברה ל-Meta
פייסבוק משנה את שם החברה ל-Meta
(צילום: פייסבוק)
מארק צוקרברג מציג את חזון המטאברס שלו
מדוע החליט צוקרברג לשנות את שמה של החברה? מייסד ומנכ"ל פייסבוק רוצה לקחת חלק מרכזי בהגשמת חזון המטאברס - האינטרנט העתידי שבו נעבוד ונבלה בחללים וירטואליים תלת-ממדיים באמצעות אווטארים - והגיע למסקנה שפייסבוק הרשת החברתית היא כבר לא העתיד של פייסבוק החברה. בראיון בחודש יולי הוא אמר כי בעוד כמה שנים אנשים לא יחשבו על פייסבוק כעל רשת חברתית, אלא כעל חברת מטאברס. לאחרונה הוא הודיע כי יגייס 10,000 עובדים באירופה כדי להגשים את החזון הזה וכי ההשקעה בתחום תוריד את הרווח התפעולי של החברה בכ-10 מיליארד דולר בשנת 2021.
יש עוד סיבה להחלפת השם, והיא תדמיתית: פייסבוק סובלת ממוניטין גרוע בשנים האחרונות בעקבות שורה של דליפות מידע, חולשות אבטחה, פייק ניוז שמשתולל בפלטפורמות שלה, מדיניות ניטור תוכן בעייתית וטענות על כך שהיא מרוויחה מפילוג חברתי. סערת "תיקי פייסבוק" ו"מסמכי פייסבוק" - שורה של תחקירים המבוססים על מסמכים שהדליפה העובדת לשעבר פרנסס האוגן - הביאה את החברה לנקודת שפל ולקריאה מחודשת בקונגרס האמריקני להחיל עליה רגולציה כדי לרסן אותה. השם החדש מאפשר לצוקרברג להרחיק את מטא, ואת יוזמת המטאברס שלה, מהדימוי השלילי של פייסבוק.

לדמיין את האינטרנט מחדש

צוקרברג הודיע על שינוי השם בסיומו של הנאום המרכזי שלו בכנס פייסבוק קונקט, שבמהלכו הציג את החזון של החברה למטאברס. "אווטארים (כפילים דיגיטליים) יהיו ממש כמו תמונות הפרופיל של היום", אמר צוקרברג, "אבל במקום תמונה סטטית - מדובר בייצוגים תלת-ממדיים וחיים של הבעות ומחוות. הם הולכים להפוך את האינטראקציות לעשירות הרבה יותר מכל דבר שאפשרי באינטרנט של היום". בהמשך הציג צוקרברג שורה של דוגמאות לשימושים עתידיים במטאברס - חלקם קרובים יחסית וחלקם נראים עדיין רחוקים למדי.

עוד כתבות על המטאברס:

בפתח האירוע אמר צוקרברג כי המטאברס הוא היורש הטבעי של האינטרנט הנייד, ו"הוא יספק חוויות חברתיות עשירות יותר ויאפשר לכולנו להרגיש נוכחים אחד לצד השני, מכל מקום בעולם". לדבריו, במהלך העשור הקרוב המטאברס יגיע אל כמיליארד משתמשים. הוא התייחס לביקורת על החברה וציין כי הוא יודע שיש אנשים שיתהו מדוע פייסבוק בונה את המטאברס דווקא עכשיו. "אני מאמין שאנחנו כאן כדי ליצור", השיב בעצמו לשאלה, "טכנולוגיה יכולה לשפר את החיים שלנו וטכנולוגיה לא תיבנה בעצמה". הוא הוסיף כי הפרטיות במטאברס תיבנה ממש מההתחלה. לאחר מכן, הראה סרטון עתידני שבו אווטאר מאויר שלו מבלה בחלל תלת-ממדי עם חברים וקולגות, חלקם מיוצגים על ידי אווטארים ריאליסטיים וחלקם על ידי יצורים דמיוניים. יחד הם מרחפים סביב יצירת אמנות תלת-ממדית שמשוגרת אליהם על ידי משתמשים אחרים שנמצאים במיקום אחר.
13 צפייה בגלריה
הופעה וירטואלית במטאברס
הופעה וירטואלית במטאברס
הופעה וירטואלית במטאברס
(צילום: פייסבוק)
על חוויית השימוש במטאברס אמר צוקרברג: "במקום להקליד או ללחוץ, אנשים יוכלו לחוות עם הידיים, לומר מילים, או פשוט לגרום לדברים לקרות בעזרת כוח המחשבה. המכשירים לא יהיו מוקד תשומת הלב: במקום להפריע, הם יתנו תחושה של נוכחות בחוויות החדשות שתחוו, ובאנשים שאיתם תהיו". הוא הציג פלטפורמה חדשה למציאות מדומה (VR) - Horizon Home, שמיועדת לשימוש ביתי, ומצטרפת ל-Horizon Worlds ו-Horizon Workrooms שהושקו בשנתיים האחרונות בגרסאות בטא. לדברי צוקרברג, "Horizon Home היא גרסה מוקדמת לחלל הביתי העתידי במטאברס - החלל הראשון שאליו כל אדם ייכנס כשירכיב את משקפי המציאות המדומה. כבר בקרוב יהיה ניתן להזמין חברים להיפגש בבית ולבלות איתם, לצפות בסרטונים ולשחק יחד במגוון יישומים ומשחקים".
13 צפייה בגלריה
למידה על אסטרונומיה דרך המטאברס
למידה על אסטרונומיה דרך המטאברס
למידה על אסטרונומיה באמצעות המטאברס
(צילום: מתוך פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
טיול בעולמות עתיקים דרך המטאברס
טיול בעולמות עתיקים דרך המטאברס
טיול בעולמות עתיקים דרך המטאברס
(צילום: מתוך פייסבוק)
בהמשך השנה, הוסיף צוקרברג, תשלב פייסבוק שיחות קוליות של מסנג'ר כחלק ממשקפי המציאות המדומה אוקולוס קווסט 2. "כך, אנשים יוכלו לערוך שיחות עם חברים דרך מסנג'ר, בין אם הם משתמשים בפלטפורמה דרך המשקפיים או לא".

משחקי המטאברס

צוקרברג ציין כי עבור הרבה אנשים, גיימינג יהיה שער הכניסה למטאברס. "גיימינג הוא מרכיב משמעותי מחזון המטאברס", אמר, "החל ממשחק שחמט מבוסס AR ועד למשחקי מלחמה במציאות מדומה". לאחר מכן הציג פעילות ספורטיבית במציאות רבודה, כולל משחק סיף עם יריב וירטואלי, וסיפר כי בשנה הבאה צפויה החברה להשיק סט אביזרים חדשים לפעילות ספורטיבית באמצעות המשקפיים – כמו אחיזה טובה יותר לשלטי ה-VR, ממשקים נוחים להתמודדות עם זיעה ופעילות אינטנסיבית, מצב אגרוף, תרגילי כושר מתקדמים וסטודיו ייעודי לפעילות גופנית – FitXR.
13 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
הגמביט של צוקרברג. שחמט במציאות רבודה
(צילום: פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
מארק צוקרברג מציג את המטאברס
סיף במטאברס
(צילום: פייסבוק)
בהמשך הציג צוקרברג את החזון שלו לעבודה באמצעות המטאברס, למשל עבודה משותפת מרחוק על אובייקטים וירטואליים תלת-ממדיים או שהייה באותו חלל פיזי עם אווטארים של קולגות באמצעות מציאות רבודה. צוקרברג הדגיש את היתרונות של עבודה מרחוק במאטברס: לדבריו, זה יתרום לסביבה בשל היכולת לוותר על נסיעות, ויגביר הזדמנויות לאוכלוסיות שונות. במהלך האירוע הודיעה פייסבוק על קרן חדשה בסך 150 מיליון דולר שתוקדש ליצירת הדור הבא של החוויות החינוכיות במציאות מדומה. החברה הציגה גם דוגמאות לחוויות חינוכיות כאלה - למשל לימודי אסטרונומיה במציאות רבודה וטיולים בעולמות עתיקים במציאות מדומה.
13 צפייה בגלריה
אפליקציית ספייק באוקולוס קווסט 2
אפליקציית ספייק באוקולוס קווסט 2
אפליקציית ספייק באוקולוס קווסט 2
(צילום: ספייק)
אפליקציית Spike במשקפי אוקולוס קווסט 2
וישאל שאה, סגן נשיא למטאברס בחברה, התייחס למאפיין שנחשב לאחד החשובים באינטרנט העתידי - החופש לעבור מפלטפורמה לפלטפורמה ביחד עם הנכסים הדיגיטליים שבבעלותך. "כיום, הרבה ממה שאנשים קונים באינטרנט תחום בתוך אפליקציה, אתר או משחק בודדים", אמר, "מראה מותאם אישית לאווטאר בפלטפורמת משחקים אחת אי אפשר לקחת הלאה, לפלטפורמה אחרת. בעולם האמיתי, זה דומה לחולצה של קבוצת ספורט אהודה, שאי אפשר ללבוש מחוץ לאצטדיון. אבל בעתיד, נוכל לקנות בגדים דיגיטליים לאווטאר שלנו ואז ללבוש אותם בכל רחבי המטאברס". בכך הוא רמז לכך שיהיה ניתן לרכוש חולצה דיגיטלית בפלטפורמת Horizon Worlds וללבוש אותה לקונצרט וירטואלי בפורטנייט או ברובלוקס, למשל. למרות התצוגה המרשימה של הקונספט החדשני, נזכיר שרק השבוע צוקרברג הדגיש בשיחת המשקיעים של החברה שמדובר בחזון לעשור הקרוב, שכן ייקח זמן רב לבנות את המכשירים והתוכנות הנחוצות עבור החזון השאפתני. אחת השאלות החשובות היא מה יהיה שער הכניסה - "האייפון של המטאברס". משקפי מציאות מדומה ורבודה הן עדיין מגושמות וכבדות למדי, ובזמן שמשקפי מציאות מדומה כמו אוקולוס קווסט 2 עולות כ-300 דולר, משקפי מציאות רבודה הן סיפור יקר בהרבה - הולולנס 2 של מיקרוסופט, למשל, עולות כ-3,500 דולר. הטכנולוגיה צריכה להשתפר ולהתמזער כדי שהקהל הרחב ישתכנע להשתמש במוצרים הללו. האזינו לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet
13 צפייה בגלריה
כחלק מפרויקט קמבריה, פייסבוק מפתחת טכנולוגיה שתאפשר לאוואטרים להציג את הבעות הפנים של המשתמשים
כחלק מפרויקט קמבריה, פייסבוק מפתחת טכנולוגיה שתאפשר לאוואטרים להציג את הבעות הפנים של המשתמשים
פרויקט קמבריה. האוואטרים יציגו את הבעות הפנים של המשתמשים
(צילום: מתוך פייסבוק)
13 צפייה בגלריה
משקפי קמבריה
משקפי קמבריה
פרויקט קמבריה. המשקפיים העתידיים של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)
כדי לקדם את חזון המטאברס, הציגה החברה את פלטפורמת Presence – חבילת כלים חדשה, מבוססת בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שתאפשר למפתחים לבנות טכנולוגיות מציאות מעורבת טובות וריאליסטיות יותר, לייצר אינטרקציות חברתיות וחוויות קוליות חדשניות, שישלבו בטבעיות בין תוכן וירטואלי למרחב הפיזי. כחלק מהפלטפורמה, החברה תשחרר SDK (ערכת פיתוח תוכנה) ליצירת אינטראקציות וחוויות קוליות. מעל האירוע ריחפה הביקורת הציבורית שפייסבוק מתמודדת איתה לאחרונה. צוקרברג וניק קלג, סגן נשיא למדיניות גלובלית בפייסבוק, הדגישו כי אם בעבר הטכנולוגיה התפתחה מהר מדי עבור רגולציה שתפקח עליה, במקרה הזה יש שנים עד שיקום המטאברס. הם ציינו כי בחברה שמים דגש על שקיפות המידע שיאסף והאופן בו ישתמשו בו, תכנון כלי בקרת הורים, וכי המוצרים מעוצבים עם עדיפות לפרטיות ובטיחות, וכי בחברה עובדים עם מומחים וחוקרים חיצוניים כדי לקבל חוות דעת בנושאים הללו. הייתה גם הצהרת כוונות מעניינת הקשורה לחומרה: צוקרברג דיבר, באופן כללי למדי, על מכשיר מסקרן שייצא בשנה הבאה - פרויקט קמבריה, משקפי מציאות מדומה ומציאות רבודה מתקדמים עם תצוגה שצפויה להיות איכותית יותר בהשוואה לאוקולוס קווסט 2. חיישנים על המשקפיים יאפשרו לאווטארים לחקות את הבעות הפנים של המשתמש. צוקרברג אמר כי לא מדובר בדור חדש של הקווסט, אלא במכשיר אחר שיהיה יקר יותר. עם זאת, המחיר ותאריך ההשקה לא פורסמו. וכמובן שהייתה גם נקודה ישראלית: פייסבוק הודיעה כי האפליקציה של הסטארט-אפ הישראלי ספייק (Spike) תהיה זמינה בחנות האפליקציות של אוקולוס קווסט 2 בגרסה דו-ממדית. ספייק, שהוקמה על-ידי דביר בן-ארויה וארז פילוסוף, הופכת את תיבת המייל הארגונית לממשק דמוי צ'ט שבו מרוכזים מיילים, לוח שנה, שיחות וידאו, מסמכים ועוד. פייסבוק צפויה לשלב שירותים כמו סלאק, דרופבוקס, מאנדיי, פייסבוק, אינסטגרם ועוד בחוויית המציאות המדומה.
טיימליין

פורסם לראשונה: 20:17, 28.10.21