לא צריך להיות נביא כדי לדעת שהבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), שפרצה למיינסטרים ב-2023, תככב גם ב-2024, וככל הנראה גם בשנים שיבואו בעקבותיה. הטכנולוגיה, שתפסה השנה את מרכז השיח הציבורי והעסקי, העלתה - בצדק - את הציפיות מתעשיית ההייטק. אבל היא לא היחידה שתגיע בקרוב לבשלות ותתרום כבר השנה לאתגרים הדחופים ביותר של חיי היומיום שלנו. מתוך שלל הטכנולוגיות שצפויות לבלוט ב-2024, בחרנו חמש שהן הכי קרובות, לדעתנו, לקדמת הבמה.
3 צפייה בגלריה
רובוט שהוצג בתערוכת CES 2024
רובוט שהוצג בתערוכת CES 2024
רובוט שהוצג בתערוכת CES 2024
(צילום: Ryan Sun / AP)

1. AI בכל מכשיר

בחודשים הקרובים יבשיל גל ראשון של פרויקטי ענק המתבססים על הבינה המלאכותית. לצד מודלי השפה הגדולים, המחייבים חיבור לענן, יצוצו מודלים קטנים יותר, שניתן לשלב במכשירים קטנים גם בלי תלות באינטרנט - טלפונים ומחשבים לדוגמה. הראשון שבהם הוצג השבוע בסמארטפון גלקסי S24 של סמסונג, שכולל כלים מהירים לעריכת תמונות ולתרגום בזמן אמיתי, המופעלים על ידי בינה מלאכותית. הטכנולוגיה תסייע להשלמת משימות מהר יותר, לצמצום שגיאות, לייעול העבודה ועוד.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S24 אולטרה
גלקסי S24 אולטרה
ה-AI בפנים. גלקסי S24 אולטרה
(צילום: Lee Jin-man / AP)
זה יגיע בתוכנה וגם בחומרה: בדצמבר הכריזה אינטל כי תייצר שבבים עם "יחידות עיבוד עצבי" מובנות. קוואלקום הציגה שבבים דומים בסוף אוקטובר. יותר ויותר חברות תוכנה יירתמו גם לפתרון בעיית ה"הזיות", שפוגעת באמינות הטכנולוגיה כיום, ככל הנראה בשילוב מודלים של AI עם מאגרי מידע באיכות גבוהה. חברות בכל רחבי העולם כבר עובדות על זה.

2. תאומים וירטואליים

ב-2024 הגבולות בין העולם האמיתי לעולם הווירטואלי ימשיכו להתעמעם. היישום המעשי ביותר לכך הוא ה"תאום הווירטואלי" - יצירה דיגיטלית, שהיא הדמיה מדויקת של המציאות ומבוססת על כללי הפיזיקה ועל נתונים שנלכדו מהעולם האמיתי. בנייה של תאום וירטואלי משמשת בעיקר לייצוג וירטואלי מושלם של אובייקט, מערכת או תהליך בעולם האמיתי, בעיקר לצורך סימולציה. ניתן לבנות תאום וירטואלי לרכיב בודד של מנוע, ללב אנושי פועם, לתחנת רכבת או לעיר שלמה. היתרון עצום: כך ניתן לבצע ניסויים בעולם הווירטואלי במקום בבני אדם, למשל, ולחסוך בתהליכי פיתוח. ההתקדמות במדע הגנומיקה מאפשרת "לפרק" את המהות הבסיסית של החיים לקוד דיגיטלי, שלאחר מכן ניתן לבנות מחדש בעולם האמיתי — למשל כדי להנדס במהירות תרופות חדשות או למגר מחלות.
3 צפייה בגלריה
yk13759608
yk13759608
(צילום: "דאסו")

3. רובוטים עצמאיים

ההתקדמות בביצועי המעבדים המשלבים בינה מלאכותית, מביאה גם להתקדמות ברובוטיקה. הרובוטים של 2024 אמורים להיות עצמאיים בהרבה מקודמיהם. באירוע שערכה באחרונה ענקית המעבדים אינטל הוצגו "רובוטים אנושיים" עם מעבדי AI, שמתוכננים לעבודה עצמאית בסופרמרקטים, במחסנים ובמפעלים, ומאומנים בהתאם לצרכי החברה.
ב-2024 יגיעו לשוק יותר ויותר רובוטים כאלה, עם תכנות מתקדם ויכולות אוטונומיות, שיכולים כבר לשאת גם משקל משמעותי ולפנות בני אדם לפעילויות מורכבות יותר.

4. גילוי פייק ב-AI

גל הבינה המלאכותית היוצרת הניע מחדש את טכנולוגיית ה"דיפ פייק" הוותיקה - הפעלה של מניפולציה דיגיטלית על תמונות סטילס או וידיאו, שמשנה את המקור או יוצרת יש מאין מצבים שלא היו ולא נבראו. היום כבר אפשר לגרום בקלות לכל אחד להיראות כאילו אמר או עשה משהו, עד שכמעט בלתי אפשרי להפריד בין האמיתי למזויף. התוצאה: יכולת להפיץ מידע שגוי ומסוכן בקנה מידה גדול. ראה ערך המלחמה בעזה.
ריפרש
החברה הישראלית שהמציאה מחשב עם משקפיים במקום מסך / עם טמיר ברלינר
42:48
ב-2024 צפויים כבר להופיע כלים אמינים, שיעזרו לנו לזהות טקסט, תמונות, וידאו ואודיו שנוצרו באופן מלאכותי. בדיוק כפי שבינה מלאכותית יכולה ליצור תוכן היא יכולה גם להעריך אותנטיות: מתברר, כי לתמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית יש לעתים קרובות עיוותים שלא נראים לעין או פיקסלים ספציפיים; מודל AI שאומן על מספיק נתונים יכול לזהות אותם.
אינטל הציגה לאחרונה כלי כזה, שמנתח סרטונים באמצעות סימנים לזרימת דם בפניהם של אנשים. כאשר ליבו של אדם מזרים דם דרך הוורידים, הם משנים מעט את צבעם - מה שבינה מלאכותית מתקשה לחקות. חברת OpenAI מפתחת תוכנה שתזהה אם תמונה נוצרת על ידי מחולל התמונות שלה DALL-E3, וגם טיקטוק עובדת על דרכים לזהות ולתייג אוטומטית תוכן שנוצר על ידי AI. אדובי מובילה יוזמה להטמעת אישור על תמונה או וידיאו מקוריים בקובץ עצמו; יצרנית המצלמות לייקה הכריזה באחרונה על מצלמה שמטמיעה באופן אוטומטי אישורים כאלה בתמונות שלה.

5. שעונים לבדיקת לחץ הדם

זו רק דוגמה אחת לכניסה ההדרגתית של רפואה דיגיטלית לחיי היום-יום שלנו: אחרי שסמסונג משלבת כבר שנתיים מד לחץ דם בשעוניה, אפל בוחנת השנה שילוב של הטכנולוגיה באפל ווטש. לרגל שנת העשור לשעון, שיגיע השנה בעיצוב חדש, החברה עשויה סוף־סוף לשחרר את הפיצ'ר, שיוכל להודיע למשתמש כאשר לחץ הדם שלו יעלה בצורה מדאיגה. גם יצרנית שעוני הכושר פיטביט, כיום בבעלות גוגל, הגישה בקשה לפטנט על תצוגת לחץ הדם בשעון, וחברות Aktiia ו-Omron כבר מציעות שעונים ייעודיים כאלה, מבוססי חיישנים.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.01.24