שמונה חודשים בלבד לאחר פתיחת סבן אילבן, רשת חנויות הנוחות האמריקנית, בישראל, מתברר שהאופטמיות הגדולה שאיפיינה את הפתיחה מתחלפת בלא מעט חששות מהעתיד, לאחר שהרשת ספגה הספדים גדולים והחליטה לקצץ כ-50% מעובדי המטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בעלת הזיכיון, אלקטרה מוצרי צריכה שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד, מבצעת צעדי התייעלות ומבטלת למעשה את המטה שהוקם עם קבלת הזיכיון. מספר עובדי המטה צומצם מ-22 בשיא ל-12 בלבד, והוא יוכפף לשחר פרי, סמנכ"ל התפעול של אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), כאשר חלק מהשירותים שנתן עד כה המטה, יינתנו על ידי יחידות באמ"צ.
2 צפייה בגלריה
העומס בפתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן בדיזנגוף סנטר
העומס בפתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן בדיזנגוף סנטר
העומס בפתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן בדיזנגוף סנטר
הקיצוץ המשמעותי מצטרף לסיום תפקידיהם של מנכ"ל הרשת, אבינועם בן מוחה, וסמנכ"ל התפעול, דני סולטן, שמונה לאחרונה למנכ"ל רשת בתי הקפה פרט א-מנגר, שמביאה קבוצת פוקס ירזין לישראל.
הצעדים נועדו לחסוך בהוצאות לאור ביצועי הרשת שמונה כעת 10 סניפים, ובינתיים עוד לא הגיעה ליעדיה. מנכ"ל אמ"צ, צביקה שווימר, אמר לממון ול-ynet: "בנינו קונספט מצוין ואנחנו עושים עכשיו התאמה לסעיף ההוצאות, לאחר שעברנו תהליך למידה. בתקופה הזאת נדרשים פחות גנרלים ויותר יעילות. אמ"צ תספק לרשת את כל הכלים הנחוצים".
בינתיים, הרשת הצעירה סופגת הפסדים: בדוחות של חברת אמ"צ לרבעון שני ומחצית ראשונה של 2023, שפורסמו בשבוע שעבר, דווח כי פעילות סבן אילבן וקוויק (חברת המשלוחים) תרמו להפסד של 28 מיליון שקל, רובם מיוחסים לסבן אילבן שצריכה להתמודד עם שוק ישראלי רווי בחנויות נוחות וסניפי מזון, וצרכן ישראלי - שעלול לנצל לרעה את שיטת התשלום העצמי הנהוגה ברשת וגרם לה לפחת גדול מהרגיל.
לבעיות בסבן אילבן מתווסף אתגר כבד נוסף בתחום המזון: רשת קרפור-יינות ביתן שנרכשה על ידי אמ"צ לפני שנתיים לפי שווי 350 מיליון שקל. התקווה של אמ"צ לשקם את יינות ביתן על ידי הסבתה לרשת קרפור הצרפתית עדיין לא מתממשת בפועל, מכבידה על תוצאות החברות שבשליטת האחים זלקינד ומעמידה בסימן שאלה את הצלחתם בתחום.

"האחים זלקינד מינפו עצמם מאוד"

מגזר המזון בדוחות, סיים את הרבעון השני של 2023 בהפסד של 67.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13.5 מיליון שקל ברבעון מקביל. בכל המחצית של הראשונה של 2023 רשמה קרפור הפסד של 138 מיליון שקל למרות עלייה במכירות של 11.5%. כמו כן, רשמה הרשת הפסד תפעולי בסך 64 מיליון שקל, לעומת רווח של 11.5 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. כלומר, הרשת מפסידה מפעילותה השוטפת לפני הוצאות חד-פעמיות.
2 צפייה בגלריה
דני ומייקי זלקינד
דני ומייקי זלקינד
דני ומייקי זלקינד
(צילום: יח"צ)
ההפסד גרר את אמ"צ, שעוסקת גם ביבוא מוצרי חשמל וביצור מזגנים ומערכות חימום, להפסד נקי בסך 62 מיליון שקל במקום רווח בסך 11 מיליון שקל ברבעון מקביל.
ההפסדים פגעו גם באלקו - חברת האחזקות של האחים, שסיימה את הרבעון השני בהפסד של 135.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 180 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד.
אבי ישראלי, משנה למנכ"ל אלקו, אמר: "היו מספר ארועים שפגעו בשורה התחתונה: בהם השקה וסגירת סניפי רשת המזון והסבת 50 סניפים לקרפור. אנו מעריכים כי במחצית השנייה הגידול במכירות הרשת יביא לשיפור בתוצאות".
גורם בשוק ההון הוסיף בשיחה עם ממון ו-ynet: "ההחלטה של האחים זלקינד להפוך את אלקטרה מוצרי צריכה, חברה תפעולית בעיקרה שעסקה בייצור מזגנים ובייבוא וישווק מוצרי חשמל, לחברת אחזקות שמשקיעה בשלל פעילויות קמעונאיות, החל מרכישת רשת קולומביה לציוד טיולים, חנויות אדידס, סבן אילבן, ויינות ביתן - עדיין לא הוכחה כנכונה.
"אטרף הרכישות בוצע בעולם בו הריבית הייתה אפסית ומחיר הכסף היה זול. האחים מינפו עצמם מאוד לצורך הרכישות, ועכשיו השתנו כללי המשחק והמינוף וההפסדים מכבידים עליהם. זאת גם הסיבה שהם נסוגו כעת ממימוש האופציה לרכישת יתרת מניות נחום ביתן 49%, שהייתה אמורה להתבצע לפי שווי חברה שהוערך בזמן הרכישה בכ-900 מיליון שקל, בעוד כיום מדובר על 600 מיליון שקל, וגם זה יעמוד למבחן המשקיעים בהנפקה שמתכננים האחים לקרפור ואמורה להזרים לה הון".